MEVZUATTAKİ SON
DEĞİŞİKLİKLER

R.Gazete No: 32060 (3.Mük.)

R.G. Tarihi: 31.12.2022

 

Ticaret Bakanlığından:

 

İTHALAT İŞLEMLERİNDE ELEKTRONİK BAŞVURU

İÇİN YETKİLENDİRME TEBLİĞİ

(İTHALAT: 2023/21)

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafın­dan yürütülen ithalat işlemlerinde (kayda alınmak suretiyle ileriye yönelik olarak gözetim uy­gulamaları hariç), başvuruların elektronik ortamda yapılmasını teminen işlem yapacak kulla­nıcıların yetkilendirilmesine dair usul ve esasları belirlemektir.

 

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaş­kanlığı Kararnamesinin 445 inci maddesi ile 31/12/2020 tarihli ve 3350 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararına dayanılarak hazırlanmıştır.

 

Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;

a)     Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,

b)      Elektronik imza: Elektronik imza mevzuatında tanımlanan şekilde başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama ama­cıyla kullanılan elektronik veriyi,

c)      Elektronik imza mevzuatı: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ile bu Kanuna istinaden yürürlüğe konulan diğer mevzuatı,

ç)     Elektronik ortam: İthalata ilişkin lisans, uygunluk, izin ve diğer her türlü belge dü­zenlenmesi için gerçekleştirilen işlemlerin yürütüldüğü web tabanlı uygulamayı,

d)      Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları: Elektronik imza mevzuatı uyarınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirimini yapmış, elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili hizmetleri sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya tüzel kişilerini,

e)     Genel Müdürlük: Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü,

f)     İthalat işlemleri: Elektronik ortamda gerçekleştirilmesi uygun görülen ithalata ilişkin lisans, uygunluk, izin ve diğer her türlü belge düzenlenmesine esas işlemleri,

g)      Kamu kurumu kullanıcısı: Kamu kurumları adına ithalat işlemlerini yürütmek üzere görev alan ve işlem yapan kişileri,

ğ) Kullanıcı: İthalat işlemlerinde kendi adına işlem yapan ya da firmalar adına işlem yapmak üzere yetkilendirilmiş kişileri,

h)      Mobil elektronik imza: Bakanlık ile mobil elektronik imza kullanımına ilişkin söz­leşmesi bulunan GSM operatörlerince verilen SIM kartını kullanarak oluşturulan ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununda tanımlanan güvenli elektronik imza niteliğindeki elektronik ser­tifikayı,

i)      Nitelikli elektronik sertifika: 5070 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde sayılan nite­likleri taşıyan elektronik sertifikayı, ifade eder.

 

Nitelikli elektronik sertifika veya mobil elektronik imza temini

MADDE 4- (1) Kullanıcılar, elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarından alınan nite­likli elektronik sertifikaya ya da mobil elektronik imzaya sahip olmak zorundadır.

(2)    Başka amaçlarla daha önce temin edilen ve geçerlik süresi dolmamış veya yenilen­miş nitelikli elektronik sertifikalar ya da mobil elektronik imzalar ithalat işlemleri için kulla­nılabilir.

 

Yetkilendirme başvurusu ve onayı

MADDE 5- (1) İthalat işlemlerine elektronik ortamda başvuru yapacak kullanıcıları yetkilendirmek üzere aşağıdaki belgeler sunulur:

a)   Dilekçe: Bakanlık internet sayfasındaki "E-İmza Uygulamaları" bölümünde yer alan örneğe uygun olarak hazırlanmış ve firmayı temsile yetkili kişi/kişilerce imzalanmış, Genel Müdürlüğe muhatap dilekçe,

b)    Firma/Kurum/Şahıs Tanımlama Formu: Bakanlık internet sayfasındaki "E-İmza Uy­gulamaları" bölümünde yer alan örneğe uygun olarak doldurulmuş ve firmayı temsile yetkili kişi/kişilerce imzalanmış form,

c)    Sicil tasdiknamesi: Ticaret siciline kayıtlı olanlardan, 19/12/2012 tarihli ve 2012/4093 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ticaret Sicili Yönetmeliği uyarınca usulüne uygun olarak düzenlenmiş, anılan Yönetmelikte belirtilen tüm unsurları taşıyan ve güncel bil­gilere sahip belgenin aslı veya noter onaylı örneği ya da elektronik imzalı nüshası,

ç) Taahhütname: Bakanlık internet sayfasındaki "E-İmza Uygulamaları" bölümünde yer alan örneğe uygun, firmayı/kurumu/şahsı temsil ve ilzama yetkili kişi veya kişilerce imza­lanmış ve Türkçe olarak noterde her bir kişi için düzenlenmiş taahhütnamenin aslı. Kamu ku­rumu kullanıcısı için yetki işleminde noter onayı aranmaz.

(2)    Birinci fıkrada sayılan belgelerin renkli olarak taranmış ".pdf" uzantılı dijital birer sureti, bilahare Genel Müdürlüğe elektronik ortamda iletilmek üzere firmalar/kurumlar/şahıslar tarafından muhafaza edilir.

(3)    Birinci fıkrada sayılan belgeler, Genel Müdürlüğe firmanın/kurumun/şahsın Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresinden, Ticaret Bakanlığı KEP adresine (ticaretbakanligi@,hs01 .kep.tr) veya posta ya da elden teslim yoluyla Bakanlık genel evrak birimine iletilir.

(4)    İthalat işlemi yapmak üzere yetkilendirilecek kişiler, sahip oldukları nitelikli elektronik sertifikayı ya da mobil elektronik imzayı kullanarak Bakanlık internet sayfasındaki "E-İmza Uygulamaları" bölümünde yer alan "Yetkilendirme Başvuruları" başlığında yer alan "İthalat İşlemleri" formunu doldurarak yetkilendirme başvurusunda bulunur.

(5)    Birinci fıkrada sayılan belgelerin Genel Müdürlüğe ulaşması ve dördüncü fıkrada açıklanan yetkilendirme başvurusunun yapılması üzerine, başvuru sahibine başvuru belgelerini elektronik ortamda sisteme yüklemek üzere kısıtlı yetki verilir. Ancak yetkilendirme başvuru­sunun yapılmasından itibaren on gün içerisinde birinci fıkrada sayılan belgelerin Genel Mü­dürlüğe ulaşmaması halinde, başvuru sahibinin kısıtlı yetkisi kaldırılarak yetkilendirme baş­vurusu iptal edilir.

(6)    Kısıtlı yetkili kullanıcı, Bakanlık internet sayfasındaki "E-İmza Uygulamaları" bö­lümünde "E-İmza Uygulamalarına Giriş" başlığını seçerek elektronik imzası ile "İthalat İşlem­leri" menüsüne giriş yapar ve birinci fıkrada belirtilen belgeleri sisteme yükleyerek elektronik olarak başvurusunu tamamlar.

(7)    Elektronik ortamda başvurunun tamamlanması üzerine, sunulan belgelerin doğru­luğu ve usulüne uygunluğu kontrol edildikten sonra Genel Müdürlükçe elektronik ortamda onay işlemleri başlatılır.

(8)    Belgelerin eksik ya da usulüne uygun olmaması ya da internet üzerinden girilen bil­gilerin belgelerle uyuşmaması durumunda, eksik ve/veya usulüne uygun olmayan belgeler ta­mamlanır ve/veya gerekli değişiklikler yapılır.

(9)    Genel Müdürlük, sunulan bilgi ve belgeler doğrultusunda ve/veya ilgili mevzuat çerçevesinde değişiklik ve güncelleme isteme, ek bilgi ve belge talep etme ya da yetkilendirme başvurusunu reddetme hakkına sahiptir.

(10)    Genel Müdürlük, yetkilendirme talebinin sonucunu dördüncü fıkra çerçevesinde yapılan başvuruda kullanıcı tarafından beyan edilen e-posta adresine bildirir. Bakanlık, ilgilisine ulaşmayan bildirimlerden sorumlu değildir.

(11)   Birden fazla kişiye aynı anda ithalat işlemlerini elektronik ortamda yapmak üzere yetki verilebilir. Bu durumda birinci fıkrada belirtilen taahhütname, yetkilendirilecek her bir kişi için ayrı düzenlenir. Taahhütnamenin geçerli olacağı süre taahhütnamede belirtilir.

(12)    Kullanıcıların, sertifikalarını yenilemesi veya başka bir nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza temin etmesi durumlarında yeniden yetkilendirme başvurusu yap­ması gerekmez.

 

Yetki süresinin uzatılması

MADDE 6- (1) Kullanıcının yetkisi taahhütnamede belirtilen süreyle sınırlıdır. Süre uzatımı talebinde bulunulması için, Genel Müdürlüğe her kişi için ayrı olmak üzere yeni taah­hütname verilmesi gerekir. Yetki süresinin bitiminden süre uzatımına kadarki sürede kullanı­cının yetkisi askıya alınır.

(2)    Süre uzatımında, daha önce 5 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca sunulan ve ge­çerliği devam eden diğer belgeler tekrar istenmez. Ancak, belgelerde değişiklik olması veya içerdikleri bilgilerin taahhütname ile farklı olması durumunda belgelerin yenilenmesi zorun­ludur.

(3)    İflas etmiş ya da iflas süreci devam edenler adına işlem yapan kullanıcıların, yetki süresinin uzatılması ya da yeni bir kişinin yetkilendirilmesi için gereken taahhütnameyi noter kanalıyla temin edememesi durumunda, iflas idaresinin kararına dayanarak iflas müdürlükle­rince usulüne uygun olarak düzenlenen taahhütname kabul edilir.

 

Yetkinin iptali

MADDE 7- (1) Kullanıcının yetkisi, Genel Müdürlüğe yazılı başvuru üzerine iptal edi­lir. Başvuruda, Bakanlık internet sayfasındaki "E-İmza Uygulamaları" bölümünde yer alan ör­neğe uygun olarak noter tarafından düzenlenmiş azilname aranır.

(2)    Kullanıcının yetkisinden feragat etmesi halinde, bunun noter kanalıyla veya iadeli taahhütlü olarak bildirildiğini tevsik eden belgelerin Genel Müdürlüğe sunulması üzerine yetki iptal edilir.

 

Yetkinin askıya alınması

MADDE 8- (1) Bu Tebliğ uyarınca yetkilendirilmiş olan kullanıcıların yetkisi, yazılı olarak Genel Müdürlüğe yapılacak başvuru ile geçici süreyle askıya alınabilir.

(2)    Birinci fıkra uyarınca askıya alınan yetkinin iptali için, Bakanlık internet sayfasın­daki "E-İmza Uygulamaları" bölümünde yer alan örneğe uygun olarak noter kanalıyla düzen­lenmiş azilname ile 7 (yedi) iş günü içinde Genel Müdürlüğe başvurulur. Aksi durumda, askıya alma işlemi kaldırılır ve yetki tekrar kullanıma açılır.

 

Güncelleme işlemleri

MADDE 9- (1) Yetkilendirme onayı gerçekleştirildikten sonra, vergi numarası ve/veya firma unvanı dışındaki değişiklikler için beyan yeterli olup, ayrıca belge aranmaz.

(2)    Firma unvanında değişiklik yapılması durumunda, bu durumu tevsik eden Ticaret Sicil Gazetesi Genel Müdürlüğe sunulur. Ayrıca, yetkilendirilen kullanıcıların ismi de beyan edilir.

(3)    Vergi numarasının değişmesi durumda, bu durumu tevsik eden belgeler Genel Mü­dürlüğe sunulur. Genel Müdürlük, firmanın önceki vergi numarasıyla yaptığı kullanıcı yetki­lerinin iptali için onay işlemini başlatır. Yeni vergi numarasını haiz firmanın kullanıcıları 5 inci maddenin birinci fıkrası gereğince istenilen belgelerin Genel Müdürlüğe sunulması üzerine yetkilendirilir. Önceki vergi numarasına sahip firmanın faaliyetine devamı halinde, bu Tebliğin diğer hükümleri saklı kalmak kaydıyla, firmanın kullanıcılarının yetkisi iptal edilmez.

(4)    Faaliyetine son veren firma/kurum/şahıs, bu durumu tevsik eden belgeleri Genel Müdürlüğe sunar. Genel Müdürlük kullanıcı yetkilerinin iptali için onay işlemini başlatır.

(5)    5 inci maddede sayılan belgelere dair değişiklik olması durumunda, en geç 5 iş günü içinde bu Tebliğe uygun olarak Genel Müdürlüğe bildirilir. Aksi halde, diğer mevzuat hüküm­leri saklı kalmak kaydıyla, durumun öğrenilmesini müteakip kullanıcıların yetkileri derhal as­kıya alınır. Bu durumda askıya alma işlemi ancak eksikliklerin giderilmesi halinde kaldırılır.

 

İthalat işlemleri için elektronik ortamda başvuru

MADDE 10- (1) İthalat işlemlerine ilişkin elektronik ortamda yapılacak başvurular, e- Devlet üzerinden veya Bakanlık internet sitesi (www.ticaret.gov.tr) "E-Hizmetler" başlığı al­tındaki "E-İşlemler" menüsünde yer alan "İthalat Belge İşlemleri" uygulaması takip edilerek e-imza ile yapılır.

(2)    İthalat işlemleri için başvuruda istenilecek bilgi ve belgeler, her bir ithalat işleminin mevzuatında yer almaktadır.

(3)    Elektronik ortamda yaşanabilecek teknik sorunlar sebebiyle başvuru yapılamaması halinde, fiziksel başvurular da kabul edilebilir.

 

Yetki

MADDE 11- (1) Genel Müdürlük, bu Tebliğde yer alan hususlarda önlem almaya, dü­zenleme yapmaya, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya, ihtilafları idari yoldan çözmeye ve teknik nedenlerle uygulamada yaşanan sorunları gidermeye yetkilidir.

(2)    İthalat işlemlerinin uygulanmasında, Bakanlıktan kaynaklanmayan nedenlerle elektronik iletişimde yaşanan aksaklıklardan Bakanlık sorumlu değildir.

(3)    Fiil ehliyetinin sınırlandırıldığı, gaipliği, ölümü veya adına işlem yapılan firmanın tüzel kişiliğinin kaybedildiği öğrenilen nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza sahibi kişilerin yetkileri Genel Müdürlükçe iptal edilir.

(4)    Kamu kurumu kullanıcılarına ilişkin usul ve esaslar, Bakanlığın ilgili kurumlarla yaptığı protokoller çerçevesinde belirlenir.

 

Yürürlükten kaldırılan tebliğ

MADDE 12- (1) 31/12/2021 tarihli ve 31706 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat: 2022/21) yürür­lükten kaldırılmıştır.

 

Atıflar

MADDE 13- (1) 31/12/2021 tarihli ve 31706 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat: 2022/21)'ne ya­pılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.

 

Yürürlük

MADDE 14- (1) Bu Tebliğ 1/1/2023 tarihinde yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 15- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.

 

----------o----------

E-Bültenimizi İnceleyin