MEVZUATTAKİ SON
DEĞİŞİKLİKLER

R.Gazete No: 32967

R.G. Tarihi: 26.7.2025

 

 

Nükleer  Piyasası Düzenleme Kurumundan:

 

KURUL KARARI

 

Karar No: 2025-38/1

Karar Tarihi: 23/07/2025

 

95 sayılı Nükleer Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine istinaden;

95 sayılı Nükleer Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile 11/6/2024 tarihli ve 32573 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Nükleer Tesislerin ve Nükleer Maddelerin Emniyetine İlişkin Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanan "Tasarıma Esas Tehdit Komisyonu Çalışma Usul ve Esasları’nın onaylanmasına karar verilmiştir.

 

Ek: Tasarıma Esas Tehdit Komisyonu Çalışma Usul ve Esasları

 

TASARIMA ESAS TEHDİT KOMİSYONU ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

 

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Usul ve Esasların amacı, Tasarıma Esas Tehdit Belgesini düzenlemek amacıyla kurulan Tasarıma Esas Tehdit Komisyonunun çalışmasına dair usul ve esasları belirlemektir.

 

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Usul ve Esaslar, Tasarıma Esas Tehdit Komisyonunda yer alan bakanlık, kurum ve kuruluşları kapsar.

 

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Usul ve Esaslar, 95 sayılı Nükleer Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ve 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile 11/6/2024 tarihli ve 32573 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Nükleer Tesislerin ve Nükleer Maddelerin Emniyetine İlişkin Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.

 

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;

a) Komisyon: Tasarıma Esas Tehdit Komisyonunu,

b) Kurum: Nükleer Düzenleme Kurumunu,

c) Tasarıma esas tehdit (TET): Fiziksel koruma sisteminin tasarımına ve değerlendirilmesine temel teşkil eden, nükleer tesisleri ve nükleer maddeleri hedef alan hırsızlıkla, sabotajla, yetkisiz erişimle ve diğer kötü niyetli girişimlerle sonuçlanabilecek tehdidi,

ç) TET Belgesi: Tasarıma esas tehdidi içeren "Gizli" gizlilik derecesini haiz belgeyi,

d) Üye: TET Komisyonunda görev yapmak üzere ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşlar tarafından görevlendirilen temsilciyi, ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Tasarıma Esas Tehdit Komisyonu

 

Komisyon

MADDE 5-(1) Komisyon, Kurum koordinasyonunda ve başkanlığında; Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği, İçişleri Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Millî İstihbarat Teşkilâtı Başkanlığı, nükleer santraller için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve ilgili diğer bakanlık, kurum ve kuruluşların temsilcilerinden oluşur.

(2) Komisyon, TET Belgesinin düzenlenmesine ve gerek görülmesi hâlinde değerlendirilip güncellenmesine ilişkin çalışmaları yürütür. TET, EK-l'de yer alan TET Belgesinin geliştirilmesi sürecine uygun olarak belirlenir.

(3) Komisyon, fiziksel koruma sisteminin tasarımına ve değerlendirilmesine temel teşkil eden, nükleer tesisleri ve nükleer maddeleri hedef alan hırsızlıkla, sabotajla, yetkisiz erişimle ve diğer kötü niyetli girişimlerle sonuçlanabilecek tehdidin belirlenmesine ve gerekiyorsa güncellenmesine ilişkin çalışmaları yürütür.

(4) Komisyon, gerek görülmesi hâlinde ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşları toplantılarına davet eder, görüş, bilgi ve belge talebinde bulunur, alt komiteler ile danışma ve çalışma grupları oluşturur.

 

Komisyon Başkanı

MADDE 6- (1) Nükleer Düzenleme Kurumunun Başkanı, Komisyonun Başkanıdır. Komisyon Başkanı, TET Belgesi çalışmalarının ve Komisyon tarafından alman kararların yürütülmesinden sorumludur.

(2) Komisyon Başkanının herhangi bir nedenle toplantıya katılamayacağı hâllerde Komisyon Başkanlığı görevi Kurumun ilgili Başkan Yardımcısı veya ilgili Daire Başkanı tarafından yürütülür.

 

Üyeler

MADDE 7- (1) Komisyon üyeleri; ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşlar tarafından adlarına karar vermeye yetkili en az biri daire başkanı ve üstü seviyesinde olmak üzere asıl ve yedek üye olarak belirlenir.

(2) Komisyonda görev alacak üyelerin devamlılığı esastır. Komisyon üyelerinde değişiklik yapılması veya Komisyon üyelerinin herhangi bir nedenle Komisyon toplantısına katılamaması durumunda, Kurum yazılı olarak bilgilendirilir ve toplantıya ilgili bakanlık, kurum veya kuruluş adına karar vermeye yetkili bir temsilci katılım sağlar.

(3) Komisyon üyeleri, temsil ettikleri bakanlık, kurum veya kuruluş adına TET Belgesi kapsamında yürütülen çalışmalarda görüş, öneri ve gerekli bilgileri sunarak katkı sağlar. Komisyon üyeleri, Komisyon tarafından yürütülen çalışmaların ve alman kararların temsil ettikleri bakanlık, kurum veya kuruluş bünyesinde yürütülmesinden ve koordinasyonundan sorumludur.

 

Sekretarya ve görevleri

MADDE 8- (1) Komisyon tarafından gerçekleştirilecek çalışmaların koordinasyonu ve sekretarya hizmetleri Kurumun ilgili daire başkanlığı tarafından yerine getirilir.

(2) Sekretarya, toplantı öncesinde Komisyonda görev alacak üyelerin belirlenmesi için ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşlara resmî yazı gönderir. İlgili bakanlık, kurum ve kuruluşlarca görevlendirilen asıl ve yedek üyelerle Komisyon oluşturulur.

(3) Sekretarya, Komisyon üyelerinden gelen gündem önerilerini alır ve Komisyon Başkanının onayına sunar. Komisyon Başkanı tarafından onaylanan gündemi ve ilgili dokümanları Komisyon üyelerine resmî olarak bildirir. Komisyon üyelerinin toplantıya katılım durumunu teyit eder.

(4) Sekretarya, Komisyonda görüşülen konular ve alman kararları içeren toplantı tutanağını oluşturur, toplantı bitiminde Komisyon üyelerinin imzasına sunar.

(5) Sekretarya, Komisyon üyeleri tarafından imzalanan toplantı tutanağı ile olabilecek diğer ilgili dokümanları resmî olarak ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşlara iletir.

(6) Sekretarya, Komisyon çalışmaları sonunda oluşturulan veya güncellenen TET Belgesinin onaylanması için gerekli iş ve işlemleri yürütür.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Komisyonun Çalışma Usul ve Esasları

 

Komisyonun gündemi

MADDE 9- (1) Komisyon toplantı gündemi Komisyon Başkanın onayıyla belirlenir. Komisyon üyeleri TET Belgesi ve Komisyon toplantı gündeminde yer alan diğer konulara ilişkin önerilerini TET Komisyonunun ilk toplantı tarihinden en az üç hafta önce Kuruma iletir. Gündem önerilerine ilişkin ilave öneriler toplantı esnasında da Komisyon Başkanına iletilebilir.

(2) Gündem ve gündemdeki konulara ilişkin gerekli belgeler, toplantı tarihinden en az iki hafta önce Komisyon üyelerine iletilir.

(3) Komisyon çalışmaları gündem maddelerinin tamamının görüşülmesi bitirilinceye kadar devam eder.

(4) Komisyon toplantısı gündeminde, Komisyon Başkanının onayıyla değişiklik yapılabilir.

 

Komisyon toplantıları

MADDE 10- (1) Komisyon, TET Belgesinin Komisyon tarafından onaylandığı tarihten itibaren üç yılda bir düzenli olarak Kurum koordinasyonunda toplanır.

(5) Komisyonda yer alan bakanlık, kurum ve kuruluşlardan herhangi biri tarafından TET Belgesinin değerlendirilmesinin ve gerekiyorsa güncellenmesinin gerekli görülmesi hâlinde, söz konusu talep yazılı olarak Kuruma bildirilir. Bu durumda Komisyon Başkanı Komisyonu olağanüstü toplantıya çağırır.

(6) Toplantılar Kurumun Başkanlık yerleşkesinde yapılır, ihtiyaç duyulması hâlinde Komisyon toplantıları Kurumun Başkanlık yerleşkesi dışındaki yerlerde de düzenlenebilir.

 

Toplantılarda usul ve alınacak kararlar

MADDE 11- (1) Toplantılarda Komisyon Başkanı, gündem maddelerinin görüşülmesinde sıra dâhilinde Komisyon üyelerine söz verir. Konu üzerinde görüşmeler tamamlandıktan sonra oylamaya geçilir.

(2) Toplantı kararları toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğuyla alınır. Kararlar, kabul veya ret için el kaldırmak suretiyle işaretle oylanır. Toplantıda görüşülen hususlar ve alman kararlar Sekretarya tarafından hazırlanan toplantı tutanağı ile kayıt altına alınır. Toplantı tutanağı, toplantı sonunda toplantıya katılanlar tarafından imzalanır.

(3) Toplantı tutanakları ve ilgili dokümanlar Sekretarya tarafından Komisyon üyelerine resmî yazıyla iletilir.

(4) Komisyon toplantılarına, Komisyon Başkanı, üyeler veya mazereti nedeniyle üyelerin yerine görevlendirilen temsilciler ile sekretarya personeli katılım sağlar. Komisyon tarafından gerek görülmesi hâlinde ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşlar toplantılara davet edilebilir. Komisyon kararları, sadece Komisyon üyelerinin veya üyelerin yerine görevlendirilen temsilcilerin yer aldığı oturumda alınır.

 

 

Komisyon çalışmalarının gizliliği

MADDE 12- (1) Komisyon toplantılarındaki görüşmeler gizlidir. Toplantılarda ses veya görüntü kaydedici bir cihaz kullanılmaz, toplantı yapılan odalara bu cihazlar sokulmaz.

(2) Komisyon tarafından hazırlanan tüm belgeler "Gizli" gizlilik derecesini haizdir. TET Belgesi ve Komisyon çalışmalarına ilişkin bilgi ve belgelerin yazılı ve elektronik kopyaları, Komisyon üyelerince ve temsil ettikleri bakanlık, kurum ve kuruluşlarca gizlilik derecesine uygun olarak muhafaza edilir, bilmesi gereken ilkesine uygun olarak paylaşılır ve kullanılır.

 

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

 

 

Öngörülmeyen durumlar

 

MADDE 13- (1) Bu Usul ve Esasların uygulanmasında öngörülemeyen durumların oluşması hâlinde, sürecin nasıl ve hangi koşullarla devam edebileceğine Kurum tarafından karar verilir ve Komisyona bildirilir.

 

 

Yürürlük

MADDE 14- (1) Bu Usul ve Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

 

Yürütme

MADDE 15- (1) Bu Usul ve Esaslar hükümlerini Nükleer Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.

 

 

EK-1

 

TASARIMA ESAS TEHDİT BELGESİNİN GELİŞTİRİLMESİ SÜRECİ

 

Tasarıma Esas Tehdidin (TET) geliştirilmesi; eleme, harmanlama, değiştirme, uygunlaştırma ve tamamlama olmak üzere beş aşamadan oluşur.

 

1. Tehditlerin elenmesi

a. Saldırı hedeflerinin belirlenmesi

b. Saldırı hedeflerine yönelik fiziksel ve siber tehditlerin belirlenmesi

c. Tehditlerin kabiliyetlerinin gözden geçirilmesi (Saldırganların önemli radyolojik sonuçlara sebebiyet verme kabiliyetlerinin olmadığı değerlendirildiği takdirde tehdit değerlendirmesinden çıkarılır.)

ç. Tehditlerin motivasyonlarının ve amaçlarının gözden geçirilmesi

(Saldırganların nükleer tesislere yönelik bir saldırıda bulunmaya yönelik bir motivasyonu veya amacı yoksa değerlendirmeden çıkarılır.)

 

2. Tehditlerin harmanlanması

a. Tehditlerin uygun başlıklarda toplanması (terör örgütleri, organize suç örgütleri, radikaller gibi)

b. Her tehdit başlığında ilgili karakteristiklerin harmanlanması (Tablo oluşturarak tehditlerin en uç değerdeki karakteristikleri göz önünde bulundurulur ve gerçekçi bir kombinasyon oluşturulur.)

 

3. Çeşitli kriterler/etkenler çerçevesinde tehditlerin değiştirilmesi

a. Muhafazakâr yaklaşım etkisi (tehdit değerlendirilmesinde kesin bilgilere sahip olunamaması durumunda belirsizliğin telafi edilmesi gibi)

b. Maliyet-fayda etkisi (benzer nükleer tesisler için alman emniyet önlemlerinin kamuya maliyeti gibi)

c. Diğer etkenler (komşu ülkelerdeki nükleer emniyete yönelik tehditler, kamuoyunun riskleri kabullenmesi gibi)

 

4. Tesislere ve faaliyetlere özel olarak tehditlerin uygunlaştırılması

a. Nükleer tesislerin (sahanın yeri ve erişimi, tesisin tasarım özellikleri, işletme uygulamaları, nükleer tesise özel yerel tehditler gibi) ve nükleer madde içeren faaliyetlerin (işletme prosedürleri, taşıma yöntemi ve rotaları, belli yerlere veya rotalara ilişkin özel tehditler gibi) özel karakteristik bilgilerinin göz önünde bulundurulması

 

5. TET'in tamamlanması ve oluşturulması

a. İlgili bakanlık, kurum veya kuruluşlardan değerlendirme ve önerilerin alınması (Uygun görülmesi hâlinde etkilenen taraflardan da değerlendirme ve öneriler alınabilir.)

b. Son kararın TET Komisyonu tarafından verilmesi

c. Tehdidin niteliklerini ve kabiliyetlerini, özellikle saldırgan sayısı, silah ve patlayıcı yetenekleri ile taktiklerini içeren TET'in nihai olarak belirlenmesi. Bu kapsamda hangi tehditlerin "tasarıma esas", hangilerinin "tasarım ötesi" olarak kabul edileceğine dair ayrımın netleştirilmesi

ç. TET Belgesinin oluşturulması

 

----------o----------

× Popup Görseli

E-Bültenimizi İnceleyin