R.Gazete No: 32945
R.G. Tarihi: 3.7.2025
Tarım ve Orman Bakanlığından:
SİGARA FİLTRESİ ÜRETİMİ VE TİCARETİNE İLİŞKİN
USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; sigara filtresi üretim tesislerinin kurulması, faaliyeti, proje tadilatı, her türlü devir işlemleri, yer değişikliği, kapatılması, sigara filtresinin üretimi, iç ve dış ticareti, fiyatlandırılması, imhası ile tüm bu işlemlerin denetimine yönelik usul ve esasları, bu mamulün tüketiminin neden olduğu kamusal, toplumsal, tıbbi ya da çevresel nitelikteki her türlü zararlı etkileri de göz önünde bulundurmak suretiyle düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, sigara filtresi üretim tesislerinin kurulması, faaliyeti, proje tadilatı, her türlü devir işlemleri, yer değişikliği, kapatılması ile sigara filtresinin; piyasaya arz koşulları, iç ve dış ticareti, fiyatlandırılması, imhası ile bunların ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde izin, izleme ve denetimlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunun 8/A, 8/B ve 9 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Bandrol: Sigara filtresi birim paketleri üzerine uygulanacak olan taklit edilemez nitelikteki, açık güvenlik unsurları çıplak gözle, gizli güvenlik unsurları özel denetim cihazlarıyla tespit edilebilir özelliklere sahip olan kıymetli damga niteliğindeki güvenlikli etiket/işaret, yüksek güvenlikli kağıt bandrolü,
c) Bandrol Uygulaması Sistemi: Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından kurulan/kurulacak olan Darphane İzleme Sistemi altında oluşturulan piyasaya arz edilecek sigara filtresi birim paketlerine bandrol uygulanması ve aktivasyon işlemlerinin kayıt edildiği sistemi,
ç) Birim paket: Ek şeffaf ambalaj hariç olmak üzere, sigara filtresinin piyasaya arzında kullanılan ve herhangi bir malzemeden yapılmış en küçük ambalajı,
d) Deneme üretimi: Tesisin, projeye ve üretilmesi planlanan sigara filtresinin üretimine uygunluğunun belirlenmesi amacıyla Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilmesi öncesinde Bakanlık tarafından görevlendirilen teknik heyet gözetiminde yapılan üretimi,
e) Ek şeffaf ambalaj: Piyasaya arz edilen sigara filtresinin birim paket ve/veya grupmanlarının üzerinde yer alan, tüm etiketleme bilgilerinin görünürlüğünü ve okunurluğunu engellemeyen şeffaf dış ambalajı,
f) Filtre çubuğu: Sigara, makaron ve sigara filtresi üretiminde kullanmak amacıyla filtre çubuğu imalat makinelerinde, belli uzunluklarda üretilen çubuk haldeki filtreyi,
g) Fire: Sigara filtresinin üretim faaliyetleri esnasında makinenin üretime hazırlanması sürecinde meydana gelen ya da yapışma, ütüleme ve ezilme hataları nedeniyle oluşan atıkları,
ğ) Firma: Sigara filtresi üretimiyle ilgili olarak Tesis Kurma Uygunluk Belgesi ile Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alan gerçek ve tüzel kişileri,
h) Girdi: Sigara filtresi üretiminde kullanılan kağıt, selüloz asetat (tow) ve yapıştırıcılar dahil her tür madde veya ögeyi,
ı) Grupman: Ek şeffaf ambalaj hariç olmak üzere, içerisine aynı mamulat çeşidi bazında birden fazla sigara filtresi birim paketi konularak piyasaya arz edilen herhangi bir malzemeden yapılmış ambalajı,
i) Hammadde: Sigara filtresi üretiminde kullanılan kağıt ve selüloz asetatı (tow),
j) Kanun: 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunu,
k) Kodlama bilgisi: Asgari gün, ay ve yıl olarak üretim tarihini ve üretim yerini belirten işaretleme bilgisini,
l) Koli: Birden fazla birim paket veya grupmanın konulduğu sigara filtresi kutularını,
m) Makine: Ana gövde, sabit ve hareketli mekanik parçalar ile pnömatik, hidrolik, elektrik, elektronik ve kumanda gibi elemanlardan oluşan her bir düzenekler bütününü,
n) Makine çalışma testi: Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde ya da Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında, Bakanlıktan alınan izin kapsamında tesise kurulumu tamamlanan makinelerin boşta veya hammadde ve/veya ambalaj malzemesi yüklenmek suretiyle yükte çalıştırılarak istenilen kapasite ve verimde makinelerin çalışabilirliğinin belirlenmesi amacıyla sigara filtresi üreticisi ile makine üreticisi şirket teknik personeli tarafından yapılan çalışma testini,
o) Malzeme: Sigara filtresi üretiminde kullanılan hammadde dışındaki diğer maddeleri,
ö) Mamulat çeşidi: Aynı veya farklı marka altında üretilen sigara filtresinin fiziksel özellikleri ve girdileri ile birim paket tipi ya da tasarımı yönünden farklılık arz eden her bir çeşidini,
p) Marka: Firmanın üretimini ve/veya ticaretini yaptığı mamulleri, diğer mamullerden ayırt etmeye yarayan ve ilgili kuruluşlarca tescil edilen işareti,
r) Piyasaya arz: Mamullerin tedarik veya kullanım amacıyla piyasada yer alması için yapılan ilk faaliyeti,
s) Sigara filtresi: Sarmalık kıyılmış tütün mamulü tüketiminde yaprak sigara kağıdı ile birlikte kullanmak amacıyla filtre çubuğu imalat makinelerinde üretilen filtre çubuklarının belli uzunluklarda kesilmesi sonrasında birim paket içinde piyasaya arz edilen filtreyi,
ş) Teminat: 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde sayılanları,
t) Uzman: Tarım ve Orman Uzmanını,
u) Ürün denemesi: Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde ya da Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması sonrasında üretilmesi planlanan sigara filtresinin hedeflenen ürün tasarımına uygun olarak üretilebilmesi amacıyla yapılan deneme amaçlı ürün üretimini,
ü) Yardımcı teknik ünite: Üretim hattında kullanılanlar hariç, tesisin elektrik, su, basınçlı hava, vakum, buhar, ısıtma, soğutma, havalandırma, kalite kontrol, yük taşıma, yangın algılama ve söndürme ile yıldırımdan korunma sistemleri ihtiyacı için kullanılan teknik üniteleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Üretim Tesisi Kurulmasında Aranacak Şartlar ve Tesis Kurma İzni
Üretim tesisi kurulmasında aranacak şartlar
MADDE 5- (1) Sigara filtresi üretim tesisi kurulmasında aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye'de sigara filtresi üretmek isteyenlerin; yıllık üretim kapasitesi tek vardiyada teorik olarak iki milyar adet, filtre çubuğu üretim bölümleri dahil tam ve yeni teknolojiyi haiz, yardımcı teknik üniteler hariç kullanılmamış makine içeren tesis kurmaları şarttır.
b) Tesis yeri, organize sanayi bölgesi ya da sanayi alanında, en az 1000 m2'lik kapalı alana sahip müstakil ya da münhasır bir bina olacak şekilde belirlenir.
c) Hammadde, malzeme ile mamul ambarları ayrı ayrı ve tesis sahası içinde olacak şekilde projelendirilir.
ç) Üretim akışı ile makineler, üretilmesi planlanan ürünün üretim şekline uygun olacak şekilde projelendirilir.
Tesis kurma izni
MADDE 6- (1) Türkiye'de sigara filtresi üretim tesisi kurulabilmesi için Bakanlıktan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınması zorunludur.
(2) Sigara filtresi üretimiyle ilgili tesis kurmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler, izin taleplerini içerir dilekçelerini, aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren bir takım dosya ile birlikte şahsen veya yetkili temsilcileri vasıtasıyla Bakanlığa iletirler:
a) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış ana sözleşmesi.
b) Son altı ay içinde ticaret ve/veya sanayi odasından alınan faaliyet belgesi ile faaliyet özgeçmişini ve hedeflediği faaliyeti tanımlayan özel beyanı.
c) Gerçek kişiler için başvuru sahibinin, tüzel kişiler için yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile tüzel kişiyi temsile yetkili kişilerin Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası ile Kanuna, 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununa, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına, 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa aykırılıktan dolayı haklarında kesinleşmiş mahkumiyet kararı olmadığına ve Bakanlıkça düzenlenmiş belgelerin askıya alınmadığına dair beyan.
ç) Bakanlık tarafından belirlenen formata uygun olarak hazırlanmış fizibilite raporu ve elektronik ortama aktarılmış kopyası.
d) Kurulacak tesis sahası için imar mevzuatı çerçevesinde alınacak imar durumunu gösterir belge.
e) 24 üncü maddede belirtilen başvuru bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığına ilişkin belge.
(3) Başvuru dosyaları en geç otuz gün içinde incelenir. Eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksiklikler bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde tamamlanır. Eksik bulunan bilgi ve belgelerin süresi içinde tamamlanmaması veya projeden vazgeçilmesi halinde başvuru işleme konulmaz ve başvuru bedeli iade edilmez.
(4) Başvurunun tamamlanmasını müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, ilgili mevzuat, projenin uygulanabilirliği, tesis üniteleri ile makine yerleşim planı, üretim akışı, projenin üretilmesi planlanan sigara filtresinin üretimine uygunluğu göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır.
(5) Başvuru, dördüncü fıkra gereğince hazırlanan raporun, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça izin verilenlere, 24 üncü maddeye göre hesaplanan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının, Kanunun 8/A maddesi uyarınca belirlenen teminatın Bakanlığa verildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla, belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Tesis Kurma Uygunluk Belgesi verilir. Belge bedeli süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin, başvuru bedeli iade edilmeksizin iptal edilmiş sayılır.
(6) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alınmasından sonra Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması aşamasına kadar geçen süre içinde, tesis ihtiyaçlarından kaynaklanan, ekonomik veya teknik gerekçelere dayanan proje revizyonu yapılmak istenildiğinde, revizyonun içeriği ve kapsamını açıklayan bilgi ve belgeler ile Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ile Bakanlığa başvurulur. Başvurular en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Uygun bulunan proje revizyonunda kapasite artışı olduğu takdirde, Bakanlıkça hesaplanacak Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedel farkının Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının belgelenmesi, Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminat tutarının proje revizyonu kapsamında oluşan yıllık kapasite değişimine bağlı olarak güncellenmesi kaydıyla, Tesis Kurma Uygunluk Belgesi yeniden düzenlenir.
(7) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi, beyan edilen adreste tesis binası inşasını, temin edilecek makine listesinde yer alan makinelerin yurt içi ve/veya yurt dışından temini ile tesise kurulumu gerçekleştirilen makinelerin çalışma testleri ve ürün denemeleri ile uzman nezaretinde deneme üretimlerinin yapılmasını kapsar.
(8) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi, belge veriliş tarihinden itibaren on sekiz ay geçerlidir. Bu süre içinde tesisini faaliyete hazır hale getiremeyecek durumda olanların süre bitiminden en az otuz gün önce gerekçelerini içeren dilekçe ile başvurmaları halinde, Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. İnceleme sonucunda, projenin tamamlanmama gerekçelerini içeren rapor Bakanlığa sunulur. Bakanlıkça uygun görülmesi durumunda, bir defaya mahsus, belge geçerlilik süresinin bitiminden itibaren geçerli olmak üzere doksan gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde projesini tamamlamayanların Tesis Kurma Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Bu durumda tahsil edilmiş olan belge bedeli iade edilmez.
(9) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Tesis Kurma Uygunluk Belgesi iptal edilen üretim tesisi için, 19 uncu maddenin beşinci fıkrası ile 20 nci maddenin beşinci fıkrası ve 23 üncü maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretim ve Faaliyet İzni, Üretim ve Faaliyet İzni Temdidi ile Proje Tadilatı
Üretim ve faaliyet izni
MADDE 7- (1) Türkiye'de sigara filtresi üretimi yapılabilmesi için; 6 ncı maddenin yedinci fıkrasında belirtilen makinelerin çalışma testleri ve ürün denemeleri ile uzman nezaretinde yapılan deneme üretimleri hariç olmak üzere Bakanlıktan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alınması zorunludur.
(2) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alarak projesini gerçekleştiren ve alınması gerekli diğer yasal izinlerini tamamlayarak tesisini faaliyete hazır hale getirenler, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almak için Bakanlığa başvurur.
(3) Başvuruyu müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle, 5 inci maddedeki şartlar ile 6 ncı maddede beyan edilen hususlar mahallinde veya dosya üzerinden denetlenir ve deneme üretimi ile izlenerek, başvuruya ilişkin rapor inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır.
(4) Başvuru, üçüncü fıkra gereğince hazırlanan raporun, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Uygun bulunanlara, 24 üncü maddeye göre hesaplanan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının, Kanunun 8/A maddesi uyarınca Tesis Kurma Uygunluk Belgesi düzenlenmesi aşamasında 6 ncı maddenin beşinci fıkrası uyarınca Bakanlığa verilen teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi verilir. Belge bedeli, süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır.
(5) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi beş yıl için geçerlidir.
(6) Üretim tesis sahası dışında ambar kurulamaz.
(7) Firmalar tarafından, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerinde belirtilen hususlarla ilgili değişiklikler en geç otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(8) Tesiste, Bakanlıkça izin verilenlerin veya uygun bulunanların dışında herhangi bir üretim yapılamaz.
(9) Piyasaya arz ve/veya ihracat amacıyla üretilen sigara filtreleri, mamul ambarının birbirinden ayrılmış bölümlerinde, mamulat çeşidi bazında sınıflandırılmasına ve denetimlerde sayılmasına imkan verecek şekilde depolanır.
(10) Hammaddeler ve filtre çubukları, uygulanan gümrük rejimlerine göre cins ve miktar tespiti yapılmasına imkân verecek şekilde hammadde ambarında depolanır.
(11) Sigara filtrelerinin fire oranlarının hesaplama yöntemlerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(12) Üretim tesisinin ana giriş kısmında, yerden en az 3 metre yükseklikte, okunabilir ve algılanabilir büyüklükte, asgari ticaret ünvanı ve logosu ile tesiste üretim kategorisinin, ambarlarda ambar adının yazılı olduğu tabelaya yer verilir.
(13) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilen üretim tesisi için, 19 uncu maddenin beşinci fıkrası ile 20 nci maddenin beşinci fıkrası ve 23 üncü maddenin beşinci fıkrası hükümleri kapsamında işlem tesis edilir.
(14) Üretim tesisinde, yurt içi piyasaya arz ve/veya ihraç amacıyla, marka tescil belgesi ya da markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi olmayan mamulat çeşidinin üretimi yapılamaz. Marka tescil belgesi ve/veya marka lisans sözleşmesi Bandrol Uygulaması Sistemine tanımlanmak üzere Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne firma tarafından gönderilir.
(15) Üretim ve faaliyet izninde ya da bu iznin temdidinde aranan izinler Bakanlık internet sitesinde ilan edilir.
(16) Tesis kurma aşamasında yapılanlar dâhil olmak üzere, makine çalışma testleri, ürün denemeleri, deneme üretimleri ile her ne suretle olursa olsun yapılan üretimlerde; sigara filtresi birim paketi üzerinde kodlama bilgisi ile marka veya firma ünvanı kısaltması, filtre çubuğu ambalajı üzerinde kodlama bilgisi ile firma ünvanının kısaltmasının yazılması zorunludur. Bu bilgiler işlem öncesi Bakanlığa bildirilir.
Üretim ve faaliyet izni temdidi
MADDE 8- (1) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesini temdit ettirmek isteyen firma, süre bitiminden en az doksan gün önce Bakanlığa başvurur.
(2) Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle, 5 inci maddedeki şartların sağlanmaya devam edildiğine dair hususlar, başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden incelenir. Başvuruya ilişkin rapor, 5 inci maddedeki şartlar ile 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a), (c) ve (d) bentlerinde sayılan belgelerin yanı sıra 7 nci maddenin on beşinci fıkrası gereğince belirlenen yasal izinlerin varlığı göz önünde bulundurularak inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Bu rapor, Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır.
(3) Uygun bulunanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, Kanunun 8/A maddesi uyarınca verilen teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla bedel alınmaksızın geçerlilik süresinin bitiminden itibaren beş yıl süreyle uzatılır. Uygun bulunmayanlara aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir:
a) Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesi uyarınca borcun bulunmadığının belgelenmesi kaydıyla belge verilmesinde aranan şartların sağlanması için en fazla bir yıl süre verilir. Verilen süre içinde çalışmalara başlanıldığının ancak bitirilemediğinin belirlenmesi durumunda, firmanın talebi halinde aynı kayıtla yüz seksen gün ek süre verilebilir. Verilen süre sonunda aykırılığın devam etmesi halinde Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi temdit edilmez.
b) Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminatın güncel olarak devam ettirildiğinin ve 8/B maddesi uyarınca borcun bulunmadığının belgelendirilememesi halinde, bu şart sağlanıncaya kadar ek süre verilmez ve tesiste üretim yapılamaz.
(4) Belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde, bu durumun firmaya ve Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne bildirildiği tarihten itibaren üretim yapılamaz.
(5) Belgesi temdit edilmeyen üretim tesisinde bulunan makineler ile mamul, hammadde ve filtre çubukları en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden tespit edilerek kayıt altına alınır.
(6) Talep edilmesi halinde, belgesi temdit edilmeyen üretim tesisi için 20 nci maddenin beşinci fıkrası hükmüne göre işlem tesis edilir.
(7) Temditte, tesisin yeni teknolojiyi haiz, kullanılmamış makineyi içermesi şartı aranmaz.
(8) Firmanın kusur ve kontrolü dışında, idari veya yargı mercilerinin tasarrufları ya da mevzuat değişiklikleri nedeniyle 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde istenilen şartların sağlanamadığının tespit edilmesi halinde, şartların sağlanamama gerekçeleri de dikkate alınarak Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesinin temdit edilmesi talebi Bakanlık tarafından karara bağlanır.
Proje tadilatı
MADDE 9- (1) Üretim tesisinin projesinde yapılacak değişiklikler için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır ve/veya bildirimde bulunulur.
(2) Filtre çubuğu imalat makinelerinin üretim tesisine ilave edilmesi ile bu makinelerin kısmen veya tamamen; yurt içinde aynı firmanın yeni veya eski bir tesisine nakli, sigara filtresi ile sigara ve makaron sektöründe faaliyet gösteren başka bir firmaya devri, yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası ve hurda olarak satışı nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır.
(3) İzin alınanlar dışındaki diğer makinelerin üretim tesisine ilave edilmesi ile bu makinelerin kısmen veya tamamen; yurt içinde aynı firmanın eski veya yeni bir tesisine nakli, yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası, hurda olarak satışı, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı ile farklı sektörlerde faaliyet gösteren gerçek ve/veya tüzel kişilere devri veya satılarak değerlendirilmesi nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur.
(4) Mevcut tüm makinelerin tesis içindeki yerleşim yeri değişikliği ya da farklı mamulat çeşidinin üretimine imkan verecek şekilde revize edilmesi nedeniyle projede yapılacak tadilatlar için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulur.
(5) Bakanlık izniyle yapılan işlerde, talebe bağlı olarak makine teknik bilgi listesi, tadilat öncesi ve sonrası yerleşim planları, proforma fatura, belge içeriği Bakanlık tarafından belirlenen taahhütname ile Bakanlığa başvurulur.
(6) Tamamlanmış başvurular, en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunan başvurulardan; üretim kapasitesi artışı olan proje tadilatlarında, 24 üncü maddenin dördüncü fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırılması, Kanunun 8/B maddesine göre verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi ve Kanunun 8/A maddesi uyarınca alınan teminat tutarının proje tadilatı kapsamında oluşan yıllık kapasite değişimine bağlı olarak güncellenmesi kaydıyla Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi, kapasite artışı olmayan proje tadilatlarında ise uygunluk belgesi bedeli alınmaksızın izin verilir. Uygunluk belgesi bedeli süresi içinde yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır.
(7) Verilen izin kapsamında proje tadilatını gerçekleştirecek firma, kontrol için en geç işlem başlangıç tarihine kadar Bakanlığa müracaat eder.
(8) Mahallinde yapılacak teknik denetimde, makinelerin beyan edilen özellikleri haiz olduğunu belirten raporun Bakanlığa ibrazından sonra, Bakanlıkça işlemin verilen izne uygunluğunun tespiti halinde, Bakanlık tarafından proje tadilatının tamamlandığı firmaya bildirilir. Makine ilavelerinde, makinelerin beyan edilen özellikleri haiz olmadığının tespiti halinde ise ithal edilen makinelerin ilgili mevzuat gereğince yurt dışı edilmesi firmadan istenir ve ayrıca ilgili kurum ve kuruluşlara bilgi verilir. Yurt içinden temin edilen makineler ise firma tarafından sökülerek tesis sahası dışına çıkarılır ve Bakanlığa bildirilir.
(9) Üçüncü fıkra gereğince bildirime tabi proje tadilatı işlemlerinde, işin özelliğine göre makine teknik bilgi listesi, tadilat öncesi ve sonrası yerleşim planları, taahhütname, proforma fatura, işin başlangıç ve bitiş tarihleri, işlem öncesi Bakanlığa bildirilir. Bakanlık gerektiğinde bu işlerin teknik denetimini yapar.
(10) Bu madde kapsamında üretim tesisine ilave edilecek makinelerin, yeni teknolojiyi haiz ve yardımcı teknik üniteler hariç kullanılmamış olması zorunludur. Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bulunan yurt içinde kurulu sigara filtresi ile sigara ve makaron üretim tesisleri arasındaki makine devirlerinde bu şart aranmaz.
(11) Üretim tesisinin yıllık asgari üretim kapasitesi şartını ortadan kaldıracak şekilde proje tadilatı izin talebinde bulunulamaz.
(12) Sigara filtresi üretiminde kullanılacak makineler, tesis kuruluş sürecinde Tesis Kurma Uygunluk Belgesi ile üretim ve faaliyet izni alınması sonrasında ise Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi ya da izin/bildirim yazısı ile temin edilir.
(13) İkinci ve on beşinci fıkralarda belirtilen makineler, Bakanlık iznini müteakip Ticaret Bakanlığı, gümrük hizmetlerinde "Tek Pencere" sistemine girilmek suretiyle düzenlenen Uygunluk Belgesi ile ithal edilir.
(14) İkinci fıkra kapsamında verilen proje tadilat izni, Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi veriliş tarihinden itibaren on sekiz ay geçerlidir. Bu süre içinde tadilatını tamamlayamayacak durumda olan firmalara, ek süre verilebilir. Ek süre için süre bitiminden en az altmış gün önce Bakanlığa başvurulur. Başvuruyu müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, bir defaya mahsus, belge geçerlilik tarihinin bitiminden itibaren doksan gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde tadilatın gerçekleştirilen kısmı, izin kapsamında kabul edilir. Bu durumda tahsil edilen uygunluk belgesi bedeli iade edilmez.
(15) İkinci fıkrada belirtilen makinelerin firmalar haricindeki gerçek veya tüzel kişiler tarafından ithalinde de Bakanlıktan izin alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hammadde Temini, Filtre Çubuğu Ticareti, Sigara Filtresinin Piyasaya Arzı, İhracatı ve İthalatı,
Bandrol Uygulaması ve Satış Hizmet Bedeli
Hammadde temini
MADDE 10- (1) Firmalar, ihtiyaçları olan hammaddeleri Bakanlığa bildirimde bulunmak suretiyle iç veya dış piyasadan temin edebilirler.
(2) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi alan gerçek veya tüzel kişiler, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi almadan önce makine çalışma testlerinde, ürün denemelerinde veya deneme üretiminde kullanmak amacıyla Bakanlıktan izin almak kaydıyla iç veya dış piyasadan hammadde temin edebilir.
(3) Bu madde uyarınca Bakanlığa bildirimde bulunulması ya da izin alınması, ithalata ilişkin mevzuatta öngörülen diğer şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(4) Hammaddeler, üretim ve faaliyet izni alınması sonrasında Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi ile temin edilir.
(5) Üretim için iç veya dış piyasadan satın alınan hammaddeler, satıcısına iade edilmesi ve/veya ihracat haricinde satışa konu edilemez.
Filtre çubuğu ticareti
MADDE 11- (1) Firmalar tesiste ürettikleri filtre çubuklarını yurt içinde kurulu sigara ve makaron üretim tesislerine satabileceği gibi ihraç da edebilir. İhracat, firmalar tarafından yapılır. Aracı ihracatçı kullanılamaz.
(2) Filtre çubuğu ambalajının her iki geniş yüzeyinde firma ticaret ünvanının kendinden baskılı olacak şekilde bulunması zorunludur. Ambalaj üzerinde; filtre çubuğunun uzunluğu ve çap bilgisinin, çeşidinin, miktar bilgisinin, firmanın ticaret ünvanının, üretim tesisi bilgisinin yer aldığı okunabilir şekilde etiket ile kodlama bilgisi bulunur. Etiket üzerindeki bilgiler Bakanlığa önceden bildirilmesi kaydıyla kod şeklinde de uygulanabilir. Bu ibareler, filtre çubuğu ambalajı üzerine de yazılabilir. Filtre çubuğu ambalajı; kapağı herhangi bir kenarından açıldığında, üzerinde firmanın ticaret ünvanının yazılı olduğu kendinden yapışkanlı kağıt bandın yırtılacağı şekilde bantlanır. İhraç edilecek filtre çubuğunun ambalajındaki etiket, iç piyasaya arz edilen filtre çubuğu ile aynı olamaz. İhracat yapılacak ülkede bu düzenlemeye aykırı bir mevzuat olması durumunda, bu mevzuat ve kullanılacak ambalaj ve/veya uygulanacak etiket bilgisinin üretim öncesi Bakanlığa bildirilmesi kaydıyla ihracat yapılabilir.
(3) Etikette yer alan filtre çubuğu bilgilerinin, fatura/irsaliye ve 21 inci madde kapsamında firma tarafından tutulacak kayıtlar ile Bakanlığa bildirilecek kayıtlarla uyumlu olması zorunludur.
(4) Yurt içinde kurulu sigara ve makaron üretim tesislerine satılacak veya ihraç edilecek filtre çubuğu ambalajı üzerinde bulunması zorunlu kodlama bilgisinin, ambalaj üzerine üretim esnasında basılması zorunludur.
(5) Filtre çubuğu ihracatlarında, firmalar tarafından her bir ihracat partisinin çıkış işlemleri tamamlanmadan önce Bakanlığa kodlama bilgisi, ihraç ülkesi, ihraç rejimi ve ihraç edilecek miktara ilişkin bildirimde bulunulur. Bakanlık gerekli gördüğünde üretimin her aşamasında veya ihracattan önce bu beyanın doğruluğunu kontrol edebilir.
Sigara filtrelerinin piyasaya arzı
MADDE 12- (1) Firmalar ürettikleri sigara filtrelerini, Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi almak kaydıyla serbestçe fiyatlandırabilir, doğrudan toptan satıcılara satabilir, Bakanlıktan toptan satış belgesi almak suretiyle perakende satıcılara da satabilirler.
(2) Sigara filtresi satmak isteyenlerin, 7/1/2011 tarihli ve 27808 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik gereğince satışın niteliğine göre tütün mamulü toptan ve/veya perakende satış belgesi alması zorunludur.
(3) Piyasaya arz edilecek sigara filtrelerinin Bakanlıkça hazırlanan teknik düzenleme tebliğlerine uygun olması zorunludur.
(4) Aynı marka ile piyasaya arz edilecek mamulat çeşitleri sadece bir üretici ve/veya ithalatçı tarafından piyasaya arz edilebilir.
Piyasaya arz izni
MADDE 13- (1) Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alan firmalara, mamulatın ilgili teknik düzenlemelere uygunluğu tespit edildikten sonra her bir mamulat çeşidi için belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir.
(2) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi başvurularında mamulat çeşidine ait aşağıdaki bilgi ve belgeler Bakanlığa ibraz edilir:
a) Fiziksel özellikler.
b) Girdi Bildirim ve Toksikolojik Veri Tabloları.
c) Ölçü bilgileri yer alacak şekilde birim paket ve grupman tasarımları, grupman olarak şeffaf ambalaj kullanılması halinde şeffaf ambalaj üzerindeki etiket tasarımı, koli ve koli etiketi tasarımı.
ç) Birim paket ve grupmanda ek şeffaf ambalaj ve açma şeridi kullanılıp kullanılmadığına ilişkin bilgi.
d) Marka tescil belgesi.
e) Markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi.
f) Kodlama bilgisi.
(3) Başvuru dosyasında eksiklik tespit edilmesi halinde, bu eksiklikler bildirim tarihinden itibaren doksan gün içinde tamamlanır. Eksik bulunan bilgi ve belgelerin süresi içinde tamamlanmaması halinde başvuru iptal edilmiş sayılır.
(4) Piyasaya arz edilecek mamulat çeşidinin teknik düzenlemelere uygunluğu; Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan tebliğ ile mamulat çeşidi için beyan edilen girdilerin ve piyasaya arz ambalajının ilgili mevzuatta yer alan düzenlemelere uygunluklarının incelenmesi suretiyle belirlenir.
(5) Başvurular, tamamlanma tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket ve grupman örneklerinden birer adedi ile 24 üncü maddenin beşinci fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığını belgeleyen banka dekontu, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç doksan gün içinde Bakanlığa gönderilir. Verilen izin kapsamında üretilen birim paket ve grupman örneklerinin gönderilmesi için, talep edilmesi halinde doksan günlük ek süre verilebilir. Gönderilen numunelerin uygunluğunun belirlenmesi ve belge bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının belgelenmesi halinde, firmaya belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir. Süresi içinde; verilen izne uygun numuneleri göndermeyen ve/veya belge bedelini yatırmayan firmanın bu izni iptal edilmiş sayılır. İznin iptal edilmiş sayılması durumunda belge bedeli iade edilmez.
(6) Piyasaya arz edilecek mamulat çeşidinin birim paket ve grupmanlarında aşağıdaki bilgi, ibare ve uyarıların bulunması zorunludur:
a) Kategorisi, markası, aynı marka altında üretilen mamulat çeşitlerini birbirinden ayırt etmeye yarayan ibaresi, miktar bilgisi, barkod.
b) "Tütün içmek öldürür – hemen bırakın" genel uyarısı.
c) "18 yaşını doldurmayanlara satışının cezası hapistir" uyarısı.
ç) "Tarım ve Orman Bakanlığı izniyle üretilmiştir" ibaresi.
d) Üretici ve/veya ithalatçı firma ticaret ünvanı ve üretim tesisi adresini içeren bilgi.
e) Kodlama bilgisi.
f) Ü.T.: gg/aa/yyyy" şeklinde asgari gün, ay ve yıl olarak üretim tarihi bilgisi.
(7) Piyasaya arz edilecek mamulat çeşidinde bulunması zorunlu üretim tarihi ile kodlama bilgisinin, birim paket üzerine üretim esnasında basılması, üretim tarihi ile bandrol aktivasyon tarihinin uyumlu olması zorunludur.
(8)Yurt içi piyasaya arz edilecek mamulat çeşidinin kolilerinde etiket bilgisine yer verilir.
(9) Marka tescili ve/veya lisans sözleşmesine ilişkin olarak meydana gelen değişiklikler on gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(10) Piyasaya arz edilen sigara filtrelerinin arz tarihi, perakende satış fiyatı ile fiyat değişikliklerinin, piyasaya arz tarihinden itibaren en geç beş gün içinde Bakanlığa bildirilmesi zorunludur.
(11) Markanın veya lisans hakkının kullanımını ortadan kaldıracak nitelikte marka tescili ve/veya lisans sözleşmesinde meydana gelen değişikliklerde, bu değişikliğin geçerli olduğu tarih itibarıyla Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Belge iptal tarihinden önce piyasaya arz edilen mamulat çeşidi en fazla doksan gün süreyle piyasada bulunabilir. Bu mamulat çeşidinin süre bitiminden sonra piyasada bulunmaması için firma tarafından gerekli tedbirler alınarak piyasadan toplatılır.
(12) Firmanın, Piyasaya Arz Uygunluk Belgesinin iptali istemiyle Bakanlığa yapılan başvuruları en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Alınan kararda aksi bir süre belirtilmemesi halinde kararın bildirim tarihi itibarıyla belge iptal edilmiş sayılır. Belge iptal tarihinden önce piyasaya arz edilmiş mamulat çeşidi en fazla doksan gün süreyle piyasada bulunabilir. Bu mamulat çeşidinin süre bitiminden sonra piyasada bulunmaması için firma tarafından gerekli tedbirler alınarak piyasadan toplatılır.
(13) Piyasaya arz edilen sigara filtresi birim paket ve grupmanları; en geniş yüzeylerinden birine, yüzey alanının yüzde altmış beşinden az olmamak üzere, özel çerçeve içinde tütün ürünlerinin zararlarını belirten Türkçe yazılı uyarı bulunacak şekilde ve markanın yazım şekli, yazı karakteri, boyutu, konumu, paketlerin rengi, diğer yazı, ibare ve şekiller dâhil olmak üzere aynı şekilde tasarlanmış düz ve standart paket biçiminde piyasaya arz edilir. Marka, paketin sadece bir yüzeyine ve bu yüzeyin yüzde beşini aşmayacak şekilde yazılır. Paketlerin üzerine markanın logosu, simgesi veya sair işaretleri konulamaz.
(14) Sigara filtresi, birim paketleri içinde 50, 100, 120, 150, 200 adet sigara filtresi bulunacak şekilde piyasaya arz edilir.
(15) Sigara filtresi birim paketi ve grupmanlarında bulunacak ayırt edici ibare, en fazla üç öğeden oluşur.
(16) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi, tesis devri kapsamında yapılan belge devri dışında bir başka gerçek veya tüzel kişiye devredilemez.
Piyasaya arz izni güncellemesi
MADDE 14- (1) Firmalar, Bakanlık tarafından verilmiş Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bulunan bir mamulat çeşidinin fiziksel özellikleri, girdileri veya piyasaya arz ambalajında herhangi bir değişiklik yapmak istediklerinde piyasaya arzdan önce Bakanlıktan güncelleme kapsamında gerekli izni almak zorundadırlar. Kodlama bilgisindeki değişiklikler işlem öncesi Bakanlığa bildirilir.
(2) Firmalarca piyasaya arz ambalajında kullanılan ayırt edici ibarenin değiştirilmesine yönelik güncelleme kapsamında başvuruda bulunulamaz.
(3) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi güncelleme başvurusunda, 13 üncü maddenin ikinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde sayılan belgeler ile birlikte değişikliğe konu olan belgeler Bakanlığa ibraz edilir. Güncelleme başvurusunun değerlendirilmesinde ve sonuçlandırılmasında 13 üncü madde uygulanır.
Sigara filtresi ihracatı
MADDE 15- (1) Türkiye'de üretilen sigara filtresi ihracı serbesttir. İhracat, firmalar tarafından yapılır. Aracı ihracatçı kullanılamaz.
(2) Birinci fıkra gereğince yapılacak sigara filtresi ihracatlarında, üretim öncesi aşağıdaki bilgi ve belgelerin Bakanlığa ibraz edilmesi zorunludur:
a) Birim paket ve grupman örneği veya tasarımı.
b) Kodlama bilgisi.
c) İhraç ülkesi bilgisi.
ç) Marka tescil belgesi.
d) Markanın başka bir gerçek veya tüzel kişi adına kayıtlı olması halinde, marka tescil belgesiyle birlikte markanın kullanım hakkının devrine ilişkin lisans sözleşmesi.
(3) Sigara filtresi ihracatında firmalar tarafından her bir ihracat partisinin çıkış işlemleri tamamlanmadan önce Bakanlığa ihraç ülkesi, ihraç edilecek mamulün markası ile miktarına ilişkin bildirimde bulunulur. Bakanlık gerekli gördüğünde üretimin her aşamasında veya ihracattan önce bu beyanın doğruluğunu kontrol edebilir.
(4) İhraç edilecek sigara filtrelerinin, birim paket, grupman ve koli ambalajı yurt içi piyasaya arz edilen sigara filtreleri ile aynı olamaz. Birim paket üzerinde marka ve kodlama bilgisi, okunabilir şekilde sabit ve silinemez olarak en az bir yerde yazılır.
Sigara filtresi ithalatı
MADDE 16- (1) Firmalar, marka bazında bir takvim yılı içinde en az iki milyar adet fiili üretime ulaşmaları halinde aynı markadan olmak üzere serbestçe sigara filtresi ithalatı yapabilir, fiyatlandırabilir ve satabilirler.
(2) Marka bazında sigara filtresi ithal etme hakkını elde eden firmalar, her ithal partisi için belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi almak zorundadırlar. Bakanlıktan alınan Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi ithalata ilişkin mevzuatta öngörülen diğer şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(3) Marka bazında ithalat hakkını kazanan firmanın bu hakkı, söz konusu takvim yılı için geçerlidir.
(4) Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi başvuruları, 13 üncü maddeye göre yapılır ve aynı maddeye göre değerlendirilerek başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunan talepler firmaya bildirilir. Firma şekli ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen Sigara Filtresi İthalatı Başvuru Formu ve ithal edilecek birim paket ve grupman örneklerinin yanı sıra 24 üncü maddenin altıncı fıkrasına göre belirlenen uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığına ilişkin belge ve Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ile Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi talebinde bulunur. Uygun bulunan mamulat çeşidine ait örneklerin ekspertiz raporu ile mutabık olması halinde en geç yedi gün içinde ithalatı yapılacak mamulat çeşidine ilişkin bilgiler, gümrük hizmetlerinde "Tek Pencere" sistemine girilmek suretiyle düzenlenen Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi ile ithal edilir.
(5) Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi verilen mamulat çeşidi için, ithal edilen miktar ile sınırlı olmak üzere belge içeriği ve şekli Bakanlık tarafından belirlenen Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi verilir.
(6) İthal edilecek sigara filtresi birim paket ve grupman ambalajları üzerinde "Tarım ve Orman Bakanlığı izniyle ithal edilmiştir." ibaresinin yazılması zorunludur.
(7) Firmaların, test ve numune amacıyla Bakanlıktan izin almak kaydıyla yapacakları sigara filtresi ithalatında bu maddede sayılan şartların varlığı aranmaz.
(8) Birinci fıkrada belirtilen fiili üretim rakamı, iç piyasaya sunum ve ihracat amaçlı üretim rakamlarının toplamından oluşur.
(9) Bakanlık veya gümrük idaresi tarafından ithaline izin verilmeyen sigara filtreleri, ithalatçı tarafından mahrecine iade edilir veya üçüncü bir ülkeye gönderilir ya da gümrük idaresinin kabul etmesi koşuluyla, masrafları ithalatçı tarafından karşılanmak suretiyle ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde tasfiye edilmek üzere gümrüğe terk edilir.
Bandrol uygulaması ve satış hizmet bedeli
MADDE 17- (1) Üretilen ve ithal edilen sigara filtreleri, Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde tanımı yapılmış olan bandrolleri ihtiva edecek şekilde piyasaya arz edilir.
(2) 24 üncü madde kapsamında alınacak satış hizmet bedeli; firmalarca, 21 inci madde kapsamında düzenlenerek müteakip ayın on beşinci gününe kadar Bakanlığa gönderilecek olan aylık raporlarda belirtilen sigara filtresi ve filtre çubuğu üretim miktarları üzerinden, bu üretim raporlarının en son bildirim tarihini takip eden on beş gün içinde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırılır. Belirtilen süre içinde yatırılmayan satış hizmet bedeli, kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir. İthal edilen sigara filtrelerindeki satış hizmet bedeli ise, ithal edilen mamulatın gümrükte yapılacak ekspertiz muayenesinden önce Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırılır. Satış hizmet bedelinin yatırılmasını müteakip ekspertiz işlemleri yapılır.
(3) Satış hizmet bedeli; ithal edilen hammadde ve mamuller için verilen hizmetleri, üretimde kullanılan hammaddelere ilişkin düzenleme hizmetleri, piyasa gözetim ve denetim hizmetleri, üretimin kontrol ve gözetim hizmetleri, üretim ve piyasaya arz aşamalarında yürütülen her türlü gözetim ve denetim hizmetleri, tüketicilerin bilgilendirilmesi ve eğitim hizmetleri, sektörde yer alan firmalara yönelik bilgilendirme hizmetleri, sektörle ilgili araştırma ve geliştirme hizmetleri ile Bakanlık genel giderlerinden sektöre düşen pay karşılığı belirlenen bedel toplamından oluşur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tesisin Kuruluş Yeri Değişikliği, Devri ve Kapatılması
Tesisin kuruluş yeri değişikliği
MADDE 18- (1) Üretim tesisinin kuruluş yerinin değiştirilmesi Bakanlığın iznine tabidir.
(2) Firmanın yetkili organı tarafından, tesisin kuruluş yerinin değiştirilmesine ilişkin alınan karar, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentlerindeki şartları sağlayacağına dair belgeler, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (ç) ve (d) bentlerinde sayılan belgeler ve Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ile birlikte yer değişikliği öncesi Bakanlığa başvurulur. Başvurunun tamamlanmasını müteakiben en geç otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen uzman marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunanlara, tesis kuruluş yeri değişikliği izni verilir.
(3) Bakanlık izniyle yer değişikliğini gerçekleştirerek tesisini üretime hazır hale getiren firma, 7 nci maddenin on beşinci fıkrası gereğince Bakanlık internet sitesinde ilan edilen izinler ile birlikte Bakanlığa müracaat ederek Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesinin güncellenmesi talebinde bulunur. Başvuruyu müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelenmesi suretiyle Bakanlıkça uygun bulunanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, belge bedeli alınmaksızın güncellenir.
Tesisin devri
MADDE 19- (1) Üretim tesisinin devri Bakanlığın iznine tabidir.
(2) Firmanın yetkili organı tarafından tesisin devrine ilişkin olarak alınan karar, devralacak olan gerçek veya tüzel kişiye ait 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan belgeler ve devreden ve devralanın Kanunun 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcunun bulunmadığına ilişkin belge ile birlikte devir izni öncesi Bakanlığa başvurulur. Başvurunun tamamlanma tarihinden itibaren otuz gün içinde Bakanlık tarafından görevlendirilen en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, tesiste bulunan devre konu hammadde, filtre çubuğu ve mamuller ile makineler tespit edilerek inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunanlara, tesis devir izni verilir.
(3) İzni müteakiben devir sözleşmesinin imzalanmasından sonra, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi ile Piyasaya Arz Uygunluk Belgesinin devralan gerçek veya tüzel kişi adına düzenlenmesi için, devir sözleşmesi ile birlikte en geç otuz gün içinde Bakanlığa müracaat edilir. Bakanlıkça mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılarak, uygunluğun belirlenmesi halinde devralan tarafından Kanunun 8/A maddesi uyarınca belirlenen teminatın Bakanlığa verildiğinin ve devreden ve devralan tarafından 8/B maddesine göre Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş bulunan idari para cezası borcu, Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcu ile vergi dairelerine 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığının belgelendirilmesini müteakip yeni belgeler düzenlenerek devralan firmaya verilir.
(4) Devrin, tesisin yer değişikliğini de içermesi durumunda, yer değişikliğine bağlı olarak yapılan işlemler 18 inci madde hükümlerine tabidir.
(5) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı belgesi iptal edilmek suretiyle faaliyetine son verilen tesisler, bir bütün olarak hiçbir gerçek ve/veya tüzel kişiye devredilemez.
(6) Devreden ve devralan gerçek kişiler için başvuru sahibi, tüzel kişiler için yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile temsile yetkili kişiler hakkında Kanuna, 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (d) fıkrasına veya 5607 sayılı Kanuna muhalefetten dolayı açılmış soruşturma veya dava varsa, sonuçlanmadan devir işlemi yapılmaz.
(7) 6183 sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarını taksitlendiren üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz firmalara ait tesisin devrinde, taksitlendirilmiş borçların tamamının ödenmiş olma şartı aranır.
Tesisin faaliyetinin sona erdirilmesi ve/veya kapatılması
MADDE 20- (1) Üretim tesisi faaliyetinin sona erdirilmesi ve/veya kapatılması için Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur. Bu işlemler Bakanlığın gözetim ve denetimi altında gerçekleştirilir.
(2) Gerçek kişi ve tüzel kişiliğin yetkili organı tarafından alınan, üretim tesisinin faaliyetlerinin sona erdirilmesi ve/veya kapatılması kararı Bakanlığa bildirilir. Bildirimin ardından Bakanlık tarafından en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle tesiste bulunan makineler, hammadde, filtre çubuğu, mamul stokları ile firmanın Bakanlığa karşı yükümlülükleri tespit edilir ve Bakanlık tarafından değerlendirilerek en geç otuz gün içinde kapatma işlemi sonuçlandırılır.
(3) Tesiste tespiti yapılan makineler ile hammadde, filtre çubuğu, malzeme ve mamul stoklarının; devri, nakli, yurt dışı edilmesi, imha, satış ve iade işlemleri gerekli görülen hallerde Bakanlığın gözetimi veya denetimi altında yapılır.
(4) Kullanılmamış veya fire bandrollerin tespit ve imha işlemleri Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından bandrollerin niteliği ve uygulamasına ilişkin belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilir.
(5) Faaliyetine son verilen üretim tesisinde bulunan makineler ile hammadde, filtre çubuğu ve mamuller için aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir:
a) Filtre çubuğu imalat makinelerinin yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası ve hurda olarak satışı ile sigara filtresi, sigara ve makaron sektöründe faaliyet gösteren başka bir firma devri için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. Diğer makinelerin yurt dışına çıkarılması, hurdaya ayrılmak suretiyle imhası, hurda olarak satışı, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı ile farklı sektörlerde faaliyet gösteren gerçek ve/veya tüzel kişilere devri veya satılarak değerlendirilmesi için işlem öncesi Bakanlığa bildirimde bulunulur.
b) Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bulunan mamulat çeşitlerinin piyasaya arzına, kararın firmaya bildirildiği tarih itibarıyla tespit edilen miktar ile sınırlı ve bir defaya mahsus olmak üzere izin verilebilir ya da Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında imha edilir.
c) Hammadde, filtre çubuğu ve sigara filtresi ihracı, imhası, yurt içinde başka bir firmaya devri veya satışı için işlem öncesi Bakanlıktan izin alınır. İmhası, Bakanlığın gözetimi ve denetimi altında yapılır.
ç) Hammadde, filtre çubuğu, mamul ve makineler için, kararın firmaya bildirildiği tarih itibarıyla üretim tesisinde bulunan ve tespiti yapılan miktarlar esas alınır.
(6) Bu madde uyarınca bildirimde bulunulması üzerine Bakanlık tarafından yapılan işlemler firmanın diğer yükümlülüklerini yerine getirme zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(7) Faaliyetine son verilen üretim tesisinde bulunan kullanılmamış ve/veya fire bandrollerin tespit ve imha işlemleri, Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Kayıtlar, Belge Saklama Süresi, Denetim, Başvuru, Uygunluk Belgesi ve Satış Hizmet Bedelleri,
Teminat ile İmha ve Geri Kazanım İşlemleri
Kayıtlar
MADDE 21- (1) Firmalar tarafından, hammadde stok hareketleri, üretim miktarları, üretimden mamul ambarına sevk edilen mamul miktarları, satışlar ve iadeler onaylı raporlar halinde Bakanlığa bildirilir.
(2) Raporların içeriği ve düzenleme esasları ile bildirim şekli ve süreleri, Bakanlık tarafından belirlenerek Bakanlık internet sitesinde ilan edilmek suretiyle firmalara duyurulur.
(3) Firmaların aşağıda belirtilen kayıtları tutmaları zorunludur:
a) İthal edilen, yurt içinden temin edilen, üretimde kullanılan, üretimde kullanılmaksızın başka bir yere sevk edilen, imha edilen, bozulan veya sair şekilde çıkan hammaddeler ile filtre çubuğunun üretimi, satışı, ihracatı ve imhasına ilişkin kayıtlar.
b) Üretilen, ithal edilen, piyasaya arz edilen, piyasadan iade alınan, ihraç edilen, imha edilen, bozulan veya sair şekilde çıkan sigara filtrelerine ilişkin mamulat çeşidi bazında kayıtlar.
c) Üretim ve faaliyet izni alınması öncesi veya sonrasında makine çalışma testleri, ürün denemeleri veya deneme üretimi ile her ne suretle olursa olsun yapılan üretimlerde oluşan sigara filtresi ve filtre çubuğuna ilişkin kayıtlar.
Belge saklama süresi
MADDE 22- (1) İlgili mevzuatında daha uzun bir saklama süresi öngörülmediği sürece, 21 inci madde uyarınca tutulması gereken kayıtlar, elektronik ortama aktarılmış kopyaları da dahil olmak üzere, firma tarafından düzenlendikleri yıl sonundan itibaren beş yıl süreyle saklanmak zorundadır.
Denetim
MADDE 23- (1) Sigara filtresi sektöründe faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilerin; üretim tesislerinin kurulması, üretim ve faaliyet izni, proje tadilatı, tesisin yer değişikliği, faaliyetinin sona erdirilmesi, kapatılması, her türlü devir işlemleri, sigara filtrelerinin üretimi, iç ve dış ticareti ile ilgili tüm işlemleri Bakanlığın denetimine tabidir.
(2) Firmaların üretim tesisleri Bakanlık tarafından teknik denetime tabi tutulur.
(3) Kanun veya ilgili mevzuat gereğince Bakanlık tarafından gerek görülen bilgi, belge ve numune istemlerine, denetim ve gözlemlere sınai veya ticari gizlilik mülahazalarıyla dahi olsa firmalarca engeller konulamaz.
(4) Kanun veya ilgili mevzuat hükümleri gereğince Bakanlık tarafından istenen her türlü bilgi ve belgelerin en geç on beş gün içinde verilmesi ile gerekli görülen tesis ve yerlerin talep edilen süre içinde inceleme ve denetime açılması zorunludur.
(5) Kanuna, 5607 sayılı Kanuna veya bu Kanunlara göre yürürlüğe konulmuş yönetmeliklere aykırılıktan dolayı Tesis Kurma Uygunluk Belgesi veya Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilen ya da belgesi temdit edilmeyen üretim tesisleri, tasfiye işlemleri bitirilinceye kadar Bakanlık tarafından inceleme ve denetime tabi tutulur.
Başvuru, uygunluk belgesi ve satış hizmet bedelleri ile teminat belirlenmesi
MADDE 24- (1) 6 ncı madde kapsamında yapılan sigara filtresi üretim tesisi kurma izni başvuruları için on beşbin Türk Lirası başvuru bedeli alınır. Bu bedel ikinci fıkra kapsamında tahsil edilecek Tesis Kurma Uygunluk Belgesi için hesaplanacak bedelden mahsup edilir.
(2) 6 ncı madde kapsamında verilecek olan Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedeli olarak, her yüz milyon adet sigara filtresi üretim kapasitesi başına sekiz bin Türk Lirası alınır.
(3) 7 nci madde kapsamında verilecek olan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedeli olarak, Tesis Kurma Uygunluk Belgesi bedelinin iki katı alınır.
(4) 9 uncu madde kapsamında verilecek olan Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi bedeli olarak, her yüz milyon adetlik sigara filtresi üretim kapasitesi artışına neden olan proje değişiklikleri için sekiz bin Türk Lirası alınır.
(5) 13 üncü madde kapsamında verilecek olan Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi bedeli olarak, otuz bin Türk Lirası alınır.
(6) 16 ncı madde kapsamında verilecek olan Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi bedeli olarak otuz bin Türk Lirası alınır.
(7) İkinci ve dördüncü fıkralarda belirtilen yüz milyon adet sigara filtresi üretim kapasitesinden küçük miktarlar için bedel hesaplaması kıstelyevm esasına göre yapılır.
(8) 17 nci madde uyarınca; üretilen her bin metre filtre çubuğu ve sigara filtresi için iki Türk Lirası satış hizmet bedeli alınır.
(9) 6 ncı, 7 nci, 8 inci, 9 uncu ve 19 uncu maddeler kapsamında alınacak teminatın miktarı ile usul ve esasları 30/4/2024 tarihli ve 32532 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tütün, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı, Sigara Filtresi, Alkol ve Alkollü İçkilerin Üretim ve/veya Ticareti Faaliyetinde Bulunanlardan Teminat Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ile belirlenir.
(10) Birinci, ikinci, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkralarda belirtilen uygunluk belgesi başına alınacak bedeller ile sekizinci fıkrada belirtilen satış hizmet bedeli, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun mükerrer 298 inci maddesinin (B) fıkrası uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranını geçmemek üzere, Bakanlık kararıyla artırılmak suretiyle yeniden belirlenir.
(11) Birinci, ikinci, dördüncü, beşinci, altıncı ve sekizinci fıkralarda belirtilen bedellerin yeniden değerleme oranını geçmemek üzere arttırılması, bu bedellerin Bakanlığın Kanundan kaynaklanan yeniden tespiti yetkisini ortadan kaldırmaz.
(12) Uygunluk Belgesi başına alınacak bedellerin belirlenmesinde esas alınan kapasite; her bir sigara filtresi için 10 milimetre uzunluk esas alınarak filtre çubuğu imalat makinelerinin, bir saatlik toplam teorik üretim kapasitesinin ilgili mevzuata göre belirlenen haftalık çalışma saatiyle çarpımı sonucu bulunacak rakamın bir yıla tamamlanması ile hesaplanır.
İmha ile geri kazanım işlemleri
MADDE 25- (1) Firmalarca ticarete konu edilemeyeceği beyan edilen sigara filtresi, filtre çubuğu ve hammaddelerin imhası ile geri kazanım işlemleri, Bakanlığın izni ve gerektiğinde nezaretinde veya Bakanlığın tespiti sonrasında 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve ilgili mevzuatına göre yapılır.
(2) Birinci fıkra uyarınca Bakanlıktan izin alınmasını müteakiben imha edilecek sigara filtresi, filtre çubuğu ve hammaddeler, üretim tesisinde parçalanması, kıyılması ve/veya kullanılamayacak hale getirilmesi sonrasında imha mahalline sevk edilir.
(3) 7 nci maddenin on altıncı fıkrası kapsamında yapılan üretimler sonucu elde edilen ve imha edilmesi planlanan sigara filtresi, filtre çubuğu ve hammaddelerin, üretimden itibaren en geç beş iş günü içinde üretim tesisinde parçalanması, kıyılması ve/veya kullanılamayacak hale getirilmesi suretiyle imhası gerçekleştirilerek Bakanlığa bildirimi zorunludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yaptırımlar
MADDE 26- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırılığın tespiti halinde, Kanun ve 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa göre idari yaptırım uygulanır.
(2) Suça konu fiillerin tespiti halinde, Kanun ve 5607 sayılı Kanun kapsamında işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Bakanlık internet sitesinde yayımlanacak bilgi ve belge şablonları
MADDE 27- (1) Bu Yönetmelik hükümleri gereğince şekli ve içeriği Bakanlıkça belirlenecek olan;
a) Tesis Kurma Uygunluk Belgesi, Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, Proje Tadilatı Uygunluk Belgesi, Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi, Sigara Filtresi İthalatı Uygunluk Belgesi, Sigara Filtresi İthalatı Başvuru Formu,
b) 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (ç) bendi gereğince istenilen fizibilite raporu,
c) 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi gereğince istenilen beyan ile 9 uncu maddenin beşinci ve dokuzuncu fıkraları gereğince istenilen taahhütnameler,
ç) 7 nci maddenin on beşinci fıkrası gereğince istenilen yasal izinler listesi,
d) 6 ncı maddenin yedinci fıkrası ile 9 uncu maddenin beşinci ve dokuzuncu fıkraları gereğince istenilen temin edilecek makine listesi ve makine teknik bilgi listesi,
e) 13 üncü maddenin ikinci fıkrasının (a) bendi gereğince istenilen fiziksel özellikler,
f) 13 üncü maddenin ikinci fıkrasının (b) bendi gereğince istenilen Girdi Bildirim ve Toksikolojik Veri Tabloları,
Bakanlık internet sitesinde ilan edilir.
Başvurularda sunulan bilgi ve belgeler
MADDE 28- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurular; fiziki veya elektronik ortama aktarılmış bilgi ve belgeleri içerecek şekilde ıslak veya elektronik imzalı dilekçe ile yapılır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurularda istenilen bilgi ve belgelere, ilgili kurum/kuruluşların elektronik ortamda kamu kurum ve kuruluşlarına erişim yetkisi vermesi halinde, başvuru sahibince bu bilgi ve belgelere erişim sağlayabilmek için gerekli bilgileri içeren beyan verilmesi yeterlidir.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 29- (1) Sigara filtresi üretim ve ithalatı faaliyetleri kapsamında faaliyette bulunanlar veya bulunmak üzere Bakanlığa başvuru yapanlar ile belge tadili veya süre uzatımına ilişkin talepleri olanlardan teminat alınmasına yönelik bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde Tütün, Tütün Mamulleri, Makaron, Yaprak Sigara Kâğıdı, Sigara Filtresi, Alkol ve Alkollü İçkilerin Üretim ve/veya Ticareti Faaliyetinde Bulunanlardan Teminat Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce 25/3/2021 tarihli ve 31434 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sigara Filtresi Üreticilerinin Kayıt Altına Alınması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2021/13) uyarınca Bakanlıktan sigara filtresi üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alanların üretim tesisleri, bu Yönetmelik ile getirilen şartlara uygunluğun belirlenmesi için bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren doksan gün içinde en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden teknik inceleme ve denetime tabi tutulur. İnceleme ve denetim sonucunda bu tesisler için aşağıdaki şekilde işlem tesis edilir:
a) Şartları sağlayanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde, 24 üncü maddenin üçüncü fıkrası kapsamında hesaplanan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedelinin yarısına karşılık gelen belge bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının belgelenmesi kaydıyla güncellenir.
b) Şartları sağlamayanlara, yüz seksen gün süre verilir. Verilen süre içinde;
1) Şartları sağladığı belirlenenlerin Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iznin bildirim tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde, 24 üncü maddenin üçüncü fıkrası kapsamında hesaplanan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedelinin yarısına karşılık gelen belge bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının belgelenmesi kaydıyla en geç altmış gün içinde güncellenir.
2) Bu Yönetmelik ile getirilen şartları sağlayamayacak durumda olanlara, süre bitiminden en az altmış gün önce Bakanlığa başvurmaları halinde ek süre verilebilir. Başvuruyu müteakiben en az bir uzmanın bulunduğu heyet marifetiyle mahallinde veya dosya üzerinden inceleme yapılır. Başvuruya ilişkin rapor, inceleme tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde hazırlanır. Başvuru, hazırlanan raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Bakanlıkça uygun bulunması durumunda, bir defaya mahsus, en fazla yüz seksen gün ek süre verilebilir. Verilen süre içinde şartları sağladığı belirlenenlerin Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi, iznin bildirim tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde, 24 üncü maddenin üçüncü fıkrası kapsamında hesaplanan Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bedelinin yarısına karşılık gelen belge bedelinin Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırıldığının belgelenmesi kaydıyla güncellenir. Verilen süre içinde şartları sağlayamayanların Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi iptal edilmiş sayılır. Belgesi iptal edilen üretim tesisinde, bu durumun firmaya bildirildiği tarihten itibaren üretim yapılamaz.
(2) Bakanlıktan Sigara Filtresi Üreticilerinin Kayıt Altına Alınması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2021/13) uyarınca sigara filtresi üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi olanlar; birinci fıkra kapsamında belgeleri güncelleninceye kadar üretim ve faaliyetlerine devam edebilir, filtre çubuğu ticareti ile her bir mamulat çeşidi için Piyasaya Arz Uygunluk Belgesi almak kaydıyla sigara filtresi ticareti yapabilir.
(3) Bakanlıktan Sigara Filtresi Üreticilerinin Kayıt Altına Alınması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2021/13) uyarınca sigara filtresi üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi alanlar, tesislerinde bulunan sigara filtresi üretimi ile ilgili makinelerini, bu Yönetmeliğe göre kuracakları sigara filtresi üretim tesisine nakledebilir. Bu madde kapsamında nakledilecek makineler için, yeni teknolojiyi haiz ve kullanılmamış olması şartı aranmaz.
(4) Sigara Filtresi Üreticilerinin Kayıt Altına Alınması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2021/13) uyarınca sigara filtresi üretim tesisi için Üretim ve Faaliyet Uygunluk Belgesi bulunanlardan, mevcut tesisini bu Yönetmeliğe uygun hale getirmek yerine kapatma kararı alanların üretim tesislerinin, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren en geç yüz seksen gün içerisinde 20 nci madde hükümleri çerçevesinde faaliyetine son verdirilerek kapatma işlemi sonuçlandırılır.
(5) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce başlamış ihracat ve ithalat işlemlerine bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Bandrol uygulama usul ve esaslarının belirlenmesi süresi
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 17 nci ve 20 nci maddeler gereğince sigara filtresine uygulanacak bandrollerin niteliğine, uygulama şekline, fire bandrollerin tespit ve imha işlemlerine ilişkin usul ve esaslar Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren yüz yirmi gün içerisinde belirlenir.
Yürürlük
MADDE 30- (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 11 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları ile 15 inci maddesinin dördüncü fıkrası yayımı tarihinden altı ay sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
----------o----------