7420 sayılı Gelir Vergisi Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı

7420 sayılı Gelir Vergisi Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı

09 Kasım 2022
Vergi     Gelir Vergisi Mevzuatı    

7420 sayılı Gelir Vergisi Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 09.11.2022 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlandı. Vergi ile ilgili kanun değişikliklerinden anında haberdar olmak ve takip edebilmek için Mevbank Vergi'yi inceleyiniz.

7420 sayılı Gelir Vergisi Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı

Değerli Abonemiz,

9.11.2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan “7420 sayılı Gelir Vergisi Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ile yapılan önemli düzenlemelerden bazılarına ilişkin açıklamalar aşağıdaki gibidir:

  • ·  193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendindeki “25 kW” ibareleri “50 kW” şeklinde değiştirilmiştir. Buna göre, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu uyarınca lisanssız yürütülebilecek faaliyetler kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretimi amacıyla, sahibi oldukları veya kiraladıkları konutların çatı ve/veya cephelerinde kurdukları kurulu gücü azami 50 kW'a kadar (50 kW dâhil) olan yalnızca bir üretim tesisinden üretilen elektrik enerjisinin ihtiyaç fazlasını son kaynak tedarik şirketine satanlar gelir vergisinden muaf tutulmuştur.
  • ·  Gelir Vergisi Kanunu’nun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendinde yapılan değişiklik uyarınca, maddede öngörülen sınır dahilinde (2022 yılı için 51 TL) çalışanlara yapılan yemek bedeli ödemeleri de maddede anılan istisna kapsamına alınmaktadır. İstisnadan yararlanabilmek için nakden ödenen bu tutarların kullanımına ilişkin bir şart getirilmemektedir. Değişiklik ile, bu nakit ödemelerin çalışanlarca yemek hizmeti veren işletmeler dışında da kullanılması vergi istisnasından faydalanmaya engel teşkil etmeyecektir.

  • ·  Gelir Vergisi Kanunu’nun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasına (19) numaralı bent eklenmiştir. Buna göre; yurt dışında yapılan inşaat, onarım, montaj işleri ile teknik hizmetlerde, hizmet erbabının yurt dışında çalıştırılmasını teşvik etmek amacıyla, yurt dışında bu işlerde çalışmak üzere götürülen ve fiilen yurt dışında çalışan hizmet erbabına yurt dışından karşılanarak yapılan ücret ödemeleri gelir vergisinden ve dolaylı olarak damga vergisinden istisna edilmiştir.

  • ·  Gelir Vergisi Kanunu’nun geçici 82 inci maddesinde düzenlenen ve 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un ek 5 inci maddesi kapsamına giren bireysel katılım yatırımcısı tam mükellef gerçek kişilerin, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra iktisap ettikleri tam mükellef anonim şirketlere ait iştirak hisselerini en az iki tam yıl elde tutmaları şartıyla, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun değerlemeye ait hükümlerine göre hesapladıkları hisselerin tutarlarının %75'ini yıllık beyannamelerine konu kazanç ve iratlarından hisselerin iktisap edildiği dönemde indirebileceklerine ilişkin hükmün süresi 31.12.2027 tarihine kadar uzatılmış ve mükelleflerin yararlandırılacakları indirim miktarı 1.000.000 Türk Lirasından 2.500.000 Türk Lirasına çıkarılmıştır.

  • ·  4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’na eklenen Geçici 32. Madde ile Covid-19 sebebiyle gerçekleştirilen kısa çalışma başvurularının alınması, değerlendirilmesi ve ödenmesine ilişkin işlemler ile nakdi ücret desteği ödemelerinde de Bakanlık ve Kurum personeline herhangi bir sorumluluk yüklenmemesi, Covid-19 sebebiyle ödenen kısa çalışma ödeneği ile nakdi ücret desteği ödemelerinde hatalı işlemlerden kaynaklanan tüm fazla ödemelerin terkin kapsamına alınması, tahsil edilenlerin ise iade veya mahsup edilmemesi hüküm altına alınmıştır.
  • ·  4447 Sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’na eklenen Geçici 32. Madde uyarınca; kısa çalışma uygulanan dönemde 4857 sayılı İş Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (II) numaralı bendinde yer alan sebepler hariç olmak kaydıyla işveren tarafından işçi çıkarılmasına istinaden oluşan fazla ve yersiz ödemeler ile ceza soruşturmasına veya kovuşturmasına konu olmuş kısa çalışma ödeneği ile nakdi ücret desteği ödemelerinin terkin kapsamı dışında tutulması, ceza soruşturması veya kovuşturması sonucu soruşturmaya yer olmadığına dair karar veya beraat kararı verilenler hakkında terkin hükümlerinin uygulanması amaçlanmaktadır.

  • ·  5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’na 32/A maddesinden sonra gelmek üzere eklenen 32/B maddesi ile sermaye azaltımında vergileme konusu açıklığa kavuşturulmaktadır. Vergi kanunlarında bu konuya dair yasal bir hüküm bulunmamaktaydı. Getirilen düzenlemeyle uygulamada ortaya çıkan ihtilafların giderilmesi amaçlanmaktadır.

    Buna göre; sermayeye aktarılan çeşitli kaynakları aktarıldığı tarihten itibaren; 5 yıl boyunca sermaye azaltımı yapmayan kurumlarda, bu sürenin sonunda sermaye azaltılmışsa, işletmeye konulan nakdi veya ayni sermaye ile sermayeye eklenen diğer unsurların toplam sermayeye oranlanması suretiyle azaltıma konu edilen tutar içerisindeki sermaye unsurları tespit edilerek vergilendirme yapılacaktır.

    5 yıldan önce sermaye azaltımı yapan kurumlarda ise azaltılan sermayenin öncelikle; sermayeye ilave dışında başka bir hesaba nakledilmesi, işletmeden çekilmesi veya sermaye hesabından başka hesaplara aktarımı kurumlar vergisine ve kâr dağıtımına veya ana merkeze aktarılan tutara bağlı vergi kesintisine tabi tutulacak hesaplardan, sonrasında sadece kâr dağıtımına bağlı tevkifata tabi hesaplardan, vergiye tabi olmayan nakdi ve ayni sermayeden oluştuğu kabul edilerek vergilendirme yapılacaktır. Yapılan sermaye azaltımında sermayeye eklenen kaynakların bazılarının beş yıllık süreyi aşması bazılarının ise aşmaması durumunda ise söz konusu kaynaklardan öncelikli olarak sermayeye ilave edilme tarihi 5 yılı geçmemiş olanların çekildiği kabul edilecektir.

    Geçmiş yıl zararlarının mahsubu suretiyle sermaye azaltılması durumunda, azaltıma konu edilen sermaye unsurları da eklenen maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen hükümler kapsamında tespit edilecektir. Ancak bu tutarlar üzerinden kâr dağıtımı veya ana merkeze aktarılan tutar kapsamında vergi kesintisi yapılmayacaktır.

 

Vergi ile ilgili kanun değişikliklerinden anında haberdar olmak ve takip edebilmek için Mevbank Vergi'yi inceleyiniz.

 

  • ·  5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun Geçici 14 üncü maddesinde yapılan değişiklik ile; maddenin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarıyla; mükelleflerin 31.12.2023 tarihine kadar yabancı paralarını ve altın hesabı bakiyelerini Kur Korumalı Mevduat (KKM) hesaplarına dönüştürmeleri halinde, hangi fıkra kapsamında dönüştürüldüğüne bağlı olarak, bu dönüşümlerde ortaya çıkan kur farkları ile bu kapsamda açılacak KKM hesaplarına tahakkuk ettirilecek faiz ve kâr payları ile diğer kazançları istisna kapsamına alınmıştır.


Aynı maddenin dördüncü fıkrasının son cümlesinde yapılan değişiklik ile Cumhurbaşkanına istisnayı, 31/12/2023 tarihine kadar her bir geçici vergi veya yıllık hesap dönemleri sonu itibarıyla kurumların bilançolarında yer alan yabancı paralar için ayrı ayrı veya birlikte uygulatma konusunda yetki verilmektedir.

  • ·  7420 Sayılı Kanunun Geçici 1. Maddesi ile; işverenler tarafından çalışanlara elektrik, doğalgaz ve ısınma giderlerine karşılık olmak üzere kanunun yürürlüğe girdiği tarihten 2023 yılı Haziran ayı sonuna kadar, mevcut ücretlerine/prime esas kazançlarına ilave olarak yapılan aylık 1.000 TL'yi aşmayan ödemelerin prime esas kazanca dahil edilmemesi ve gelir vergisinden istisna edilmeleri sağlanmıştır.
  • ·  Kanunun Geçici 2. Maddesinde yapılan düzenleme ile; borçlusu gerçek kişi olan ve İcra ve İflas Kanunu veya Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun kapsamında icra takibi başlatılmış olan, borçlusu gerçek kişi olan ve her bir icra dosyası itibarıyla asıl alacak ve ferileri dahil icra takibi başlatıldığı tarihteki takip tutarı 2.000 Türk lirasını aşmayan alacaklar ile bu tutarın üzerinde takip başlamış olmakla birlikte 15/8/2022 tarihi itibarıyla dosyada yapılmış tahsilatlar nedeniyle bakiye takip tutan 2.000 Türk lirası ve altına düşen alacaklardan, alacaklıların bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden üçüncü ayın sonuna kadar alacak haklarından feragat ettiklerini belirtir dilekçeyle vazgeçerek icra takiplerini sonlandırmaları koşuluyla takip konusu alacak, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 322 nci maddesi kapsamında alacak kabul edilecektir.
  • ·  Kanun’un Geçici 3. Maddesi ile; Bankacılık Kanunu kapsamında faaliyet gösteren varlık yönetim şirketlerince, banka ve diğer mali kurum ve kuruluşlardan 15/8/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla devir ve temlik alınan ve Kanun’un yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla anapara takip bakiyesi 2.500 Türk lirası ve altında bulunan bireysel nitelikli her türlü kredi sözleşmesinden kaynaklı alacakların anapara takip bakiyesinin yarısı; kalan anapara, faiz, masraf, vekalet ücretleri ve benzeri alacaklarının takibinden feragat etmeleri şartıyla, Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinden Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna aktarılan tutardan Fonun iştiraki olan varlık yönetim şirketi aracılığıyla ödecektir.
  • ·  Kanunun Geçici 4. Maddesi ile; Covid-19 salgını sırasında Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ile Kabahatler Kanunu kapsamında kesilen idari para cezalarına ilişkin düzenleme yapılmış olup buna göre; 11/3/2020 tarihinden itibaren bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar verilen ve Kanun’un yayımlandığı tarih itibarıyla ilgilisine tebliğ edilmemiş olan idari para cezaları tebliğ edilmeyecek, tebliğ edilmiş olanların da tahsilinden vazgeçilecektir.

İlgili Kanunun tamamına Mevbank üzerinden ulaşmak için tıklayınız.

E-Bültenimizi İnceleyin