Elektronik Defter Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmıştır
21 Mayıs 202421.5.2024 tarihli Resmi Gazete’de Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 4) yayımlanmıştır.
- Tebliğin 4.3.4. sayılı fıkrasının ilgili bentlerinde yapılan değişiklikler ile uygulamadan yararlananların aylık dönemler halinde oluşturacakları e-Defter ve berat dosyalarını oluşturmak, NES veya Mali Mühürle zaman damgalı imzalamak/onaylamak ve berat dosyaları e-Defter uygulamasına yüklemek suretiyle Başkanlıkça onaylı halini alma zorunluluklarına ilişkin süre;
-
Defter ve berat dosyalarının ilgili olduğu ayı takip eden dördüncü ayın 10 uncu günü sonuna kadar,
-
Hesap dönemlerinin son ayına ait defter ve berat dosyaları, gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verildiği ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar uzatılmıştır.
- Dileyen mükellefler, her hesap dönemine ilişkin ilk ayda (hesap dönemi içinde işe başlayanlarda işe başlanılan ayda), tercihlerini e-Defter uygulaması aracılığıyla elektronik ortamda bildirmeleri şartıyla, her bir geçici vergi döneminin aylarına ait e-Defter ve berat dosyalarını her ay için ayrı ayrı olmak üzere, ilgili olduğu geçici vergi dönemine ilişkin geçici vergi beyannamesinin verileceği ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar oluşturma, NES veya Mali Mühürle imzalama/onaylama ve berat dosyalarını e-Defter uygulamasına yükleyerek Başkanlıkça onaylı halini alma imkânından yararlanabilecektir.
Hesap döneminin üçüncü geçici vergi dönemini takip eden üç ayına ilişkin ayların defter ve berat dosyalarının gelir vergisi mükelleflerinde gelir vergisi beyannamesinin verileceği ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar, kurumlar vergisi mükelleflerinde ise kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar uzatılmıştır.
Bahsi geçen değişiklikler, 2024/1 dönemi için oluşturulacak e-Defterlerden başlamak ve bu dönem ile bu dönemi takip eden dönemlere uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Tebliğe eklenen bentler ile, 21.05.2024 tarihi itibariyle, e-Deftere geçme zorunluluğu olduğu halde e-Defter uygulamasına geçmemiş olan mükelleflerin e-Defter hesapları mükelleflere yapılacak bildirim tarihini izleyen ay başından itibaren olmak üzere re’sen açılacağı ve bu ay başından itibaren kâğıt ortamda tutulan defter tutulmaması gerektiği, tutulan kâğıt ortamdaki defterlerin geçersiz sayılacağı belirtilmiştir.
e-Defter uygulamasına dâhil olmak zorunda olmasına rağmen uygulamaya dâhil olmayan mükelleflerin e-Defter hesapları, zorunluluğun başladığı tarih itibarıyla Başkanlık tarafından re'sen açılacak ve durum mükellefe bildirilecektir. Bu bildirimin yapılmamış olması mükellefin e-Defter uygulamasına dâhil olma zorunluluğunu ortadan kaldırmayacak olup, bu mükellefler, e-Defter uygulamasına dâhil olmaları gereken tarihten itibaren kağıt ortamında defter tutamayacak ve kağıt ortamında tuttukları defterler hiç tutulmamış sayılacaktır.
21.5.2024 tarihinden itibaren e-Defter uygulamasına dâhil olmak zorunda olmasına rağmen uygulamaya dahil olmayan mükelleflerin e-Defter hesapları, Başkanlık tarafından mükelleflere yapılan bildirim tarihini takip eden ay başından geçerli olmak üzere re'sen açılacak ve bu durum mükellefe bildirilecektir. Söz konusu mükellefler, bahse konu ay başından itibaren kağıt ortamında defter tutamayacak ve kağıt ortamında tuttukları defterler hiç tutulmamış sayılacaktır.
İlgili Tebliğ'e mevbank neo üzerinden ulaşmak için tıklayınız.