Türk Ticaret Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmıştır
29 Mayıs 202429.5.2024 tarihli Resmi Gazete’de 7511 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun yayımlanmıştır.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun “Görev dağılımı” başlıklı 366. maddesinin birinci fıkrasındaki “Yönetim kurulu her yıl üyeleri arasından" ibaresi, "Yönetim kurulu, üyeleri arasından" şeklinde değiştirilmiştir. Yapılan bu ibare değişikliği sonucunda anonim şirketlerin her yıl bir yönetim kurulu başkanı ve başkan vekili seçme yükümlülüğü ortadan kalkmıştır.
“Devredilemez görev ve yetkiler” başlıklı 375. maddesinin d bendinde yapılan değişiklik ile anonim şirketlerde şube müdürlerinin atanma ve görevden alınması hususu yönetim kurulunun devredilemez görev ve yetkilerinden çıkarılmış olup, şube müdürleri dışında kalan müdürlerin ve aynı işleve sahip kişilerin atanma ve görevden alınmalarına dair yetkinin yönetim kurulunca devredilemeyeceğine ilişkin uygulama devam edecektir.
“Bilgi alma ve inceleme hakkı” başlıklı 392. maddesine eklenen cümleler ile; yönetim kurulu başkanına, yönetim kurulu üyelerinin çoğunluğunun yazılı istemi üzerine, istemin kendisine ulaşmasından itibaren en geç otuz gün içinde yapılacak şekilde kurulu toplantıya çağırma zorunluluğu getirilmiştir.
6102 sayılı Kanuna eklenen geçici 15. madde ile;
Sermayeleri en az sermaye tutarının altında olan anonim ve limited şirketlerin, sermayelerini 31.12.2026 tarihine kadar, anonim şirketler için öngörülen 250 bin Türk Lirasına, kayıtlı sermaye sistemini kabul etmiş bulunan halka açık olmayan anonim şirketlerde öngörülen en az başlangıç sermayesi tutarı olan 500 bin Türk Lirasına, limited şirketler için öngörülen en az esas sermaye tutarı olan 50 bin Türk Lirasına yükseltmemeleri halinde bu şirketler infisah etmiş sayılacaktır. Çıkarılmış sermayesi en az 250 bin Türk lirası olan kayıtlı sermaye sistemini kabul etmiş bulunan halka açık olmayan anonim şirketler ise başlangıç sermayeleri ile çıkarılmış sermayelerini anılan tarihe kadar 500 bin Türk lirasına yükseltmedikleri takdirde, bu sistemden çıkmış sayılacaktır.
Sermayenin söz konusu tutarlara yükseltilmesi için yapılacak genel kurul toplantılarında toplantı nisabı aranmayacak, kararlar toplantıda mevcut oyların çoğunluğu ile alınacak ve bu kararlar aleyhine imtiyaz kullanılamayacaktır.
Ticaret Bakanlığı ise 31.12.2026 olarak belirlenen süreyi birer yıl olarak en çok iki defa uzatabilecektir.
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun "Reklam Kurulu" başlıklı 63. maddesi kapsamında; ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirleme ve haksız ticari uygulamalara karşı tüketiciyi korumaya yönelik düzenlemeleri yapma, bu hususlar çerçevesinde inceleme ve gerektiğinde denetim yapma, inceleme ve denetim sonucuna göre durdurma veya aynı yöntemle düzeltme veya idari para cezası veya gerekli görülen hâllerde de üç aya kadar tedbiren durdurma cezası kararı verme hususlarında görevli olan Reklam Kuruluna içeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararı verme görevi de verilmiştir.
6502 sayılı kanunun "Ceza hükümleri" başlıklı 77. maddesinin başlığı “Yaptırım hükümleri” şeklinde değiştirilmiştir.
Bu maddenin birinci fıkrasında düzenlenen satıştan kaçınma başlıklı maddeye ilişkin bu fıkra kapsamında uygulanan yaptırım fıkradan çıkarılmış, 77. maddesinin birinci fıkrasında geçen maddeler kapsamında ve belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket edenler ile "Ayıplı mal" başlıklı sekizinci maddenin üçüncü fıkrası uyarınca malları süresinde teslim veya monte etmeyenler hakkında aykırılığı tespit edilen her bir işlem veya sözleşme için uygulanacak para cezası 2 bin 200 yüz Türk Lirasına yükseltilmiştir.
Kanunun “Satıştan kaçınma” başlıklı maddesine aykırı olarak bir mal veya hizmetin satışından kaçınanlar hakkında aykırılığı tespit edilen her bir işlem veya sözleşme için 2 bin 200 Türk Lirasından az olmamak üzere satışından kaçınılan mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam satış fiyatının yüzde onu kadar idari para cezası uygulanacaktır.
Satış sonrası hizmetler kapsamında idari para cezaları,
Üretici ve ithalatçılar hakkında; satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi alınmaması durumunda 1 milyon 115 bin Türk Lirası, Bakanlıkça oluşturulan sisteme kayıt yapılmaması veya kaydın güncellenmemesi durumunda her bir servis istasyonu için 18 bin Türk Lirası,
Herhangi bir üretici veya ithalatçıya bağlı olmaksızın her türlü mecra ve faaliyetlerinde kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde “özel servis” ibaresini kullanmayan özel servis istasyonları hakkında 18 bin Türk Lirası,
Satış sonrası hizmet yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi boyunca asgari servis istasyonu sayısını sağlamayan üretici ve ithalatçılar hakkında eksik kalan her bir servis istasyonu için 124 bin Türk Lirası,
idari para cezası uygulanacaktır
58. maddesinde yer alan ve bu fıkranın b bendinde yaptırıma konu edilenler dışındaki yükümlülüklere aykırı hareket eden üretici, ithalatçı veya özel servis istasyonları hakkında aykırılığı tespit edilen her bir işlem için 2 bin 200 Türk Lirası idari para cezası uygulanacaktır.
Aykırılığın internet ortamı üzerinden gerçekleşmesi hâlinde Reklam Kurulu; içeriğin çıkarılması için ilgili internet sayfasındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen bilgiler üzerinden, elektronik olarak iletişim kurulabilecek araçlar ile bildirimde bulunulmasına, bu bildirime rağmen yirmi dört saat içinde içeriğin çıkarılmaması hâlinde erişimin engellenmesine karar verebilecektir. Muhataba bildirimde bulunulamaması hâli ile sınırlı olmak üzere doğrudan erişimin engellenmesine karar verilebilecek ve erişimin engellenmesi kararı uygulanmak üzere Erişim Sağlayıcıları Birliğine gönderilecektir. Erişimin engellenmesi kararı esas olarak aykırılığın gerçekleştiği içerikle sınırlı olarak verilecek ancak, teknik olarak aykırılığa ilişkin içeriğe erişimin engellenmesi yapılamadığı veya ilgili içeriğe erişimin engellenmesi yoluyla aykırılığın önlenemediği durumlarda, internet sitesinin tümüne yönelik olarak erişimin engellenmesi kararı verilebilecektir.
Kanunun geçici 3. maddesinde yapılan düzenleme ile, yapı ruhsatı alınmış devre tatile konu taşınmazlarda, 6502 sayılı kanunun geçici 3. maddesinin yayımı tarihinden itibaren 5 yıl süresince ön ödemeli usulle satış da dahil olmak üzere devre mülk, mülkiyet payına bağlı ayni hak sağlayan devre tatil veya şahsi hak sağlayan devre tatil satışı yapılabilecek; kooperatif veya ticaret şirketi ortaklığı ya da dernek veya vakıf üyeliği suretiyle devre tatil hakkı tanınabilecek; devre tatile konu mal üzerinde ayni hak sahibi olmayanlar devre tatil satışı yapabilecektir.
6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda yapılan değişiklikler ile;
Fahiş fiyat artışı, stokçuluk ve Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu başlıklı ek 1. maddesinin fahiş fiyat artışına ilişkin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere her bir aykırılık için 100 bin Türk lirasından 1 milyon Türk lirasına kadar; ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere ise her bir aykırılık için 1 milyon Türk lirasından 12 milyon Türk lirasına kadar idari para cezası verilecek olup, yine maddenin ikinci fıkrasına bir takvim yılı içinde en az üç defa aykırı hareket edilmesi nedeniyle idari para cezası uygulanan üretici, tedarikçi ve perakende işletmelerin iş yerleri altı güne kadar kapatılabilecektir.
Ek 1. maddede belirtilen idari para cezalarının bir takvim yılına ilişkin toplam tutarı; işletmenin küçük ölçekli olması durumunda 20 milyon Türk lirasından, orta ölçekli olması durumunda 200 milyon Türk lirasından, büyük ölçekli olması durumunda 1 milyar Türk lirasından fazla olamayacaktır.
4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun:
Anayasa Mahkemesi Kararı ile iptal edilen "Kurum Personelinin Statüsü" başlıklı 34. Maddesinin üçüncü fıkrası yeniden düzenlenmiş olup, Kanunun ekinde yer alan (I) sayılı cetveldeki toplam kadro sayısı geçilmemek ve anılan cetvelde yer alan kadro unvanları ile kadro ve pozisyonlara ilişkin mevzuatın eki cetvellerde yer alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak kaydıyla dolu kadrolarda derece değişikliği ile boş kadrolarda sınıf, unvan ve derece değişiklikleri Kurul kararıyla yapılacaktır.
Kanunun "Soruşturmaya Başlanması, Taahhüt ve Uzlaşma" başlıklı 43. maddesinin ikinci fıkrasında yapılan düzenleme ile Kurul, başlattığı soruşturmaları soruşturmaya başlanması kararının verildiği tarihten itibaren 15 gün içinde ilgili taraflara bildirecek, Kurul, bu bildirim yazısı ile birlikte, iddiaların türü ve niteliği hakkında yeterli bilgiyi ilgili taraflara gönderecektir.
"Tebligat ve cevap verme" başlıklı 45. maddesinin ikinci fıkrasında yapılan değişiklik ile; taraflara, yazılı savunmalarını soruşturma raporunun tebliğinden itibaren 30 gün içinde Kurula göndermeleri tebliğ edilecek olup haklı gerekçeler sunulması halinde bu süre bir kereye mahsus olmak üzere ve en çok bir katına kadar uzatılabilecektir. Soruşturmayı yürütmekle görevlendirilenler, gelen yazılı savunmalar sonucunda soruşturma raporundaki görüşlerinde bir değişiklik olması halinde 15 gün içinde yazılı görüşlerini tüm Kurul üyeleri ile ilgili taraflara bildirecek olup taraflar 30 gün içinde bu görüşe cevap verebilecektir.
İlgili Kanuna mevbank neo üzerinden ulaşmak için tıklayınız.