Makaleler


Aylık Mevzuat Dergisi Aralık Ayı Uzman Soru & Cevapları


- - 02 Aralık 2024

Aylık Mevzuat Dergisi Aralık Sayısındaki güncel mevzuat konularına ilişkin zengin içerikleri inceleyin! Yayımlanan makalelerin yanında her ay söyleşi ve soru cevaplarla abonelerimize zengin içerikler sağlıyoruz.

Soru: İletişim Başkalığı tarafından yayımlanan “Kamu Kurumlarına Yönelik Kurumsal Sosyal Medya Kullanım Rehberi” kapsamında tanımlanmış dezenformasyon türleri nelerdir? 

Cevap: Gerçek bilgi ya da görsel üzerinden yanıltıcı oynamalar yaparak manipülasyon gerçekleştirme, 

Olaylara ilişkin bilgileri yanıltıcı şekilde sunarak çarpıtma yapma, 

Başlık, görseller ya da görsel açıklamaları içerik ile tutarsızdır olması şeklinde hatalı ilişkilendirme yapma, 

Sıfırdan içerik üretmek ya da zarar verme şeklinde uydurma ve taklit içerik oluşturma, 

Gerçek içeriği yanlış bir bağlam içine yerleştirerek bağlamdan koparma, 

Zarar verme amacı taşımamasına karşın yanıltıcı olabilecek içerik ile hiciv/parodi yapma. 

Soru: Kurumlar kriz sürecinde sosyal medya paylaşımlarında nelere dikkate etmelidir? 

Cevap: Sosyal medyada kriz iletişimi yönetimi, geleneksel kriz iletişiminden farklılık göstermektedir. Kriz iletişiminde paylaşım yapılırken özellikle dikkatli olunmalıdır. Şöyle ki; 

Kriz durumlarında, kurumun anında müdahale etmesi gerektiği için bu durumlara karşı önceden hazırlık yapılmalı ve bir iletişim planı oluşturulmalıdır. 

Kriz anında hızlı, doğru ve resmî kaynaklardan teyit edilmiş bilgilerle bilgilendirme yapılmalı, söylentilerin ve yanlış bilgilerin önüne geçilmelidir. Sosyal medyada krizlerin çok hızlı yayılım gösterebileceğinin bilincinde olarak, yapılan her türlü paylaşım öncesinde bir üst makamın onayının alınması gerekmektedir.  

Farklı kaynaklardan alınan içerikler paylaşılırken mutlaka doğruluğu teyit edilmeli, dezenformasyona karşı dikkatli olunmalıdır. Henüz yetkili mercilerden teyit edilmemiş bilgilerin paylaşılmaması, bilgilerin teyidi için yetkili kişilerin, resmî kurum ve kuruluşların açıklamalarının takip edilmesi, bilgi kirliliğine ve dezenformasyona zemin hazırlanmaması gerekmektedir. 

Kurumla ilgili gelişmeler kamuoyuyla paylaşılmalı, kurumun aldığı önlemler ve yaptığı çalışmalar duyurulmalıdır. 

Kriz durumlarında toplumun hassasiyetleri göz önünde bulundurularak empati ve duyarlılık içeren bir iletişim dili kullanılmalıdır. 

Kriz süresince kamuoyunu düzenli bilgilendirmeye devam edilmeli, gelişmeler ve alınan önlemler paylaşılmalıdır. 

Kaynak: Lebib Yalkın Aylık Mevzuat Dergisi Aralık Sayısı 2024

E-Bültenimizi İnceleyin