
Karayolu Taşıma Yönetmeliğinde Değişiklikler: Uygulama Süreci ve Taşımacılık Sektörüne Etkilerinin Değerlendirilmesi
Türkiye’de karayolu taşımacılığına ilişkin düzenleyici yaklaşım; yalnızca teknik kuralları belirlemekle kalmamakta, aynı zamanda taşımacılık sektöründe faaliyet gösteren tüm taraflar arasında adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir yapı oluşturmayı, malî yeterlilik, mesleki yeterlilik ve mesleki saygınlık ilkelerine dayalı bir sistemle hem hizmet kalitesini artırmayı hem de kayıt dışılığı azaltarak sektörde profesyonelleşmeyi teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, 15 Mayıs 2025 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde yapılan değişikliklerin taşımacılık sektörüne etkileri ve hukuki sonuçları analiz edilmiştir. Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde yapılan bu değişikliklerle birlikte, kurye ve servis taşımacılığı faaliyetleri, ilk kez ulusal mevzuatta ayrıntılı bir biçimde tanımlanarak düzenlemeye tabi tutulmuştur. Yapılan düzenlemeler sonucunda, kurye taşımacılığı için P1 ve P2 türü yetki belgeleri zorunluluğu getirilmiş; kurye gönderisi, kurye faaliyet belgesi gibi yeni kavramlar tanımlanarak faaliyet standartları ortaya koyulmuştur. Ayrıca küçük ölçekli işletmelere belge ücreti indirimleri ve asgari kapasite muafiyetleri gibi kolaylaştırıcı hükümler getirilmiştir. Böylece taşımacılık sektöründe faaliyet göstermek isteyen kişilerin ve işletmelerin, gerekli izinleri almaları ve belgelere daha kolay ve düşük maliyetle ulaşarak yasal olarak faaliyete başlayabilmeleri sağlanmış, kayıt dışı faaliyetlerin önlenmesine yönelik denetim mekanizmaları güçlendirilmiştir. Mevzuattaki bu yenilikler ışığında, bu çalışmada kurye ve servis taşımacılığı alanında yapılan mevzuat değişiklikleri detaylı bir şekilde incelenmiş; yetki belgeleri sistemine getirilen yenilikler, uygulama zorlukları, güvenlik boyutu ve taşımacılık sektörüne etkileri değerlendirilmiştir.
