Makaleler


6493 Kanun Kapsamındaki Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Finansman Gider Kısıtlaması Uygulamasında Finansal Kuruluş Olarak Kabul Edilebilir mi?


HÜLYA YAVUZCAN - SMMM - 30 Temmuz 2021

 

 

 

MDERGI/8717A.010

(AĞUSTOS 2021 Sayı: 212)

 

6493 KANUN KAPSAMINDAKİ ÖDEME HİZMETLERİ VE ELEKTRONİK PARA KURULUŞLARI FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI

UYGULAMASINDA FİNANSAL KURULUŞ OLARAK KABUL EDİLEBİLİR Mİ?

 

Hülya YAVUZCAN

Serbest Muhasebeci Mali Müşavir

 

Özet

6493 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatında yer alan düzenlemeler ile elektronik para ve ödeme hizmetleri kuruluşlarının işlemlerinin KDV’ye değil BSMV’ye tabi olması gerektiğine dair Mali İdare’nin 91 Seri No.lı Gider Vergileri Genel Tebliği’nde yaptığı düzenlemeler ile Harçlar Kanunu ekli finansal faaliyet harcı ödemeleri gerektiğine dair İdari görüş ve 507 Sıra No.lu VUKGT’deki finans kuruluşu tanımı dikkate alındığında, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren şirketlerin "finansal kuruluş" olarak kabul edilebilmeleri mümkündür. Ancak buna dair ilgili mevzuatta somut bir belirleme yapılmamıştır. Bu konu bilhassa finansman gider kısıtlamasında finansal kuruluş olarak görüleceklerin tek tek Kanunlar halinde sayılması ama 6493 sayılı Kanuna bu belirlemede yer verilmemesi sonrasında çok büyük önem arz etmeye başlamıştır.

Anahtar Kelimeler

6493 sayılı Kanun, elektronik para ve ödeme kuruluşu, ödeme hizmetleri, finansal kuruluş, finansman gider kısıtlaması, gider vergileri, BSMV, BDDK, TCMB.

 

1.  Giriş

6493 sayılı Kanun kapsamında faaliyet gösteren şirketlerin kuruluşları ve faaliyetlerine dair düzenlemeler BDDK ve TCMB tarafından yapılmış olup, kuruluş/faaliyet izinleri de bu kurumların onayına tabidir.

Kanun ve ikincil mevzuatı ile 91 Seri No.lu Gider Vergileri Genel Tebliği ile 507 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğindeki "finans kuruluşu" tanımı ile Harçlar Kanununa ekli tarifelerden finansal faaliyet harcı uygulamasına dair 6493 sayılı Kanun kapsamındaki firmalar özelinde açıklanan İdari görüş dikkate alındığında 6493 sayılı Kanun kapsamında faaliyet gösteren şirketlerin "finansal kuruluş" olarak kabul edilmesinin uygun olacağı düşünülmekle birlikte; gerek Kanun’da gerekse ikincil mevzuatında bu şirketlerin finansal kuruluş olduğuna dair açık, somut bir düzenleme yer almamıştır.

Finansman Gider Kısıtlaması (FGK) uygulamaya girene kadar bu konu uygulamada ödeme ve elektronik para kuruluşlarının işlemlerinin KDV’ye değil BSMV’ye tabi olması gerektiğine dair düzenlemeler dışında vergisel yönden önemli bir tereddüt ya da tartışma konusu oluşturmamıştı. Ancak FGK düzenlemeleri kapsamında, bilhassa uygulamaya dair yayınlanan Tebliğ’de yapılan "finansal kuruluş" tanımı, finansal alanda faaliyet gösterdiği kabul edilen kuruluşlar ve FGK kapsamında görülmeyecek kuruluşlara dair Kanunlar bazında tek tek yapılan belirlemede 6493 sayılı Kanuna yer verilmemesi sonrasında, 6493 sayılı Kanun kapsamındaki şirketlerin finansal kuruluş olup olmadıklarına dair vergi uygulamasında (bilhassa FGK tebliğinde) somut bir belirleme yapılmasının gerekliliği önemli bir konu olarak karışımıza çıkmıştır.

 

2.  Finansman Gider Kısıtlamasında Hangi Şirketler "Finansal Kuruluş" Olarak Belirlenmiştir?

KVK’nın 11/1-(i) bendi şu şekildedir: "Kredi kuruluşları, finansal kuruluşlar, finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri dışında, kullanılan yabancı kaynakları öz kaynaklarını aşan işletmelerde, aşan kısma münhasır olmak üzere, yatırımın maliyetine eklenenler hariç, işletmede kullanılan yabancı kaynaklara ilişkin faiz, komisyon, vade farkı, kâr payı, kur farkı ve benzeri adlar altında yapılan gider ve maliyet unsurları toplamının %10'unu aşmamak üzere Cumhurbaşkanınca kararlaştırılan kısmı. Belirlenecek oranı sektörler itibarıyla farklılaştırmaya Cumhurbaşkanı, bendin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."

Maliye Bakanlığı yetkisi dahilinde FGK uygulamasına yönelik yayınlandığı Tebliğ’de aşağıdaki tanımları yapmıştır:

-   Kredi kuruluşu: 5411 sayılı Kanun kapsamında tanımlanan mevduat ve katılım bankaları.

-   Finansal kuruluş: 5411 sayılı Kanun’da kredi kuruluşları dışında kalan ve sigortacılık, bireysel emeklilik veya sermaye piyasası faaliyetlerinde bulunmak veya bu Kanun’da yer alan faaliyet konularından en az birini yürütmek üzere kurulan kuruluşlar ile kalkınma ve yatırım bankaları ve finansal holding şirketleri.

-   Finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri: 6361 sayılı Kanun’un ilgili maddelerinde yer alan sözleşmelere uygun olarak faaliyette bulunan şirketler.

Söz konusu Tebliğ’de kapsama giren mükellefler, yabancı kaynakları öz kaynaklarını aşan kurumlar vergisi mükellefleri olarak açıklanmıştır. Diğer taraftan;

-   4632 sayılı Kanun kapsamında faaliyette bulunan emeklilik şirketlerinin,

-   5411 sayılı Kanun kapsamında faaliyette bulunan Türkiye’de kurulu mevduat bankaları, katılım bankaların, kalkınma ve yatırım bankalarının, yurt dışında kurulu bu nitelikteki kuruluşların Türkiye'deki şubeleri ve finansal holding şirketlerin,

-   5684 sayılı Kanun kapsamında faaliyette bulunan sigorta ve reasürans şirketlerinin,

-   6361 sayılı Kanun’un ilgili maddelerinde yer alan sözleşmelere uygun olarak faaliyette bulunan finansal kiralama, faktoring, finansman şirketleri ve tasarruf finansman şirketleri ile,

-   6362 sayılı Kanun kapsamında sermaye piyasası faaliyetlerinde bulunan kurumların,

finansman gider kısıtlamasına tabi tutulmayacakları Tebliğ’de belirtilmiştir. Diğer bir ifadeyle 4632, 5411, 5684, 6361 ve 6362 sayılı Kanunlar kapsamında faaliyet gösteren şirketler finansal kuruluş olarak değerlendirilmiş, bu belirlemede 6493 sayılı Kanuna yer verilmemiştir.

 

3.  6493 Sayılı Kanun ve İlgili Mevzuatta Yer Alan Bazı Tanımlar

3.1. 6493 Sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun

Elektronik para: Elektronik para ihraç eden kuruluş tarafından kabul edilen fon karşılığı ihraç edilen, elektronik olarak saklanan, bu Kanun’da tanımlanan ödeme işlemlerini gerçekleştirmek için kullanılan ve elektronik para ihraç eden kuruluş dışındaki gerçek ve tüzel kişiler tarafından da ödeme aracı olarak kabul edilen parasal değer.

Elektronik para kuruluşu: Bu Kanun kapsamında elektronik para ihraç etme yetkisi verilen tüzel kişi.

Menkul kıymet mutabakat sistemi: Üç veya daha fazla katılımcı arasındaki transfer emirlerinden kaynaklanan menkul kıymet aktarımlarının gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla yapılan takas ve mutabakat işlemleri için gerekli altyapıyı sunan ve ortak kuralları olan yapı.

Mutabakat: İki ya da daha fazla taraf arasındaki fon ya da menkul kıymet aktarımından kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesi.

Mutabakat hesabı: Banka, bir mutabakat kuruluşu veya merkezi karşı taraf nezdinde bulunan, fon veya menkul kıymetleri muhafaza etmek ve sistemdeki katılımcılar arasındaki işlemlerin mutabakatını sağlamak amacıyla kullanılan hesap.

Mutabakat kuruluşu: Nezdinde mutabakat hesabı bulunduran ve gerektiğinde katılımcıya mutabakat amacıyla kredi verebilen kuruluş.

Ödeme işlemi: Gönderen veya alıcının talimatı üzerine gerçekleştirilen fon yatırma, aktarma veya çekme faaliyeti.

Ödeme kuruluşu: Ödeme hizmeti sağlamak ve gerçekleştirmek için bu Kanun kapsamında yetkilendirilmiş tüzel kişi.

Ödeme sistemi: Üç veya daha fazla katılımcı arasındaki transfer emirlerinden kaynaklanan fon aktarımlarının gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla yapılan takas ve mutabakat işlemleri için gerekli altyapıyı sunan ve ortak kuralları olan yapı.

3.2. Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Yönetmelik

Elektronik para ihraç eden kuruluş: Elektronik para kuruluşları, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamındaki bankalar ve Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi

Ödeme hizmeti sağlayıcısı: 5411 sayılı Kanun kapsamındaki bankalar, elektronik para kuruluşları, ödeme kuruluşları ve Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi.

 

4.  Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Faaliyetlerine Dair Bazı Mevzuat Başlıkları

-   6493 Sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun

-   BDDK tarafından yayınlanan, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Yönetmelik

-   TCMB tarafından yayınlanan, Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemlerinin Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik

-   TCMB tarafından yayınlanan, Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemlerinin Gözetimi Hakkında Yönetmelik

-   TCMB tarafından yayınlanan, Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemlerinde Kullanılan Bilgi Sistemleri Hakkında Tebliğ

-   BDDK tarafından yayınlanan, Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşlarının Bilgi Sistemlerinin Yönetimine ve Denetimine İlişkin Tebliğ

-   Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan, 91 Seri No.lu Gider Vergileri Genel Tebliği

-   Harçlar Kanun’un ekli (8) sayılı tarifenin "XI- Finansal faaliyet harçları" başlıklı bölümüne dair İdari görüş (özelge).

 

5.  Özelge Örnekleri

5.1. İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 24/05/2016 Tarih ve 97895701-140.08.09-64700 Sayılı Özelgesi

"Özelge talebiniz üzerine Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ile yapılan yazışma neticesinde alınan yazıda, Merkez Bankası tarafından, şirketiniz adına 6493 sayılı Kanun kapsamında Banka Meclisinin 12/06/… tarih ve …/… sayılı kararı ile sistem işleticiliği faaliyet izni verildiği; ödeme sistemi ve sistem işleticiliği faaliyetlerinin finansal faaliyet (hizmet) olarak kabul edildiğine ilişkin gerek bankacılık mevzuatında gerekse de diğer mevzuatta herhangi bir düzenlemenin bulunmadığı belirtilmiştir.

Buna göre, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından 6493 sayılı Kanun kapsamında şirketinize sistem işleticisi olarak verilen faaliyet izni kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlerin finansal faaliyet (hizmet) olduğuna ilişkin herhangi bir düzenleme bulunmadığının belirtildiği dikkate alındığında, şirketinize verilen faaliyet izni için 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (8) sayılı tarifenin XI inci bölümüne göre harç aranılması mümkün bulunmamaktadır."

5.2. Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 09/05/2018 Tarih ve 90792880-140.08.09[2017/865]-191244 Sayılı Özelgesi

"6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun’un 1 inci maddesinde, Kanun’un amacının, ödeme ve menkul kıymet mutabakat sistemlerine, ödeme hizmetlerine, ödeme kuruluşlarına ve elektronik para kuruluşlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş; 3 üncü maddesinin (ı) bendinde kurul, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu; (ü) bendinde ödeme kuruluşu, ödeme hizmeti sağlamak ve gerçekleştirmek için bu Kanun kapsamında yetkilendirilmiş tüzel kişi, olarak tanımlanmış; 12 nci maddesinde ödeme hizmetleri sıralanmış, 14 üncü maddesinde, bu Kanun kapsamında ödeme hizmetleri alanında faaliyette bulunmak isteyen ödeme kuruluşunun Kuruldan izin almak kaydıyla faaliyette bulunabileceği hüküm altına alınmıştır.

Diğer taraftan, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu ile yapılan yazışma neticesinde, söz konusu Kurumun 26/10/2017 tarih ve 14568 sayılı yazısından, Şirketiniz tarafından yürütülen ödeme faaliyetlerinin finansal faaliyet niteliği arz ettiği ve Şirketinizin finansal kuruluş olarak değerlendirildiği anlaşılmıştır.

Buna göre, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından 6493 sayılı Kanuna göre şirketinize ödeme kuruluşu olarak verilen faaliyet izni kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlerin finansal faaliyet (hizmet) olduğu dikkate alındığında, şirketinize verilen faaliyet izni için 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (8) sayılı tarifenin (XI) inci bölümüne göre harç aranılması gerekmektedir."

5.3. İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 12/02/2018 Tarih ve 39044742-180-143728 Sayılı Özelgesi

"5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 3. maddesinde "Banka"nın, mevduat bankaları ve katılım bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarını ifade edeceği hükme bağlanmıştır.

Diğer taraftan, 243 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "Bankalar Tarafından Düzenlenecek Belgeler" başlıklı (A) bölümünde ise; bankaların, döviz alım satım işlemleri ile menkul kıymetler borsasında aracı kurum sıfatıyla müşterileri adına yaptıkları menkul kıymet alım satımları hariç olmak üzere, yaptıkları bütün hizmetler veya satışlar dolayısıyla lehlerine tahakkuk edecek tutarları Tebliğde belirtilen şartlara uygun olarak fatura yerine düzenleyecekleri dekontlarla belgeleyecekleri belirtilmiştir.

435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "Finansman Şirketlerinin Düzenleyeceği Belge" başlıklı 2. bölümünde ise 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu kapsamında faaliyet gösteren finansman şirketlerinin BSMV'ye tabi bütün hizmet veya satışlarını fatura yerine geçmek üzere düzenleyecekleri dekontlarla tevsik edecekleri düzenlemesine yer verilmiştir.

Buna göre, banka veya finansman şirketi olarak faaliyet göstermeyen, 6493 sayılı Kanun kapsamında ödeme kuruluşu olarak faaliyette bulunan/bulunacak olan Şirketinizin teslim ve hizmetlerinin fatura düzenlenmek suretiyle belgelendirilmesi gerekmektedir."

5.4. İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 24.11.2017 Tarih ve 39044742-130-492337 Sayılı Özelgesi

"6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun kapsamında ödeme kuruluşu olarak faaliyette bulunan şirketinizin, işlemleri için Kanun’un ilgili hükümleri çerçevesinde fatura veya fatura yerine geçen belge düzenlemesi icap etmektedir."

 

6.  507 Sıra No.lu VUKGT’nde Yer Alan "Finans Kuruluşu" Tanımı

Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi’ne dair düzenleme yapılan 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nde (VUKGT) aşağıdaki tanıma yer verilmiştir.

"Finans kuruluşu: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununa göre faaliyet gösteren Bankalar ile 20/6/2013 tarihli ve 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanuna göre faaliyet gösteren elektronik para kuruluşları ve ödeme kuruluşlarından Hazine ve Maliye Bakanlığınca yetkilendirilen ve bu Tebliğde belirtilen sistemin işletilmesi nedeniyle Bakanlık, Başkanlık ve sistem kapsamındaki hizmetlerden yararlananlara karşı asli sorumlu olan kuruluşları"

 

7.  Değerlendirme

7.1. Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları FGK Uygulamasında da Finansal Kuruluş Olarak Değerlendirilmelidir

Yukarıda "5.1" no.lu bölümde yer alan 24/05/2016 tarihli özelgede TCMB tarafından verilen ödeme kuruluşlarının faaliyetlerinin finansal faaliyet sayıldığına dair mevzuatta bir düzenleme olmadığına verilen görüşe dayanılarak Mali İdare, ödeme kuruluşlarının finansal kuruluş olarak görmemiş ve dolayısıyla finansal faaliyet harcı ödemeyeceklerini belirtmiştir.

İki yıl sonra ise (yukarıda "5.2" no.lu bölümde yer alan 09/05/2018 tarihli özelge) aynı konuya dair bu defa BDDK’dan alınan ödeme kuruluşları finansal kuruluş olarak değerlendirildiğine dair görüşe dayanarak Mali İdare bu defa ödeme kuruluşlarının finansal faaliyet harcı ödemekle yükümlü oldukları şeklinde görüş vermiştir.

Yukarıda "5.3" no.lu bölümde yer alan 12/03/2018 tarihli özelgede ise Mali İdare ödeme kuruluşlarını finansman şirketi olarak faaliyet göstermediği için işlemlerine dekont değil fatura kullanması gerektiği şeklinde görüş açıklamıştır. Yukarıda "5.4" no.lu bölümde yer alan 24.11.2017 tarihli özelgede de aynı görüş yer almıştır.

Özelgelerin tarih sırası dikkate alınacak olursa (www.gib.gov.tr internet sitesinde özelgeler bölümünde yayınlanan özelgeler arasında tespit edebildiğimiz), ilgili mevzuat gereği en güncel özelge vergisel işlemlerde ve denetimlerde geçerli olacağından, bu durumda 09/05/2018 tarihli en güncel İdari görüşe göre 6493 sayılı Kanun kapsamında faaliyet gösteren ödeme hizmetleri ve elektronik para kuruluşlarının vergisel uygulamalar yönünden finansal kuruluş olarak değerlendirilmesi gerekir görüşündeyiz.

Kaldı ki özelgeler olmasa dahi, kuruluşları ve faaliyetleri TCMB/BDDK izin, düzenleme ve denetimlerine tabi olan bu şirketlerin tabi oldukları mevzuat incelendiğinde finansal kuruluş olarak kabul edilmeleri gerektiği açıktır kanaatindeyiz.

Diğer taraftan Mali İdare tarafından 507 Sıra No.lu VUKGT’nde yapılan "finans kuruluşu" tanımında 6493 sayılı Kanuna göre faaliyet gösteren elektronik para kuruluşları ve ödeme kuruluşları finans kuruluşu olarak belirlenmiştir.

Ayrıca, "Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik"te de ödeme kuruluşları ile elektronik para kuruluşları finansal kuruluş olarak kabul edilmiştir.

KVK 11/1-(i) bendinde finansal kuruluşlar FGK uygulamasından muaf tutulmuşlardır. Mali İdare ise yayınlandığı Tebliğ’de finansal kuruluş tanımı bizce 6493 sayılı Kanun yönünden eksik yapmıştır.

Yaptıkları işlemler sonucunda "banker" olarak görülen, yaptıkları hizm etler banka muamele ve hizmetlerinden sayılan ve lehlerine kalan para itibariyle BSMV’ye tabi olmalarına dair düzenleme yapılan 91 Seri No.lı Gider Vergileri Genel Tebliği 1 , faaliyetleri alanları itibariyle finansal kuruluş olarak görülüp her yıl finansal faaliyet harcı ödemeleri gerektiğine dair İdari görüş ve 507 Sıra No.lu VUKGT’deki finans kuruluşu tanımı mevcutken, konu finansman gider kısıtlamasına geldiğinde ödeme hizmetleri ve elektronik para kuruluşlarının finansal kuruluşlar arasında sayılmamış olması bizce olsa olsa sehven yapılmış bir İdari hatadır kanaatindeyiz.

7.2. Finansal Kuruluş Olunması Halinde Yararlanılmayacak Bazı Vergisel Düzenlemeler

Diğer taraftan, bu şirketler finansal kuruluş olarak değerlendirilirse bazı vergisel düzenlemelerde ise mükelleflere tanınan haklardan yararlanamayabilecektir. Örneğin: VUK geçici 31. maddeye göre finans sektöründe faaliyet gösterenler bu madde kapsamında yeniden değerleme yapamaz. GVK mükerrer madde 121’e göre finans sektöründe faaliyet gösteren bu maddeye hesaplanacak %5 vergiye uyumlu mükellef indiriminden yararlanamaz.

7.3. Fatura mı Dekont mu?

Yukarıda yer verilen iki özelgede Mali İdare ödeme ve elektronik para kuruluşlarının finansman şirketi olarak görmediği için işlemlerinde dekont kullanamayacağı, fatura düzenlemesi gerektiği şeklinde görüş açıklamıştır.

Ancak bir şirket/sektör vergisel uygulamaların bir kısmında finansal faaliyet gösteren şirket, bir kısmında ise finansal faaliyet göstermeyen şirket olarak değerlendirilemez. Eğer bu şirketler finansal faaliyet gösteren şirketler ise ilgili VUK Genel Tebliğlerinde de düzenleme yapılmak suretiyle bu şirketlerin işlemlerinde dekont düzenleyebilmelerine dair imkân sağlanmalıdır.

8.  Sonuç

KVK m. 11/1-(İ) bendi uyarınca finansal kuruluşlar FGK uygulamasında muaftır. Mali İdare yayınladığı Tebliğ’de finansal kuruluşlara ilişkin düzenlemelere 6493 sayılı Kanunu dahil etmeyerek bizce eksik bir düzenleme yapmıştır.

6493 sayılı Kanun kapsamında kuruluş, faaliyet izinleri ve faaliyetleri TCMB/BDDK izin, düzenleme ve denetimlerine tabi olan, Harçlar Kanunu uygulamasında finansal kuruluş olarak görülüp finansal faaliyet harcı ödeyen, BSMV düzenlemeleri kapsamında banker olarak değerlendirilen, faaliyetleri banka muamele ve hizmetleri kapsamında görülen ve BSMV mükellefi olmalarına dair düzenleme yapılan, en güncel özelgede BDDK’dan alınan görüş kapsamında ödeme kuruluşu olarak verilen faaliyet izni kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlerin finansal faaliyet (hizmet) olduğu dikkate alınan, 507 Sıra No.lu VUKGT’nde finans kuruluşu tanımında yer verilen, "Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik"te finansal kuruluş olarak sayılan ödeme hizmetleri ve elektronik para kuruluşlarının, konu Finansman Gider Kısıtlaması (FGK) uygulamasına gelince (ilgili Tebliğ’de 6493 sayılı Kanun zikredilmeyerek) finansal kuruluşlar arasında belirtilmemesi bizce İdare tarafından sehven yapılmış bir hata olabilir kanaatindeyiz. İvedilikle söz konusu tebliğin 11.13 no.lu bölümünde finansal kuruluş tanımına ödeme ve elektronik para kuruluşlarının da eklenmesi ve 11.13.1 no.lu bölümünde ise zikredilen Kanun numaraları arasında 6493 sayılı Kanun’un eklenmesi olası tereddütleri ortadan kaldıracak ve bu hatayı düzeltmiş olacaktır. Tebliğde bu yönde bir düzenleme yapılmaması halinde mükelleflerin özelge talebinde bulunması ve olumsuz yanıt almaları halinde ise beyanlarını ihtirazi kayıtla vererek dava yoluna gidebilmelerinin mümkün olduğunu düşünüyoruz.

 

Kaynakça

-   213 sayılı Vergi Usul Kanunu

-   507 Sıra No.lu VUKGT

-   Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik

-   Gelir İdaresi Başkanlığı Özelgeleri

----------o----------

 

E-Bültenimizi İnceleyin