Makaleler


İzaha Davet Sürecinde Mali Tatil


Vergi     Vergi Usul Mevzuatı    

Ramazan Aydemir - - 01 Temmuz 2025

Özet

Her yıl Temmuz ayının 1 ila 20’si arası mali tatil kapsamında olup Anayasa’da belirtildiği üzere devlet, çalışma hayatının standartlarını yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek, çalışma barışını sağlamak, çalışmayı desteklemek ve çalışanları korumak için gerekli tedbirleri almak zorundadır. Vergiye gönüllü uyum kapsamında da izaha davet uygulaması günümüzde sıklıkla tercih edilmektedir.

Bu bağlamda, Vergi Usul Kanunu’nun mihenk taşları olan izaha davet uygulaması ve mali tatil müessesesinin etkileşimi ilgili mevzuat çerçevesinden değerlendirilecektir.

Anahtar Kelimeler

Mali tatil, beyan, izaha davet.

1. Giriş

Anayasa’da belirtildiği üzere devlet, çalışma hayatının standartlarını yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek, çalışma barışını sağlamak, çalışmayı desteklemek ve çalışanları korumak için gerekli tedbirleri almak zorundadır. Ayrıca dinlenmenin her çalışanın hakkı olduğu da Anayasa’da belirtilmiştir. Bu gerekçeyle, mali tatil uygulaması Türk vergi sisteminde yerini almış olup başta Hazine ve Maliye Bakanlığı olmak üzere, çeşitli kamu kurum ve kuruluşları ile meslek mensupları tatil yapabilecek olup çalışmaların daha düzenli ve verimli olmasının sağlanması hedeflenmektedir. İzaha davet uygulaması, kanunda yerini aldığı günden beri giderek artan bir şekilde kendisine uygulama alanı bulmuş ve yapay zekâ teknoloji araçlarının da daha fazla kullanılmasıyla, 2025 yılı itibariyle izaha davet ön tespit konularında ve izah istenen mükellef sayılarında son yılların en yüksek rakamlarına ulaşılmış olup önümüzdeki yıllarda da bu artışın devam etmesi öngörülmektedir.

Bu yazımızda, izaha davet uygulaması süreçlerine ilişkin mali tatilin etkileri irdelenecektir.

2. Mali Tatilin Genel Çerçevesi

5604 sayılı Malî Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’un ayrıntılarını açıklamak üzerine çıkarılan 1 Sıra No.lu Mali Tatil Uygulaması Hakkında Genel Tebliği ve Kanun gerekçesi dikkate alınarak mali tatilin genel çerçevesine aşağıda yer verilecektir.

2.1. Mali Tatilin Amacı

Vergilerin etkin bir şekilde toplanmasının ve kayıt dışılığın önlenmesinin Türk vergi sistemi açısından büyük önem taşıdığı, mali müşavirlerin vergi kanunlarıyla ve diğer kanunlarla mükelleflerin yapmak zorunda oldukları işlerde birer aracı konumunda oldukları, bu nedenle yoğun iş temposuna maruz kalan mali müşavirler için mali tatil düzenlemesi yapılmasının çok önemli bir insani ihtiyaç olduğu gayesiyle ortaya çıkmıştır.

2.2. Mali Tatilin Uygulanacağı Tarihler

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (1) numaralı fıkrasında, "Her yıl temmuz ayının birinden yirmisine kadar (yirmisi dahil) malî tatil uygulanır. Haziran ayının son gününün tatil günü olması halinde, malî tatil, temmuz ayının ilk iş gününü takip eden günden başlar." hükmü yer almaktadır.

Söz konusu fıkra hükmüne göre mali tatil, her yıl Temmuz ayının birinci gününden (haziran ayının son gününün resmî tatil olması halinde ise temmuz ayının ilk iş gününü takip eden günden) başlayarak aynı ayın yirminci günü sona erecektir.

Buna göre, mali tatil 2025 yılında 1 Temmuz Salı günü başlayacak olup 20 Temmuz Pazar günü sona erecektir.

2.3. Mali Tatil Kapsamında Olmayan Süreler

14/1/2016 tarihli ve 6661 sayılı Askerlik Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 15/3/2007 tarihli ve 5604 sayılı Malî Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’un 1’inci maddesinin yedinci fıkrasında yer alan hüküm, “Özel tüketim vergisi, banka ve sigorta muameleleri vergisi, özel iletişim vergisi, şans oyunları vergisi ile gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından tarh ve/veya tahsil edilen vergi, resim ve harçlarla ilgili olarak malî tatil uygulanmaz." şeklinde değiştirilmiş ve söz konusu değişiklik 27/1/2016 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Söz edilen hükme göre, özel tüketim vergisi, banka ve sigorta muameleleri vergisi, özel iletişim vergisi, şans oyunları vergisi ile gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından tarh ve/veya tahsil edilen vergi, resim ve harçlar (ithalde alınan katma değer vergisi, emlak vergisi, çevre temizlik vergisi gibi) hakkında mali tatil uygulanmayacaktır.

Örnek 1: Mükellef (L) tarafından Haziran/2025 döneminde satışı yapılan dayanıklı tüketim ve diğer mallara ilişkin özel tüketim vergisi beyannamesinin 15 Temmuz 2025 tarihine kadar (bu tarih dahil) bağlı olduğu vergi dairesine verilmesi gerekmekte olup özel tüketim vergisi mali tatil kapsamında olmadığından beyan ve ödeme süresinin mali tatil nedeniyle uzaması söz konusu değildir.

Ayrıca, kaynak kullanımını destekleme fonu kesintilerine ilişkin olarak verilmesi gereken bildirimlerin verilme ve ödeme süreleri de mali tatil nedeniyle uzamayacaktır.

Diğer taraftan, özel kanunlarında ödeme süreleri tespit edilmemiş amme alacaklarının ödeme sürelerinin, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tayin edilmesi ve tayin edilen sürelerin de mali tatile rastlaması halinde bu alacaklar için belirlenen ödeme sürelerinin, mali tatil nedeniyle uzaması söz konusu olmayacaktır.

Örnek 2: 2548 sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkumlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanun hükümlerine göre hesaplanan yiyecek bedelinin 1 ay içerisinde ödenmesini talep eden yazı, 10 Haziran 2025 tarihinde mükellef (A)'ya tebliğ edilmiştir. Söz konusu alacağın, 10 Temmuz 2025 tarihi mesai saati bitimine kadar ödenmesi gerekmekte olup, 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tayin edilen ödeme süresinin mali tatil nedeniyle uzaması mümkün bulunmamaktadır.

2.4. Mali Tatil Nedeniyle Uzayan Süreler

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (2) numaralı fıkrasına göre, son günü mali tatile rastlayan aşağıda belirtilen süreler, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılacaktır.

2.4.1. Beyana dayalı tarhiyatta, kanuni süresinde verilmesi gereken beyannamelerin verilme süreleri

Bu Tebliğ’in "Diğer hususlar" başlıklı (10) numaralı bölümünde belirtilenler hariç olmak üzere, beyanname verme süresinin son günü mali tatil süresi içerisinde kalan vergi, resim ve harçlara ilişkin beyannamelerin verilme süreleri, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzayacaktır.

Buna göre 2025 yılı için, mali tatil 1 Temmuz 2025 tarihinde başlayıp 20 Temmuz 2025 tarihinde sona ereceğinden, söz konusu beyannamelerin verilme sürelerinin son günü 27 Temmuz 2025 tarihi olacaktır. Diğer taraftan, mükelleflerin mali tatil süresinin sonunu beklemeden beyannamelerini vermeleri de mümkündür.

Örnek 3: Sürekli damga vergisi mükellefiyeti bulunmayan (B) Limited Şirketinin, 30 Haziran 2025 tarihinde düzenlediği sözleşmeye ilişkin damga vergisini 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca kağıdın düzenlendiği tarihi izleyen on beş gün içinde vergi dairesine bir beyanname ile bildirmesi gerekmekte olup, bu sürenin son günü olan 15 Temmuz 2025 tarihi mali tatile rastladığından, söz konusu beyannamenin verilme süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamak suretiyle 27 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

2.4.2. İkmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyatta, vadesi mali tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar ile vergi cezaları ve gecikme faizlerinin ödeme süresi

213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 112’nci maddesine göre ikmalen, re'sen veya idarece tarh olunan vergiler taksit zamanlarından evvel tahakkuk etmişse taksit süreleri içinde; taksit süreleri kısmen veya tamamen geçtikten sonra tahakkuk etmişse; geçmiş taksitler, tahakkuk tarihinden itibaren bir ay içinde ödenir.

İkmalen, re'sen veya idarece yapılan ve yargı organlarına intikal etmiş olan tarhiyatlarda ise yargı organlarınca tasdik veya tadilen tasdik edilen tutarların ödeme süresi, "Vergi Mahkemesi/Bölge İdare Mahkemesi/Danıştay Kararına Göre Vergi/Ceza İhbarnamesi (Bildirim)"nin mükellefe tebliğ tarihinden itibaren bir aydır.

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (2) numaralı fıkrasının (b) bendine göre, ikmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyata ilişkin olup vadesi mali tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar ile vergi cezaları ve gecikme faizlerinin ödeme süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılacaktır.

Örnek 4: Mükellef (C), adına yapılmış olan re'sen tarhiyata karşı uzlaşma talep etmiş, uzlaşma günü olarak belirlenen 18 Haziran 2025 tarihinde yapılan görüşme sonucunda da uzlaşma vaki olmuştur. Uzlaşmaya ilişkin tutanağa göre tahakkuk eden tutarların vadesi 18 Temmuz 2025 tarihi olup bu tarih mali tatile rastlamaktadır. Mali tatil, 2025 yılı için 20 Temmuz 2025 tarihinde sona ereceğinden, uzlaşma yoluyla kesinleşmiş olan tutarların ödeme süresi 20 Temmuz tarihini takip eden günden itibaren yedi gün uzayacak ve 27 Temmuz 2025 tarihi mesai saati bitiminde sona erecektir.

Örnek 5: Mükellef (D)'nin, adına yapılmış olan ikmalen tarhiyatı vergi mahkemesi nezdinde dava konusu yapması ve mahkemenin tasdik şeklindeki kararı üzerine, vergi dairesince düzenlenen "Vergi Mahkemesi/Bölge İdare Mahkemesi/Danıştay Kararına Göre Vergi/Ceza İhbarnamesi (Bildirim)" 12 Haziran 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiştir. Buna göre, mahkeme kararı üzerine tahsil edilebilir hale gelmiş olan tutarların vadesi 12 Temmuz 2025 tarihi olacaktır. Vade mali tatile rastladığından, yukarıdaki örnekte olduğu gibi mahkeme kararı üzerine tahsil edilebilir hale gelmiş olan tutarların ödeme süresinin son günü 27 Temmuz 2025 tarihi olmaktadır.

2.4.3. Tarh edilen vergilere ve/veya kesilen cezalara karşı uzlaşma talep etme veya cezada indirim hükümlerinden yararlanmak amacıyla yapılacak başvurulara ilişkin süreler

İkmalen, re'sen veya idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükelleflerin uzlaşma talep etme veya cezada indirim talebinde bulunma süresi, vergi/ceza ihbarnamesinin tebliğ tarihinden itibaren 30 gündür. Başvuru süresinin son gününün mali tatile rastlaması halinde söz konusu süre, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılacaktır.

Dileyen mükelleflerin, adlarına tarh edilen vergi ve kesilen cezalara karşı mali tatil süresi içinde de uzlaşma veya cezada indirim talebinde bulunabilmesi mümkündür.

Örnek 6: 5 Haziran 2025 tarihinde tebliğ edilmiş olan ikmalen tarhiyata ilişkin vergi/ceza ihbarnamesi üzerine, uzlaşma talep etme veya Vergi Usul Kanunu’nun 376’ncı maddesine göre cezada indirim talebinde bulunma süresi 5 Temmuz 2025 tarihinde sona erecek olup bu tarih mali tatile rastlamaktadır. Yukarıda yer alan açıklamalara göre, anılan haklardan yararlanma süresi, mali tatilin sona erdiği 20 Temmuz 2025 tarihini takip eden günden itibaren yedi gün uzayacak ve 27 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

Bilindiği üzere, vergi incelemesi esnasında tarhiyat öncesi uzlaşmaya ilişkin mükelleflerin talepleri genel olarak vergi inceleme tutanağı aşamasında alınmaktadır.

Örnek 7: Vergi incelemesi tutanak aşamasına gelen bir mükellefe ilgili vergi müfettişi tarafından imzaya davet yazısı e-tebligat yoluyla 20 Haziran 2025 tarihinde gönderilmiştir. Söz konusu tebligat 5 gün sonra 25 Haziran 2025 tarihinde tebliğ olmuş sayılacaktır. Söz konusu tebligat ile mükellef Vergi Usul Kanunu’nun Ek 11’inci maddesi uyarınca Tarhiyat Öncesi Uzlaşma talebi olup olmadığı hususunu bildirmek üzere davet edilmektedir. 15 günlük davet süresinin son günü 10 Temmuz 2025 tarihine rastlamakta olup bu tarih mali tatile rastlamaktadır. Yukarıda yer alan açıklamalara göre, anılan haklardan yararlanma süresi, mali tatilin sona erdiği 20 Temmuz 2025 tarihini takip eden günden itibaren yedi gün uzayacak ve 27 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

Öte yandan gerek tarhiyat öncesi gerekse de tarhiyat sonrası uzlaşmayla ilgili olarak, mükelleflerin bu yönde bir talebi olmadığı müddetçe, mali tatil süresi içinde uzlaşma günü verilemeyecektir.

Örnek 8: Vergi müfettişi tarafından 2025 yılının Mayıs ayında mükellef (E) hakkında incelemeye başlanılmıştır. İncelemeye ilişkin vergi inceleme tutanağı 18 Haziran 2025 tarihinde düzenlenmiş ve mükellefçe tarhiyat öncesi uzlaşma talebinde bulunulmuştur. Mükellefin 15 Temmuz 2025 tarihinin uzlaşma günü olarak belirlenmesine yönelik talebi üzerine (uzlaşma gününden en az 15 gün önce) bu tarih mükellefe bir yazıyla 27 Haziran 2025 tarihinde tebliğ edilmiştir.

Bu durumda, mükellefin talebi üzerine uzlaşma günü mali tatil süresi içinde bir tarih olarak belirlendiğinden, uzlaşma görüşmesinin belirlenen tarihte yapılmasına engel bir durum söz konusu olmayacaktır. Uygulamada mükellefler vergi inceleme tutanağı aşamasında uzlaşma talep etmekle birlikte özellikle mali tatile rastlayan sürelere ilişkin bir talepte bulanmadığı sürece mali tatil sonrasına uzlaşma verilmektedir.

2.4.4. Devamlı bilgi verme hükümleri kapsamında verilmesi gereken bilgilerin verilmesine ilişkin süreler

Kamu idare ve müesseseleri (kamu hizmeti ifa eden kurum ve kuruluşlar dahil) ile gerçek ve tüzel kişilerden Bakanlığımızca yapılan düzenlemeler çerçevesinde veya re'sen, vergilendirmeye ilişkin olaylarla ilgili olarak Bakanlığımızca veya vergi dairesince devamlı bilgi verme çerçevesinde istenecek bilgilerin verilmesine ilişkin sürenin son gününün mali tatile rastlaması halinde anılan süre, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılacaktır.

2.5. Mali Tatil Nedeniyle İşlemeyen Süreler

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (3) numaralı fıkrasında, "Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirli sürelerde yapılması gereken muhasebe kayıt süreleri, bildirim süreleri ve vergiyle ilgili işlemlere ilişkin dava açma süreleri malî tatil süresince işlemez. Belirtilen süreler malî tatilin bitiminden itibaren tekrar işlemeye başlar." hükmüne yer verilmiş olup bu hükmün uygulanmasına ilişkin açıklamalar aşağıda yer almaktadır.

2.5.1. Muhasebe kayıt süreleri

Vergi Usul Kanunu’nun 219’uncu maddesinde muamelelerin defterlere kayıt zamanı belirlenmiş bulunmaktadır.

Söz konusu maddeye göre muamelelerin, defterlere işin hacmine ve icabına uygun olarak muhasebenin intizam ve açıklığını bozmayacak bir zaman zarfında kaydedilmesi gerekmekte olup, bu gibi kayıtların on günden fazla geciktirilmesi uygun değildir.

Muamelelerin muhasebe fişlerine kaydedilmesi ve defterlere kayıtların bu fişler üzerinden yapılması halinde ise muamelelerin fişlere kaydedilmesi, defterlere kaydedilmesi hükmündedir. Bu durumda, muhasebe fişlerinde yer alan muamelelerin esas defterlere en geç 45 gün içinde işlenmesi gerekmektedir.

Söz konusu kayıt sürelerinin mali tatile rastlaması halinde ise süre, mali tatil süresince işlemeyecektir.

Örnek 9: Mükellef (F)'nin, 5 Temmuz 2025 tarihinde yaptığı satışa ilişkin olarak düzenlediği aynı tarihli faturasını defterlerine kaydetme süresi (muamelelerin muhasebe fişi kullanılmadan doğrudan defterlere kaydedildiği durumda), söz konusu faturanın düzenlenme tarihinden itibaren 10 gün olup, bu süre 15 Temmuz 2025 tarihinde sona erecektir.  Ancak, söz konusu sürenin mali tatile rastlayan 10 günlük kısmı işlememiş sayılacağından, defterlere kaydetme süresi 30 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

Örnek 10: Muamelelerini muhasebe fişi kullanarak defterlerine kaydeden mükellef (G)'nin, 6 Temmuz 2025 tarihinde satın aldığı ürünlere ilişkin aynı tarihli alış faturasını muhasebe fişine kaydetme süresi, söz konusu faturanın düzenlenme tarihinden itibaren 10 gün olup, bu süre 16 Temmuz 2025 tarihinde sona erecektir.

Ancak, söz konusu süre mali tatile rastladığından, anılan işlemin muhasebe fişine kaydedilme süresinin son günü 30 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil), esas defterlere kaydetmeye ilişkin süre ise 3 Eylül 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

2.5.2. Bildirme süreleri

Bildirmeler, Vergi Usul Kanunu’nun 153 ila 170’inci maddeleri arasında düzenlenmiş ve Kanun’un 168’inci maddesinde de bildirmelerin hangi süreler içinde yapılacağı belirlenmiştir.

Bildirim sürelerinin mali tatile rastlaması halinde ise süre, mali tatil süresince işlemeyecektir.

Örnek 11: Mobilyacılık faaliyeti ile iştigal etmekte olan mükellef (H)'nin, 12 Haziran 2025 tarihinde vergiye tabi olmayı gerektiren muamelelerini tamamen durdurmak suretiyle işini bırakması halinde, işi bırakma bildirimini işi bırakma tarihinden itibaren bir ay içerisinde vergi dairesine vermesi gerekmektedir. Ancak, mali tatil 2025 yılı için 1 Temmuz 2025 tarihinde başladığından, işi bırakma bildiriminde bulunma süresinin mali tatile rastlayan 12 günlük kısmı işlememiş sayılacak ve bildirimde bulunma süresi mali tatilin sona erdiği tarihten itibaren 12 gün uzamak suretiyle 1 Ağustos 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

2.5.3.Dava açma süreleri

İkmalen, re'sen veya idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükelleflerin dava açma süresi, tarhiyata ilişkin vergi/ceza ihbarnamesinin tebliğ tarihinden itibaren 30 gündür.

Dava açma süresinin mali tatile rastlaması halinde süre, mali tatil süresince işlemeyecektir. Mali tatil nedeniyle uzayan dava açma süresinin son gününün 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu uyarınca çalışmaya ara verme süresine rastlaması durumunda ise dava açma süresi, çalışmaya ara vermenin sona erdiği günü izleyen günden itibaren yedi gün uzayacaktır.

Örnek 12: Yapılan ikmalen tarhiyat sonucu düzenlenen vergi/ceza ihbarnamesinin 18 Haziran 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmesi durumunda, söz konusu tarhiyata karşı dava açma süresi 18 Temmuz 2025 tarihinde sona erecektir. Ancak, 2025 yılı için mali tatil 1 Temmuz 2025 tarihinde başladığından, söz konusu sürenin mali tatile rastlayan 18 günlük kısmı işlemeyecek ve dava açma süresi mali tatilin sona erdiği tarihten itibaren 18 gün uzamak suretiyle 7 Ağustos 2025 tarihi mesai saati bitiminde sona erecektir. 7 Ağustos 2025 tarihinin de 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu uyarınca çalışmaya ara verme süresine rastlaması nedeniyle dava açma süresi, çalışmaya ara vermenin sona erdiği günü (5 Eylül 2025) izleyen günden itibaren yedi gün uzayacak ve söz konusu sürenin son günü 12 Eylül 2025 tarihi olacaktır.

2.6. Mali Tatil Süresince Defter ve Belgelerin İbrazı, Vergi İncelemesine Başlama

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (4) numaralı fıkrasında, "Mahkeme kararı veya Cumhuriyet Savcılıklarının talebi üzerine ya da Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre yapılan aramalı incelemeler hariç olmak üzere, malî tatil süresince inceleme amacıyla defter ve belgelerin ibrazı talep edilemez, mükellefin işyerinde incelemeye başlanılmaz." hükmüne yer verildiğinden, mali tatil süresince (fıkrada yer alan haller dışında) mükellefin işyerinde incelemeye başlanılmayacak ve inceleme amacıyla defter ve belgelerin bu süre içinde ibrazı istenilmeyecektir.

Mali tatil süresinden önce başlanılmış olan bir incelemeye bu süreden önce ibraz edilen defter-belge üzerinde devam edilebilecek; ancak, bu süre zarfında mükelleften ilave defter, belge ve bilgi talep edilemeyecek, mükellef veya vergi sorumlusu, inceleme sonucunda yapılacak tespitlerin yer aldığı tutanağı imzalamaya davet edilemeyecektir.

Öte yandan vergi incelemeleri, esas itibariyle (7338 sayılı Kanun’un 17’nci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 1.7.2022) dairede yapılır. Vergi incelemesi yapanlar, incelemeye tabi olana, vergi incelemesinin konusunu ve incelemeye başlanıldığı hususunu bir yazıyla bildirirler. Ayrıca, yazının bir örneğini bağlı olduğu birime ve ilgili vergi dairesine gönderirler. Buna göre, artık vergi müfettişleri incelemeye mükellefle birlikte başlamamaktadır. İncelemeye başlama bildirim mükelleflere genel olarak e-tebligat yoluyla bu durumda olmayanlara da diğer tebligat yollarıyla gönderilmektedir. Yazı sistemden gönderildiği anda ise incelemeye başlanılmış olunmaktadır.

Bu itibarla, “Malî tatil süresince inceleme amacıyla defter ve belgelerin ibrazı talep edilemez, mükellefin iş yerinde incelemeye başlanılmaz” hükmünden hareketle, yine malî tatil süresince inceleme amacıyla defter ve belgelerin ibrazı talep edilemez, ancak incelemeye artık iş yerinde ve karşılıklı imza ile başlanmadığından incelemeye başlama bildiriminin yapılabileceği anlaşılmaktadır.

Örnek 13: Vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından 15 Haziran 2025 tarihinde mükellefe incelemeye başlama bildirimi gönderilerek bu tarihte incelemeye başlanmıştır. Bu tarihin mali tatile rastlamaması nedeniyle, başlanılmış olan incelemeye mali tatil süresince (2025 yılı için, 01.07.2025 - 20.07.2025 tarihleri itibariyle) devam edilebilecek, ancak mükelleften mali tatil süresi içinde ilave defter, belge ve bilgi talep edilemeyeceği gibi, mükellef veya vergi sorumlusu, inceleme sonucunda yapılacak tespitlerin yer aldığı tutanağı imzalamaya da davet edilemeyecektir.

Öte yandan, vergi inceleme elemanları tarafından mali tatil süresinden önce yapılan tebligat ile mükelleften defter ve belgelerinin ibrazının talep edilmesi ve söz konusu talebe ilişkin olarak da mükellefe tanınan sürenin son gününün mali tatile rastlamış olması halinde, bu sürenin mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren 7 gün uzamış sayılması uygun görülmüştür.

Örnek 14: Vergi inceleme elemanı tarafından 25 Haziran 2025 tarihinde mükellef (J)'ye tebliğ edilen yazıyla defter ve belgelerinin inceleme amacıyla ibrazı istenilmiş olup, söz konusu talebe ilişkin olarak da tebliğ tarihinden itibaren 15 günlük bir süre tanınmıştır. Bu sürenin son günü (10 Temmuz 2025) mali tatile rastladığından, mükellefe tanınan süre, mali tatil 2025 yılı için 20 Temmuz 2025 tarihinde sona ereceğinden, 20 Temmuz tarihini takip eden günden itibaren yedi gün uzayacak ve 27 Temmuz 2025 tarihi mesai saati bitiminde sona erecektir.

2.7. Mali Tatil Süresince Bilgi İsteme ve Tebligat İşlemleri

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (5) numaralı fıkrasında, "Tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri ile mahsup taleplerine yönelik olanlar hariç, bilgi isteme talepleri mükelleflere, vergi ve ceza sorumlularına bildirilmez. Ancak tatil süresi içinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde süre, malî tatilin son gününden itibaren işlemeye başlar." hükmü yer almaktadır.

Söz konusu fıkra hükmüne göre vergi/ceza ihbarnameleri mali tatil süresi içinde mükellefler ile vergi ve ceza sorumlularına bildirilmeyecek; tatil süresi içinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde ise süre mali tatil süresince işlemeyecektir.

İkmalen, re'sen veya idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükelleflerin kendilerine tanınan yasal haklardan (dava açma, cezada indirim ve uzlaşma talep etme) herhangi birini kullanma süresi bu tarhiyatlara ilişkin vergi/ceza ihbarnamesinin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün olup, tebligatın mali tatil süresi içinde yapılması halinde süre, mali tatilin son gününden itibaren işlemeye başlayacaktır.

Örnek 15: Yapılan re'sen tarhiyat sonucu düzenlenen ve 28 Haziran 2025 tarihinde e-tebligat yoluyla gönderilen vergi/ceza ihbarnamesinin, 3 Temmuz 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmesi üzerine, söz konusu tarhiyata karşı mükellefin kendisine tanınan yasal haklardan (dava açma, cezada indirim ve uzlaşma talep etme) yararlanmak için başvuru süresi 2 Ağustos 2025 tarihinde sona erecektir. Ancak, tebligat işlemi mali tatil süresi içerisinde gerçekleştiğinden anılan süre, mali tatilin son gününden (20 Temmuz 2025) itibaren işlemeye başlayacak ve 19 Ağustos 2025 tarihinde sona erecektir.

Dava açma süresi yönünden ise, 19 Ağustos 2025 tarihinin İdari Yargılama Usulü Kanunu uyarınca çalışmaya ara verme süresine rastlaması nedeniyle dava açma süresi, çalışmaya ara vermenin sona erdiği günü (5 Eylül 2025) izleyen günden itibaren yedi gün uzayacak ve söz konusu sürenin son günü 12 Eylül 2025 tarihi olacaktır.

Öte yandan, mahsup taleplerine yönelik olanlar hariç, bilgi isteme talepleri ile ilgili olarak da yukarıda yer alan açıklamalara göre işlem yapılacaktır.

Mahsup taleplerine yönelik bilgi isteme talepleri ise mali tatil süresi içerisinde de muhataplarına bildirilebilecek olup gerek mali tatil süresinden önce gerekse de mali tatil süresi içerisinde gerçekleşen söz konusu bilgi isteme taleplerine ilişkin tebligat işlemlerinde sürenin, mali tatil nedeniyle uzaması söz konusu olmayacaktır.

Örnek 16: Mükellef (K), 19 Haziran 2025 tarihinde vergi dairesine verdiği dilekçeyle 2025/04 vergilendirme döneminde istisna uygulanmasından dolayı iadesi gereken katma değer vergisi tutarının diğer vergi borçlarına mahsubunu talep etmiştir. Bunun üzerine vergi dairesinin 29 Haziran 2025 tarihli ve tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde yerine getirilmesi istenilen söz konusu mahsup talebine ilişkin bilgi isteme yazısı, 4 Temmuz 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiştir. Tebligat işlemi mali tatil süresi içinde gerçekleştirilmiş olmasına rağmen, bilgi isteme talebine ilişkin süre mali tatil nedeniyle uzamayacak ve 19 Temmuz 2025 tarihinde sona erecektir.

2.8. Mali Tatilin Sona Erdiği Günü İzleyen Beş Gün İçinde Biten Kanuni ve İdari Süreler

6661 sayılı Kanun ile 5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan hüküm, "Malî tatilin sona erdiği günü izleyen beş gün içinde biten bu madde kapsamındaki kanuni ve idari süreler, malî tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren beşinci günün mesai saati bitiminde sona ermiş sayılır." şeklinde değiştirilmiştir.

Söz konusu hükme göre, mali tatilin sona erdiği günü izleyen beş gün içinde biten kanuni ve idari süreler, tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren beşinci günün mesai saati bitiminde sona erecektir.

Örnek 17: Vergi dairesinin 16 Haziran 2025 tarihli ve mükellef (M)’ye tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde yerine getirilmesi istenilen bilgi isteme talebine ilişkin yazısı, e-tebligat yoluyla 21 Haziran 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiştir.

Mükellefe tanınan 30 günlük idari süre, 21 Temmuz 2025 tarihinde bittiğinden ve bu tarih de mali tatil süresinin sona erdiği günü izleyen beş günlük süre içinde yer aldığından, söz konusu süre 25 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

Örnek 18: Mükellef (N) adına yapılan ikmalen tarhiyata ilişkin olarak düzenlenen vergi/ceza ihbarnamesi 22 Haziran 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiştir. Tarhiyat sonrası uzlaşma talebinin, vergi/ceza ihbarnamesinin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde yapılması gerekmektedir. Ancak bu sürenin son günü olan 22 Temmuz 2025 tarihi, mali tatilin sona erdiği günü izleyen beş günlük süre içinde yer aldığından, mükellefin uzlaşma talep etme süresi 25 Temmuz 2025 tarihine kadar (bu tarih dahil) uzayacaktır.

2.9. Beyanname Verme Süresi Mali Tatil Nedeniyle Uzamış Olan Vergilerde Ödeme Süresi

6661 sayılı Kanun ile 5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin sekizinci fıkrasında yer alan hüküm, "Beyana dayanan ve beyanname verme süresi malî tatil nedeniyle uzamış olan vergilerde ödeme süresi (aynı ay içerisinde kalmak kaydıyla), uzayan beyanname verme süresinin son gününü izleyen günün mesai saati bitimine kadar uzamış sayılır." şeklinde değiştirilmiştir. Mali tatil kapsamında olan ve bu Tebliğ’in "Diğer hususlar" başlıklı 10 numaralı bölümünde belirtilenler hariç olmak üzere,

- Verilme süresinin son günü mali tatil süresine rastlayan vergilere ilişkin beyannamelerin verilme süresi, 2025 yılı için 27 Temmuz 2025 tarihi, bu beyan- namelere göre tahakkuk eden vergilerin ödeme süresi de 28 Temmuz 2025 tarihi,

- Verilme süresinin son günü mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren beşinci günü mesai saati bitimine kadar olan vergilere ilişkin beyannamelerin verilme süresi, 2025 yılı için 25 Temmuz 2025 tarihi, bu beyannamelere göre tahakkuk eden vergilerin ödeme süresi de 26 Temmuz 2025 tarihi mesai saati bitimi olacaktır.

Örnek 19: Haziran/2025 dönemine ait 5602 sayılı Kanun’da tanımlanan şans oyunlarıyla ilgili veraset ve intikal vergisi beyannamesinin, 20 Temmuz 2025 tarihi mesai saati sonuna kadar verilmesi gerekmekle birlikte, bu tarih mali tatil süresine rastladığından, söz konusu beyannamenin verilme süresi 27 Temmuz 2025 tarihine kadar (bu tarih dahil), bu beyannameye göre tahakkuk eden verginin ödeme süresi de 28 Temmuz 2025 tarihine kadar (bu tarih dahil) uzayacaktır.

İlgili kanunlarına göre Temmuz ayında verilmesi icap eden ve verilme süreleri mali tatile rastlayan beyannameler için dileyen mükellef ve sorumluların mali tatil süresi içerisinde de beyanname vermeleri imkân dâhilindedir. Bu şekilde verilen beyannamelere göre tahakkuk eden vergilerin, en geç 5604 sayılı Kanun’a göre belirlenen sürelerde ödenmesi gerekmekle birlikte, istenirse söz konusu sürelerden önce ödenebileceği de tabiidir.

2.10. Mali Tatil Nedeniyle Uzamayan Süreler

Aşağıda belirtilen sürelerin mali tatil nedeniyle uzaması söz konusu olmayacaktır.

- İcra yoluyla yapılan satışlarda katma değer vergisi uygulamasına yönelik (5) No.lu katma değer vergisi beyannamesinin, 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği’nin (I/B-6.2.2) bölümünde belirtilen verilme ve ödeme süreleri,

- Sürekli beyanname vermek zorunda olanlar dışındaki resmî kuruluşlar tarafından müzayede mahallerindeki satışlar dolayısıyla tahsil edilen katma değer vergisinin, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğ’inin (I/B-6.1) bölümünde belirtilen ödeme süresi,

- 18.1.1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanunu’nun 118’inci maddesine göre noterler tarafından tahsil edilen damga vergisi ve harç bedellerinin anılan Kanun’un 119’uncu maddesi uyarınca ilgili vergi dairesine bildirilmesine ilişkin olarak verilecek beyannameler ile süreksiz yükümlülük şeklinde değerlendirilen ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu’na göre verilen (1) ve (4) No.lu beyannamelerin verilme ve ödeme süreleri.

3. İzaha Davet Sürecinde Mali Tatil Uygulaması

3.1. İzaha Davet Yazısının Tebliği

İzaha davet müessesesi, verginin ziyaa uğradığına delalet eden emareler bulunduğuna dair yetkili merciler tarafından yapılmış ön tespitlerle ilgili olarak aynı merciler tarafından mükelleflerden açıklama talep edilmesi olup bu müessese, izaha davet edilen mükelleflerle ilgili yapılan değerlendirmeler sonucunda vergi ziyaına sebebiyet vermediği anlaşılan mükelleflerin konuyla ilgili vergi incelemesine veya takdir komisyonuna sevk edilmesini önlemekte veya vergi ziyaına sebebiyet verildiği durumlarda mükellefleri belirli şartlar dahilinde indirimli ceza uygulanmak suretiyle daha ağır müeyyidelerden korumaktadır. Vergi incelemesine başlanılmadan veya takdir komisyonuna sevk edilmeden önce verginin ziyaa uğradığına delalet eden emareler bulunduğuna dair yetkili merciler tarafından yapılmış ön tespitler hakkında tespit tarihine kadar ihbarda bulunulmamış olması kaydıyla mükellefler izaha davet edilebilir. İzaha davet yazısının tebliğ tarihinden itibaren otuz günlük süre içerisinde izahta bulunulması istenir. Bu durumda, örneğin kendisine 5 Temmuz 2025 tarihinde izaha davet yazısı tebliğ edilen mükellef nasıl bir değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Çünkü mali tatilin genel çerçevesinde bizatihi izaha davete için açık bir hüküm bulunmamaktadır.

İzaha davet uygulaması; bilgi, belge, bulgu ve verilerden hareketle yapılan analizler neticesinde tespit edilen konular kapsamında, vergi ziyaına neden olma ihtimalleri bulunan mükellefler hakkında yetkili merciler tarafından yapılmış ön tespitlerle ilgili olarak aynı merciler tarafından mükelleflerden açıklama talep edilmesidir. İzaha davet uygulaması ile belirlenen konular kapsamında idare izaha davet uygulaması ile belirlenen konular kapsamında İdare tarafından yapılan tespitlere ilişkin olarak öncelikle mükelleflerden açıklama talep edilerek, mükelleflerin olayların gerçek mahiyetinin tespitinde katkıda bulunması, vergiye gönüllü uyumun artırılması ve idare ile mükellefler arasındaki uyuşmazlıkların azaltılması sağlanacaktır.

Bu husus, mali tatile ilişkin çıkarılan Tebliğ’in “Mali Tatil Süresince Bilgi İsteme ve Tebligat İşlemleri” başlıklı bölümü çerçevesinde değerlendirilecektir.

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (5) numaralı fıkrasında, “Tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri ile mahsup taleplerine yönelik olanlar hariç, bilgi isteme talepleri mükelleflere, vergi ve ceza sorumlularına bildirilmez. Ancak tatil süresi içinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde süre, malî tatilin son gününden itibaren işlemeye başlar” hükmü yer almaktadır.

Söz konusu fıkra hükmüne göre bilgi isteme talepleri mali tatil süresi içinde mükellefler ile vergi ve ceza sorumlularına bildirilmeyecek; tatil süresi içinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde ise süre mali tatil süresince işlemeyecektir.

Buna göre izaha davet kapsamında yapılan tebliğ ile mükelleften tespit edilen hususlara ilişkin bilgi, belge ve açıklama talep edilmektedir. Bu yönüyle bir nevi mükelleften bilgi istenmektedir. Hal böyle olunca, izaha davet kapsamında yapılan tebliğin bu hükümler çerçevesinde değerlendirilebileceği yönünde bir kanaate varabiliriz.

Bu değerlendirme ışığında, izaha davet tebligatının mali tatil süresi içinde yapılması halinde süre, mali tatilin son gününden itibaren işlemeye başlayacaktır diyebiliriz. İzaha davet yazısının 5 Temmuz 2025 tarihinde mükellefe tebliğ edilmesi üzerine, söz konusu tebligata karşı mükellefin kendisine tanınan gönüllü uyumdan yararlanmak için başvuru süresi 4 Ağustos 2025 tarihinde sona erecektir. Ancak, tebligat işlemi mali tatil süresi içerisinde gerçekleştiğinden anılan süre, mali tatilin son gününden (20 Temmuz 2025) itibaren işlemeye başlayacak ve 19 Ağustos 2025 tarihinde sona erecektir.

Öte yandan izaha davet yazısı 10 Haziran’da tebliğ edilen mükellefin 20 Temmuz sonrasına (örneğin 21 Temmuz) randevu verilerek daireye çağrılabileceği tabiidir. Çünkü tatil süresi içinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde süre mali tatil süresince işlemeyecek olup tatil süresi öncesinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde süre mali tatile de denk gelse işleyecek ancak mükellef mali tatil sonrasına davet edilecektir.

3.2. İzaha Davette Defter Belge İbrazı

Mükellefler, yapacakları izahı desteklemek amacıyla, başta defter ve belgeler olmak üzere Vergi Usul Kanunu’nun 3’üncü maddesi kapsamında her türlü delili sunabilirler.

Bu husus, mali tatile ilişkin çıkarılan Tebliğ’in “Mali Tatil Süresince Defter ve Belgelerin İbrazı, Vergi İncelemesine Başlama” başlıklı bölümü çerçevesinde değerlendirilecektir.

5604 sayılı Kanun’un 1’inci maddesinin (4) numaralı fıkrasında, “Mahkeme kararı veya Cumhuriyet Savcılıklarının talebi üzerine ya da Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre yapılan aramalı incelemeler hariç olmak üzere, malî tatil süresince inceleme amacıyla defter ve belgelerin ibrazı talep edilemez, ...” hükmüne yer verilmiştir. Bu bakımdan mali tatil süresince inceleme amacıyla defter ve belgelerin bu süre içinde ibrazı istenilmeyecektir.

İzahat davet müessesesi normal bir inceleme olmasa da ön inceleme anlamına gelmektedir. Bu haliyle, izaha davet kapsamında yapılan tebliğ yazısı bir yandan varsa mükelleften konuya ilişkin defter ve belgelerini de izah için getirebilmesi ve idareye ibrazı anlamı taşımaktadır. Bu minvalde, mali tatil başlamadan önce tebliği yapılmış başka bir deyişle davet sürecine başlanılmış olan bir ön incelemeye bu süreden önce izah için getirilen defter-belge üzerinde değerlendirme yapılabilecektir. Ancak, bu süre zarfında mükelleften ilave defter, belge ve bilgi talep edilemeyecek, mükellef ön inceleme sonucunda yapılacak tespitlerin yer aldığı tutanağı imzalamaya davet edilemeyecektir diyebiliriz.

3.3. Ön Tespit ve İzah Değerlendirme Komisyonunun Değerlendirmeleri

Süresinde yapılan izah, Ön Tespit ve İzah Değerlendirme Komisyonu tarafından en geç 45 gün içerisinde değerlendirilerek sonuca bağlanmaktadır. Buna göre, mükellefler mali tatil öncesi izahta bulunmuşlarsa ilgili komisyon izah sonrası değerlendirmesini bu 45 günün bir kısmı veya tamamı mali tatile de denk gelse bu süre zarfında herhangi bir kesinti ve uzama olmaksızın yapabilecektir.

3.4. İzaha Davet Beyannameleri

İzaha davet yazısı tebliğ edilen mükellefler, yazının kendilerine tebliğ edildiği tarihten başlayarak 30’uncu günün sonuna kadar izahta bulunabilirler ya da izah yerine geçecek beyanname verebilirler.

Komisyon tarafından izah değerlendirme sonuç yazısının tebliğ edildiği tarihten itibaren 30’uncu günün sonuna kadar izahı kabul edilmeyen mükelleflerin 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 370’inci maddesinde belirtilen indirimli ceza uygulamasından yararlanabilmeleri için ön tespit konusuyla ilgili olarak izaha davet kapsamında beyanname vererek ödeme yapmaları gerekmektedir.

Buna göre, yapılan izahın komisyonca yeterli bulunmaması halinde alınan karar mükellefe bildirilerek ön tespit tutanağındaki tutarın beyan edilerek ödenmesi gerektiği belirtilir.  Bu bildirim üzerine mükellefin, kararın tebliğ tarihten itibaren 30 gün içerisinde hiç verilmemiş olan beyannamesini vermesi veya eksik ya da hatalı beyanını düzeltmesi gerekmektedir.

Peki, bu durumda komisyonun kararının tebliğinin 30’uncu gününün mali tatile (Temmuz 1 ila 20 arası) ya da mali tatil sonrası gelen beş güne (Temmuz 21 ila 25 arası) denk gelmesi halinde konunun nasıl değerlendirilmesi gerekmektedir?

Beyana dayalı tarhiyatta, kanuni süresinde verilmesi gereken beyannamelerin verilme süreleri mali tatil kapsamında uzamaktadır.

30 günlük izah beyannamesi her ne kadar kendi nazarında süresinde verilmesi gereken bir beyanname olsa da aslında bu beyanname, hiç verilmemiş olan beyannamenin verilmesi veya eksik ya da hatalı beyanın düzeltmesi anlamına gelmektedir.

Başka bir deyişle izah beyan- beyannamesi, kanuni süresinde verilmeyen bir beyannamenin gönüllü uyum kapsamında bildirilmesidir.

Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, izah beyannameleri, beyana dayalı tarhiyatta, kanuni süresinde verilmesi gereken beyannamelerden ziyade süresinden hiç verilmeyen beyanların bildirimi veya düzeltilmesi olduğundan mali tatil kapsamında değerlendirilemeyeceği yönünde bir kanaate varabiliriz.

3.5. İzaha Davet Kapsamında Uzlaşma

İzaha davet kapsamında beyanname verildikten sonra, gecikme zammı oranında bir izah zammı ile ödenmesi gereken vergi tahakkuk ettirilecek ve verginin %20’si oranında vergi ziyaı cezası kesilecektir.

Tahakkuk eden vergi ve izah zammı ile ilgili başkaca bir başvuru yolu olmamakla birlikte, kesilen vergi ziyaı cezaları için “Tarhiyat Sonrası Uzlaşma” başvurusunda bulunulabilmektedir. Bu sayede, %20 olarak kesilmiş olan cezalarda bir uzlaşma hakkı elde edilmiş olacaktır.

Vergi Usul Kanunu’nun 370’inci maddesinin (a) fıkrası kapsamında kendilerine izaha davet yazısı tebliğ edilen mükellefler, bu maddeye göre %20 oranında kesilen vergi ziyaı cezasına ilişkin ihbarnamelerin tebliği üzerine süresi içerisinde tarhiyat sonrası uzlaşma başvurusunda bulunabilir.

Bu husus, mali tatile ilişkin çıkarılan Tebliğ’in “tarh edilen vergilere ve/veya kesilen cezalara karşı uzlaşma talep etme veya cezada indirim hükümlerinden yararlanmak amacıyla yapılacak başvurulara ilişkin süreler” başlıklı kısmına göre değerlendirilecektir. Buna göre, ikmalen, re'sen veya idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükelleflerin uzlaşma talep etme veya cezada indirim talebinde bulunma süresi, vergi/ceza ihbarnamesinin tebliğ tarihinden itibaren 30 gündür.

Başvuru süresinin son gününün mali tatile rastlaması halinde söz konusu süre, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılacaktır.

Dileyen mükelleflerin, adlarına tarh edilen vergi ve kesilen cezalara karşı mali tatil süresi içinde de uzlaşma veya cezada indirim talebinde bulunabilmesi mümkündür.İzaha davet kapsamında yapılacak ihbarnameye ilişkin tarhiyat sonrası uzlaşma başvurusunun da bu kapsamda olduğu düşünülmektedir.

Bu durumda, 5 Haziran 2025 tarihinde tebliğ edilmiş olan izaha davete ilişkin vergi/ceza ihbarnamesi üzerine, uzlaşma talep etme süresi 5 Temmuz 2025 tarihinde sona erecek olup bu tarih mali tatile rastlamaktadır. Yukarıda yer alan açıklamalara göre, anılan haklardan yararlanma süresi, mali tatilin sona erdiği 20 Temmuz 2025 tarihini takip eden günden itibaren yedi gün uzayacak ve 27 Temmuz 2025 tarihinde (bu tarih dahil) sona erecektir.

4. Sonuç

2025 yılı için 1 Temmuz- 20 Temmuz dönemi mali tatil olarak geçirileceğinden bu hususa riayet edilerek verilecek beyanların ve ödeme sürelerinin anılan tatil hükümleri çerçevesinde dikkate alınması gerekmektedir.  Öte yandan bu çalışmada, izaha davet beyannamelerinin beyana dayalı tarhiyatta, kanuni süresinde verilmeyen beyannamelerin verilmesi veya düzeltilmesi niteliğinde olduğundan diğer deyişle süresinde verilmeyen geç kalınmış beyanların bildirimi söz konusu olduğundan mali tatil kapsamında olmadığı değerlendirilmiştir. Bununla birlikte, izaha davet kapsamında kesilebilecek vergi ziyaı cezası için başvurulacak tarhiyat sonrası uzlaşmanın mali tatil kapsamında olduğu değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • 213 sayılı Vergi Usul Kanunu. Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.
  • 5604 sayılı Malî Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun. Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.
  • 5604 sayılı Malî Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun Gerekçesi. Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.
  • 1 Sıra No.lu Mali Tatil Uygulaması Hakkında Genel Tebliği. Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.
  • 29.03.2019 tarihli ve VUK-115/2019-5 sayılı Vergi Usul Kanunu Sirküleri. Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.
  • 22.12.2022 tarihli ve VUK-149/2022-12 sayılı Vergi Usul Kanunu Sirküleri. Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.
  • 10.02.2024 tarihli ve VUK-164/2024-2 sayılı Vergi Usul Kanunu Sirküleri Erişim tarihi: 10 Nisan 2025.

Kaynak: Lebib Yalkın Aylık Mevzuat Dergisi Temmuz 2025

Yazar: Ramazan Aydemir

E-Bültenimizi İnceleyin