Sürdürebilirlik Kavramının Dijitalleşmesi, AB Dijital Ürün Pasaportu
04 Temmuz 2024Dijital Ürün Pasaportları, bir ürünün yaşam döngüsü boyunca ürün verilerinin toplanması ve paylaşılması için önerilen ve ürünün sürdürülebilirlik, çevre ve geri dönüştürülebilirlik özelliklerini göstermek için kullanılan araçlardır.
Dijital Ürün Pasaportu, çeşitli ürünlerle ilgili çevresel sürdürülebilirlik hususlarına kapsamlı bir genel bakış sunmaktadır. Kullanıcılar bir QR kodu tarayarak dayanıklılık, onarılabilirlik, geri dönüştürülmüş içerik ve yedek parçaların bulunabilirliği gibi değerli bilgilere kolayca erişebilir.
Ürün yaşam döngüsündeki tüketicileri ve diğer paydaşları, ürünün menşei, malzeme bileşimi, onarım ve sökme seçeneklerinin yanı sıra çeşitli bileşenlerin nasıl geri dönüştürülebileceği konusunda bilgilendirebilir. Avrupa Komisyonu, döngüsel ekonomiyi, karbondan arındırmayı, sürdürülebilirliği desteklemek ve ürün bilgilerinin tüm değer zincirinde mevcut olmasını sağlayarak şeffaflık yaratmak için Dijital Ürün Pasaport uygulanmasını öneriyor.Dijital Ürün Pasaportu yürürlüğe girdikten sonra, genişletilmiş üretici sorumluluğu da dahil olmak üzere daha fazla mevzuatın uygulanmasına yardımcı olacaktır.
Dijital Ürün Pasaportu Neden Önemli?
Şeffaflık ve İzlenebilirlik
Dijital Ürün Pasaportu benzeri görülmemiş düzeyde şeffaflık ve izlenebilirlik sunabilecek bir sistemi içermektedir. Sınır ötesi ve özellikle Avrupa içerisine yapılacak ticaretle uğraşan işletmeler için bu, gümrük ve KDV hesaplamalarında daha akıcı bir süreç anlamına gelir. Dijital Ürün Pasaportu, malzeme ve enerji verimliliğini artırarak döngüsel ekonomiye geçişi hızlandıracaktır.
Mevzuata uygunluk
Şirketler, iç sistemlerini Dijital Ürün Pasaportu gerekliliklerine uyacak şekilde uyarlamalıdır. Bu, teknolojiye ve insan kaynaklarına önemli yatırımlar gerektirebilir. Bu pasaport sistemi Avrupa Birliği mevzuatlarına dayandırılıp uygunluk içerecektir. Bu uygunluk sonrası şirketlerin kazanacağı avantajlar oluşacaktır.
Rekabet avantajı
Tüketiciler giderek daha fazla sürdürülebilir ve şeffaf ürünler aradıkça, Dijital Ürün Pasaportu ilk benimseyenler rekabet avantajı kazanabilir. Dijital Ürün Pasaportu döngüsel değerin korunması ve optimizasyonu yoluyla yeni iş fırsatları sağlamayı amaçlamaktadır.