Twitter Reklam Kazançları ve Vergisel Durumları
Ramazan Aydemir - - 04 Eylül 2023
Sosyal medya platformları üzerinde reklam verilmesi bu platformların insanlar arasındaki etkileşimini diğer bir söyleyişle platformların kullanım trafiğini artırmaktadır. Hal böyle olunca, adı geçen bu platformlar, kazançlarını artırmak isteyen içerik üreticilerinin reklam paylaşımlarının tercih edilmesi noktasında rekabet haline girmektedir. Bu durum üzerine sosyal medya platformları arasında yoğun bir şekilde gerçekleşen rekabet dolayısıyla bu platformlar reklam kazançlarının bir kısmını kullanıcılar ile paylaşmayı tercih etmektedir. Son yılların en yaygın kullanılan sosyal medya platformlarından biri olan Twitter platformu da artık reklam gelirlerinin bir kısmını kullanıcılar ile paylaşacağını duyurmuştur. Bu çalışmamızda Twitter platformu üzerinden nasıl reklam geliri kazanılacağı ve elde edilebilecek kazançların Türk vergilendirme sistemi içerisinde yeri değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler
Twitter platformu, reklam, sosyal içerik.
1. Giriş
Günümüzde sosyal medya platformlarında takipçi sayısı ve ikna kabiliyeti yüksek kullanıcıların, markalarlar ile iş birliği yaparak kendi sosyal medya sayfalarında tavsiye yoluyla diğer insanları etkileyerek alışveriş yapmaya yönlendirmeleri üzerine para kazanmaları çok sık karşılaştığımız bir durumdur. Takipçi sayısı yüksek kişiler (fenomenler) insanların alım isteğini daha çok perçinlemektedir. Söz konusu fenomenler yaptıkları paylaşımlarla (fotoğraf, video, canlı yayın, yazı vb. yollarla) kişileri markaların alışveriş sitelerine ve online uygulama mağazalarına yönlendirmektedir. Twitter platformu da bu minvalde ticari reklamlar için kullanılmaktadır.
Diğer taraftan çok sayıda sosyal medya platformu (Facebook, Instagram, TikTok ve Twitter gibi) olması, bu platformlar arasında reklam rekabetini artırmaktadır. Facebook’un sahibi Meta son dönemde Twitter’a benzer bir uygulama (Threads) ile rekabete yeni bir boyut kazandırmıştır. Threads, Meta’nın yeni sosyal medya uygulamasıdır. Threads, Instagram’ın bir parçası olarak çalışır ve kullanıcıların metin, fotoğraf ve video paylaşmalarına olanak tanır. Threads’te paylaşılan gönderilere thread denir ve bunlar Twitter’daki tweetlere benzer. Kullanıcılar threadlere cevap verebilir, beğenebilir, yeniden veya başka platformlarda paylaşabilirler.1
Buna karşın Twitter platformu ise artık reklam gelirlerinin bir kısmını kullanıcılarla (içerik üreticilerle) paylaşacağını duyurmuştur. Twitter'dan yapılan açıklamada, bazı içerik oluşturucuların, şirketin elde ettiği reklam gelirlerinin bir kısmını almaya hak kazanacağı bildirilmiştir. Dünyanın en büyük sosyal paylaşım ağlarından Twitter, Meta'nın yeni metin tabanlı uygulaması Threads'in piyasaya sürülmesinin ardından kullanıcıları elde tutmak için farklı bir uygulamaya başlattı. Buna göre şirket, elde ettiği reklam gelirlerinin bir kısmını artık Twitter kullanıcıları ile paylaşacak.2
Bu çerçevede çalışmamızda Twitter reklam içeriklerinden elde edilebilecek reklam gelirlerinin mahiyetinin ne olduğu, uygulamada üretilen reklam içeriklerinin hangi kapsamda vergilendirileceği ve bu içeriklerden elde edilebilecek gelirler için vergi avantajı olup olmadığı ilgili mevzuat çerçevesinde değerlendirilecektir.
2. Twitter Platformu
Twitter, çevrimiçi bir sosyal medya ve sosyal ağ hizmetidir. Twitter'da kullanıcılar “tweet” olarak bilinen metinler, fotoğraflar ve videolar yayınlar. Kayıtlı kullanıcılar tweet atabilir, tweetleri beğenebilir, “retweet” edebilir ve diğer kayıtlı kullanıcılara doğrudan mesaj (DM) gönderebilirken, kayıtlı olmayan kullanıcılar yalnızca herkese açık tweetleri görüntüleyebilir. Platformun kendisine göre Twitter, şu anda dünyada olup bitenleri ve insanların nelerden bahsettiğini öğrenebileceğiniz yerdir.
Platform üzerinde yeni bir para kazanma yöntemi olan “CreatorAdsRevenueSharing” (Yaratıcı Reklam Gelir Paylaşımı) programının, içerik üreticilerinin istifadesine sunulması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın bu bölümünün alt başlıkları altında bu husus üzerinde durulacaktır. Öncelikle Twitter platformunda yer alan içerik üreticileri ile markaların iş birliğinden söz etmek adına “ücretli iş ortaklığı” politikası ele alınacak olup sonrasında Twitter’ın duyurduğu yeni program kapsamında bilgiler verilecektir. Ayrıca çalışmanın genelinde help.twitter.com internet sitesi kaynak olarak kullanılacak olup söz konusu sitenin farklı uzantılarına ise dipnot şeklinde yer verilecektir.
2.1. Twitter’ın Ücretli İş Ortaklıkları Politikası
Twitter'ın reklamcılık hizmetleri aracılığıyla tanıtılan tweetler “sponsorlu” olarak etiketlenip Twitter reklam politikalarına uygun olması gerekirken organik, sponsorlu olmayan tweetler de ücretli ürün yerleştirmesi, destekleme veya reklam (“Ücretli İş Ortaklığı”) olarak değerlendirilebilir.
Twitter tarafından, bahse konu özelinde ücretli iş ortaklıkları ile ilgili örnekler verilmiş olup aşağıda bu bilgilere aynen yer verilmiştir:
• İçerik üreticisi veya marka dahil olmak üzere kullanıcıların bir tweet karşılığında ücret almış veya alacak olması (hediye, ödünç ürün veya diğer ödül ya da teşvikler dahildir) ya da
• Ticari bir ilişki kapsamında veya böyle bir ilişkiyle bağlantılı olarak oluşturulan bir tweet (mevcut veya yakın zamanda yapılan bir "marka elçisi" anlaşması) veya
• Kullanıcının bir tür avantaj, teşvik veya ödül kazanabileceği bir iş ortağı bağlantısı ya da indirim kodu içeren bir tweet.
Ücretli İş Ortaklığı kapsamında olan ve organik tweet olarak yayımlanan tweetler için içeriğin ticari yapısını gösteren net ve kapsamlı açıklamalar gerekir. Örneğin paylaşılan içeriklere "#reklam", "#ücretliişortaklığı", "#sponsorlu" şeklinde ibareler girilmelidir. Net ve kapsamlı bir açıklama eklenmemesi durumunda, yaptırım işlemleriyle karşılaşılabilir.
İçerik üreticileri ve markalar dâhil olmak üzere, ücretli iş ortaklıklarına katılan kullanıcılar, Twitter kurallarının yanı sıra reklamcılık yasaları ve uygun olduğu durumlarda FTC'nin (Federal Ticaret Komisyonu'nun) reklamcılıkta onay ve referansların kullanımına ilişkin kuralları gibi FTC düzenlemeleri dâhil olmak üzere ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla, tüm geçerli yasalar ve düzenlemelere uymaktan sorumludur.
Ücretli iş ortaklıkları için geçerli olan kurallar ve yönergeler, ülkeden ülkeye değişiklik gösterebilir ve değişebilir. Bu nedenle, söz konusu ülkedeki tüm güncel kural ve yönergelere uyulduğundan emin olunması gerekir.5
Örneğin, platformda içerik üreten ve yüksek takipçiye sahip olan bir kişi bir markayla yapmış olduğu ücretli ortaklık kapsamında manço10 koduyla alışverişe yönlendirdiği kişilerin uygulama mağazasından alımları karşılığında her bir satış için komisyon geliri elde etmektedir. Söz konusu kişinin bu şekilde paylaştığı içeriklerde reklam, ücretli iş ortaklığı gibi ifadelere yer vermesi gerekmektedir.
2.2. Twitter’ın Yaratıcı Reklam Gelir Paylaşımı Programı
Twitter, içerik üreticilerinin tweet atarak para kazanmasını sağlayacak yeni bir program duyurmuş olup program, "CreatorAdsRevenueSharing" olarak adlandırılacak ve içerik üreticilerinin Twitter'da yayınlanan reklamlardan gelir elde etmelerini sağlayacaktır. Böylelikle Twitter platform sayesinde elde ettiği reklam gelirlerden bir kısmını içerik üreticileriyle paylaşma kararı almıştır. Bu husus platformun diğer platformlarla rekabetini olumlu yönde etkilemesi bakımından Twitter için önem arz etmektedir.
Diğer taraftan Twitter kullanıcılarının da kazanacağı bir program olması dolayısıyla bir nevi içerik üreticileri ve Twittter açısından kazan-kazan modeli tasarlanmıştır. Nitekim içerik üreticileri pek çok uygulama üzerinde içerik paylaşarak kazanç elde etme olanağına sahiptir. Platformlar ise bu trafiğin daha çok kendi uygulamasında olmasını hedeflemektedir. Dolayısıyla hangi platform kendisiyle beraber kullanıcılarının da kazanabileceği yöntemler sunarsa diğerlerine göre bir adım daha önde olabilecektir.
Twitter’in internet sitesinde duyurduğu üzere hangi şartlarda, kimlerin bu yeni program aracılığıyla kazanç elde edebileceği detaylarıyla açıklanmıştır.6 Bu bilgilere aşağıda aynen yer verilmiştir:
Twitter’da içerik oluşturucular için reklam geliri paylaşımını içerecek şekilde içerik oluşturuculardan para kazanma teklifi genişletilmiştir. Bu, içerik oluşturucuların gönderilerine verilen yanıtlardan başlayarak reklam gelirinden pay alabilecekleri anlamına gelmektedir. Bu, platformun insanların doğrudan Twitter'da geçimlerini sağlamalarına yardımcı olma çabasının bir parçasıdır.
İçerik üreticiler, “Reklam Geliri Paylaşımı” için bağımsız olarak kaydolabilecektir. Yaratıcı Reklam Gelir Paylaşımı, Stripe'ın ödemeleri desteklediği tüm ülkelerde kullanılabilecektir.
Söz konusu programdan yararlanabilmek için aşağıda belirtilen şartların sağlanması gerekmektedir.
• Twitter Blue veya Doğrulanmış Kuruluşlara abone olunmalı,
• Son 3 ayın her birinde gönderilerinizde en az 5 milyon gösterim elde edilmeli,
• İçerik oluşturucudan para kazanma standartları için insan incelemesinden geçilmelidir.
Söz konusu şartların sağlanması ve onay alınması sonrasından bir Stripe hesabına ihtiyaç duyulacaktır. Twitter ödemeler için Stripe ile çalışmaktadır. Konuya ilişkin yakında reklam geliri paylaşımı için bir başvuru süreci başlatılacaktır.
Böylece içerik oluşturucular, ayarlarında para kazanmaya erişerek “İçerik Oluşturucu Reklam Gelir Paylaşımı” için başvurabilecektir.
Bu bilgiler doğrultusunda, evvela TwitterBlue’ya (Twitter Mavisine) ve Twitter'ın içerik oluşturucudan para kazanma standartlarına yönelik bilgilere değinilecek olup en son bölümde konunun vergisel değerlendirilmesi yapılacaktır.
2.2.1. Twitter Blue (Twitter Mavisi) Nedir?
Twitter Blue, hesabınıza mavi bir onay işareti ekleyen ve tweeti düzenle gibi belirli yeni özelliklere erken erişim sunan, isteğe bağlı, ücretli bir aylık aboneliktir. 7 Twitter Blue abonelikleri, mevcut ülkelerde aylık 8 ABD doları veya yıllık 84 ABD dolarından başlayan yerel fiyatlandırmayla web, İOS veya Android'de aylık veya yıllık olarak ödenir. Yeni Twitter Blue şu anda web'de ayda 8 ABD Doları veya yılda 84 ABD Doları, İOS'ta uygulama içi ayda 11 ABD Doları veya yılda 114,99 ABD Doları veya Android'de uygulama içinde ayda 11 ABD Doları veya yıllık 114,99 ABD Doları olarak uygulanmaktadır. TwitterBlue'ya yeni abonelikler dünya çapında web, İOS veya Android'de mevcuttur.
Çalışmanın 8 sıra no.lu dipnotunda yer verilen kaynaktan edinilen bilgilere göre Türkiye’de fiyatlandırma şu şekildedir. İOS aylık fiyatlandırma 209,00-TL ve yıllık fiyatlandırması ise 2.199,00-TL, web aylık fiyatlandırma 177,00-TL ve yıllık fiyatlandırması ise 1.852,59-TL, Android aylık fiyatlandırma 209,00-TL ve yıllık fiyatlandırması ise 2.199,00-TL’dir.
Yeni Twitter hesapları 30 gün boyunca TwitterBlue'ya kaydolamaz. Son 30 gün içinde aktif olmayan veya son 3 gün içinde profil fotoğrafını, görünen adını veya kullanıcı adını (namı diğer @handle) değiştiren Twitter hesapları da kaydolamayabilir. Abonelerin ayrıca doğrulanmış bir telefon numarasına ihtiyacı olacaktır.
Kanunen gerekli olmadıkça hiçbir Twitter Blue abonelik ücreti iade edilemez. Buna, askıya alınmış veya başka herhangi bir nedenle erişimi kaybedilen Twitter hesaplarına bağlı abonelikler dâhildir. Buna, belirli abonelik özelliklerinin geçici veya kalıcı olarak kullanılamadığı durumlar da dâhildir.
Etkin bir Twitter Blue aboneliği, kişinin hesabına mavi bir onay işareti ekler ve yeni özellikleri seçmek için erken erişim imkânı sunar.
2.2.2. Twitter'ın İçerik Oluşturucudan Para Kazanma Standartları
Twitter bu konu özelinde belli başlı standartlar uygulamaya koymuş olup yasaklanan davranışlarda bulunanların platformda para kazanması kısıtlanmaktadır. Buna göre, platform üzerinden para kazananların ana hatlarıyla belirtilen uygunluk, içerik ve davranış standartlarını sağlaması gerekmektedir. Bu kurallar, içerik oluşturucuların para kazanma özelliklerinden en yüksek değeri elde etmesini sağlarken, Twitter ve müşterilerinin zarar görme riskini azaltır.
Twitter tarafından uygunluk ve içerikler için belirtilen belli başlı standartlara ana hatları itibariyle aşağıda yer verilmiştir.8
Uygunluk Standartları:Twitter'da para kazanan içerik üreticiler aşağıdaki gereksinimleri karşılamalıdır:
•Twitter'ın para kazanma programlarının sunulduğu bir ülkede ikamet edilmesi,
•18 yaş ve üstü olunması,
•En az 3 aydır aktif olan bir Twitter hesabına sahip olunması.
•Bir hesap adı, biyografi, profil resmi ve başlık resmi içeren eksiksiz bir profilin olması,
•Doğrulanmış bir e-posta adresinin olması,
•Hesabın iki faktörlü kimlik doğrulama ile güvence altına alınmış olması gerekmektedir.
İçerik Standartları: Twitter tarafından aşağıdaki içerik kategorileri para kazanma amacıyla kısıtlanmıştır.
1. yasa dışı veya kısıtlanmış içerik:
(a.) Yasadışı veya kısıtlanmış ürün ve hizmetler: yasa dışı veya kısıtlanmış ürün ve hizmetlerin kullanımını veya bunlarla işlem yapılmasını olumlu bir şekilde tasvir eden veya teşvik eden içerikten para kazanılmaması gerekmektedir. Yasa dışı veya kısıtlanmış ürün ve hizmetler aşağıdakileri içerir, ancak bunlarla sınırlı değildir:
•Esrar ve diğer eğlence amaçlı uyuşturucular,
•Tütün,
•Alkol,
•Silahlar ve patlayıcılar,
•Kumar, bahis, piyango veya çekiliş ürün ve hizmetleri,
•Reçeteli ilaçlar ve ilaçlar.
(b.) Suç teşkil eden davranışlar: Aşağıdakiler dâhil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere suç teşkil eden davranışları tasvir eden veya açıklayan içerikten para kazanılmaması gerekmektedir.
•Çocuk istismarı ve reşit olmayanların cinsel tasviri,
•İnsan veya hayvan istismarı veya insanlara veya hayvanlara zarar verilmesinin savunulması,
•İnsan kaçakçılığı,
•Korsanlık ve telif hakkı ihlali.
Duruma göre istisnalar yapılabilir. Örneğin, eğlence amaçlı alkol kullanımını gösteren içeriğe, reçeteli ilaç kullanımı hakkında eğitici içeriğe veya insan kaçakçılığına karşı savunuculuk kampanyalarına izin verilebilir.
2. Şiddet içeren veya sansürsüz içerik: İnsanları veya hayvanları içeren aşırı derecede şiddet içeren veya sansürlenmemiş içeriğin tasvirlerinden para kazanılmaması gerekmektedir. Bu şunları içerir ancak bunlarla sınırlı değildir:
•Ölüm,
•Ciddi yaralanma veya aşırı kan dökülmesi,
•İşkence,
•Aşırı vücut modifikasyonu.
Filmler veya video oyunları gibi haber değeri taşıyan, kurgusal içerikler için duruma göre istisnalar yapılabilir veya profesyonel sporları içerir.
3. Hassas olaylar: Trajedi, çatışma veya toplu şiddetle ilgili içeriklerden para kazanılmaması gerekmektedir. Bu şunları içerir ancak bunlarla sınırlı değildir:
•Doğal veya endüstriyel felaketler,
•Sivillere yönelik şiddetli saldırılar,
•Toplumsal bozukluk,
•Savaş ve silahlı çatışma.
Farkındalığı artırmanın veya trajediden etkilenenlere yardım etmenin gerçek bir yolu olarak bağış talepleri için istisnalar yapılabilir.
4. Yanlış, yanıltıcı veya asılsız iddialar: Bir ürün veya hizmet hakkında yanlış, yanıltıcı veya asılsız iddialarda bulunan ve zarar verme potansiyeli olan içeriklerden para kazanılmaması gerekmektedir. Bu şunları içerir ancak bunlarla sınırlı değildir:
•Bir ürün veya hizmet hakkında gerçekçi olmayan iddialar,
•Mucize tedavileri,
•Piramit şemaları veya hızlı zengin olma şemaları,
5. Sahip olunmayan veya lisanssız içerik: Para kazanma hakkı olunmayan içerikten para kazanılmaması gerekmektedir. Üçüncü taraf içeriği paylaşılacaksa (örneğin, abonelere gönderilen bir videoda arka plan sesi olarak), bunu yapmak için uygun yasal haklara sahip olunması gerekmektedir.
6. Yetişkinlere yönelik veya müstehcen içerik:
3. Vergiyle İlgili Düzenlemeler
Çalışmamızın bu bölümünün alt başlıkları altında, öncelikle, Twitter platformunda içerik üreterek reklam geliri elde edebilecek kişiler için reklam kazançları gelir vergisi açısından değerlendirilecektir. Bu minvalde konu sosyal içerik üreticiliği istisnası kapsamında ele alınacaktır. Daha sonraki alt başlıkta ise reklam kazançlarının sosyal içerik üreticiliğine ilişkin katma değer vergisi yönünden değerlendirilmesi yapılacaktır.
3.1. Twitter Reklam Kazançlarının Gelir Vergisi Açısından Değerlendirilmesi
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun9 (“GVK”) 37’nci maddesinin birinci fıkrasında, her türlü ticari ve sınai faaliyetlerden doğan kazançların ticari kazanç olduğu belirtilmiştir. Ticari faaliyet bir tür emek-sermaye organizasyonuna dayanmakta olup bir gerçek kişinin ticari kazanç açısından gelir vergisi mükellefi olması için faaliyetin ticari bir organizasyona bağlı olarak yürütülmesi ve devamlılık arz etmesi gerekmektedir. Bu özelliklerin yanı sıra bir faaliyetin ticari faaliyet kapsamında değerlendirilebilmesi hacim ile gelir ve kazanç potansiyeline sahip olma özellikleriyle de belirlenmektedir.
Bu bağlamda Twitter gibi sosyal ağlar üzerinden sayfalar, hesaplar oluşturup bu hesaplarda görseller ve reklam filmi video paylaşımı yaparak verilen reklam hizmetinin ticari faaliyet kapsamında vergilendirilmesi gerekmektedir. Sosyal ağlarda (Twitter’da) reklam geliri elde edilmesine ilişkin vergi idaresinin de görüşü bu yönde olup konuya ilişkin verilen muktezalar bulunmaktadır.
10 Sosyal ağlarda para kazananlar için vergilendirme işleminin nasıl olacağı son yıllarda kamuoyu önünde epeyce yer tutmuştur. Bu konu özelinde “sosyal içerik üreticiliği ile mobil cihazlar için uygulama geliştiriciliğinde kazanç istisnası” başlığı altında kanun hükümleri tasarlanmış olup 01/01/2022 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere GVK’nin mükerrer 20/B maddesine eklenerek yürürlüğe girmiştir. Anılan maddeye göre, internet ortamındaki sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden metin, görüntü, ses, video gibi içerikler paylaşan sosyal içerik üreticilerinin bu kapsamda gerçekleştirdiği faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar gelir vergisinden istisna olacaktır.
İstisna hükümlerinden yararlanabilmek için; ilgili vergi dairesinden istisna belgesi alınması, Türkiye’de kurulu bankalar aracılığıyla tahsilat yapılması ve yıllık kazanç toplamının gelir vergisi tarifesinin dördüncü gelir dilimini aşmaması11 gerekmektedir. Bankalar tarafından hesaba yatan tutarlar için aktarım tarihi itibarıyla %15 oranında tevkifat yapılacak olup Kanunun 94’üncü maddesi uyarınca ayrıca tevkifat yapılmayacaktır.
Sözü edilen mükerrer 20/B maddesinin usul ve esaslarının belirlendiği Tebliğde12 sosyal içerik üreticisi aşağıdaki gibi tanımlanmıştır:
Sosyal içerik üreticisi: Sosyal ağ sağlayıcıları aracılığıyla; herhangi bir konuya ilişkin paylaşımlar yapmak suretiyle tanıtım ve tavsiyede bulunarak bir ürün ya da hizmetin satın alınması için diğer kullanıcıları etkilemek suretiyle gelir elde edenler ile paylaşımlarının izlenmesi sayesinde reklam gelirlerinden pay alan başta olmak üzere içerik üreticiliği faaliyeti sonucu her türlü gelir elde eden gerçek kişiyi ifade etmektedir.
Anılan Tebliğe göre, sosyal içerik üreticiliği faaliyeti kapsamında sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden elde edilen; reklam gelirleri, sponsorluk gelirleri, bağışlar, hediyeler, bahşişler, ücretli abonelik gelirleri gibi gelirler istisna kapsamında dikkate alınacaktır. Bu bağlamda bir sosyal ağ olan Twitter platformu da içerik üreticilerinin markalarla iş birliği ve ücretli ortaklıklar yaparak ürettikleri içeriklerle diğer kullanıcıları tanıtım ve tavsiye yoluyla etkilemek suretiyle kullanılmaktadır. Dolayısıyla Twitter, içerik üreticilerinin reklam geliri elde edebileceği bir alana sahip olduğundan bu platformdan elde edilebilecek reklam gelirleri belirtilen şartların sağlanmasıyla mükerrer 20/B kapsamında vergiden istisna olacaktır. Ancak bunun için takvim yılında elde edilebilecek kazanç toplamının gelir vergisi tarifesinin dördüncü gelir dilimini aşmaması ve diğer şartların sağlanması gerekmektedir.
3.2. Twitter Reklam Kazançlarının Katma Değer Vergisi Açısından Değerlendirilmesi
Sosyal içerik üretenlerin kazançlarının katma değer vergisi (KDV) karşısındaki durumuna ilişkin düzenleme ise KDV Kanunu’nun13 17/4-a maddesinde uygulama alanı bulmuştur. Anılan maddeye göre “GVK mükerrer 20/B maddesi kapsamında vergilendirilen kazançlara konu teslim ve hizmetler” katma değer vergisi açısından istisna kapsamına alınmıştır. Konunun ayrıntılarının düzenlendiği 38 seri no.lu KDV Tebliği’nde14 açıklandığı üzere, içerik üreticiliği istisnası kapsamında vergilendirilen kazançlara konu teslim ve hizmetler üzerinden KDV hesaplanmayacaktır.
Diğer taraftan, GVK mükerrer 20/B kapsamındaki şartları sağla(ya)mayan ve sosyal içerik üreten kişilerin bu kazançlarına konu teslim ve hizmetler için ise istisna uygulanamayacak olup genel hükümler çerçevesinde katma değer vergisine tabi tutulacaktır.
Twitter yaptığı açıklamayla reklam gelirlerini artık içerik üreticileriyle paylaşma kararı almıştır. İçerik üretenlerin bu şekilde platformdan elde edebileceği kazançlarına konu teslim ve hizmetleri ilgili kanun hükümleri (GVK mükerrer 20/B - KDV 17/4-a) çerçevesinde katma değer vergisine tabi tutulmayacaktır.
Ayrıca 38 seri no.lu KDV Tebliği’nde “Öte yandan Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 20/B maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki kazançların toplamının aynı Kanunun 103 üncü maddesinde yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı aşmasının ve bu kazançların mezkûr Kanun uyarınca yıllık beyanname ile beyan edilecek olmasının, istisna uygulamasına bir etkisi bulunmamaktadır” amir hükmü ihdas edilmiştir. Bu hükmün incelemesinden; içerik üreticisinin yıl içerisinde mükerrer 20/B maddesi kapsamındaki kazancının, gelir vergisi tarifesinin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı aşmasının gelir vergisi istisnasını geçersiz kılarken katma değer vergisi istisnasının geçerliliğine olumsuz bir etki etmediği anlaşılmaktadır.
Hal böyle olunca, mükerrer 20/B maddesindeki diğer tüm şartları (dördüncü gelir dilimi hariç) sağlayan içerik üreticisi yıl içerisindeki kazanç toplamı ne olursa olsun bu kazancına konu teslim ve hizmetleri üzerinden KDV açısından vergilendirilmeyecektir. Bu durumda dördüncü gelir diliminin aşılması sadece gelir vergisi beyannamesinin verilmesini gerektirecektir.
4. Sonuç
Twitter platformunda ücretli iş ortaklığı kapsamında sosyal içerik üreticileri tarafından reklam gelirleri elde edilebilecektir. Bunun için Twitter mavisine sahip olmak, üretilen içerikler için belirlenen sayıda gösterime ulaşmak ve içerik oluşturucuları para kazanma standartlarına uygun kriterleri sağlamak gerekmektedir.
Twitter’da sosyal içerik üretenlerin reklam kazançlarının ticari faaliyet kapsamında vergilendirilmesi gerektiği izahtan varestedir. Diğer taraftan, sosyal içerik üreticiliği faaliyeti kazancına ilişkin istisna belgesine sahip olunması ve Twitter’da sosyal içerik üreterek reklam geliri elde edilmesi halinde elde edilebilecek kazançlar GVK mükerrer 20/B maddesi kapsamında gelir vergisinden istisna olacaktır. Ancak anılan maddede belirtilen şartların sağlanmaması ve yıllık kazancın dördüncü gelir dilimini aşması halinde istisna uygulaması geçerliliğini yitireceğinden gelir vergisi beyannamesi verilmesi gerekmektedir.
Öte yandan gelir vergisi istisnasından farklı olarak, reklam gelirlerinin tarifede öngörülen tutarı aşıp aşmadığına bağlı olmaksızın sosyal içerik üreticiliği faaliyeti kazanç istisnası şartlarının sağlanması halinde, teslim ve hizmete konu sosyal içerik üreticiliği kazançları üzerinden katma değer vergisi hesaplanmayacaktır.
Kaynakça:
- 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu. (www.mevzuat.gov.tr). Erişim tarihi: 11 Temmuz 2023.
- 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu. (www.mevzuat.gov.tr). Erişim tarihi: 11 Temmuz 2023.
- 318 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği. (www.gib.gov.tr). 8 Temmuz 2023.
- 38 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ. (www.gib.gov.tr). 8 Temmuz 2023.
- Gelir İdaresi Başkanlığı Denizli Vergi Dairesi Başkanlığı Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü 21.01.2020 tarih ve 51421814-120[37-2019/5]-E.5817 sayılı Özelgesi. (www.gib.gov.tr). Erişim Tarihi: 08.07.2023.
- Dokuzeylül.com. Erişim Tarihi: 10.07.2023.
-Euronews. Erişim Tarihi: 15.07.2023.
-Vikipedi Özgür Ansiklopedi. https://tr.wikipedia.org/wiki/Twitter.Erişim Tarihi: 10.07.2023.
-Twitter.com. https://about.twitter.com/tr. Erişim Tarihi: 14.07.2023.
-Help.Twitter.com. https://help.twitter.com/tr/rules-and-policies/paid-partnerships. Erişim Tarihi: 15.07.2023.
-Help.Twitter.com. https://help.twitter.com/en/using-twitter/creator-ads-revenue-sharing. Erişim Tarihi: 14.07.2023.
-Help.twitter.com. https://help.twitter.com/en/using-twitter/twitter-blue#tbwhat. Erişim Tarihi: 15.07.2023.
-Help.twitter.com. https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/content-monetization-standards. Erişim Tarihi: 15.07.2023
Yazar: Ramazan Aydemir