MEVZUATTAKİ SON
DEĞİŞİKLİKLER

R.Gazete No: 32416

R.G. Tarihi: 31.12.2023

 

Ticaret Bakanlığından:

 

İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ

(TEBLİĞ NO: 2023/37)

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 11/5/2023 tarihli ve 32187 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2023/18) ile Çin Halk Cumhuriyeti menşeli "ateşleyiciler (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)" ürünü ithalatına yönelik başlatılan ve Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe konulmasıdır.

 

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.

 

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;

a) CIF: Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi,

b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti'ni,

c) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,

ç) Kurul: İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunu,

d) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini,

e) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,

ifade eder.

 

Karar

MADDE 4- (1) Yürütülen soruşturma sonucunda, ÇHC menşeli ürünlere yönelik önlemin yürürlükten kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu saptanmıştır. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanan soruşturma sonucunda ulaşılan bilgi ve bulguları içeren Bilgilendirme Raporu Ek'te yer almaktadır.

(2) Bu çerçevede, soruşturma neticesinde ulaşılan tespitleri değerlendiren Kurulun kararı ile 19/6/2018 tarihli ve 30453 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/22) ile yürürlükte olan dampinge karşı önlemin, Yönetmeliğin 42 nci maddesi çerçevesinde aşağıdaki tabloda gösterilen biçimde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.

 

GTİP

Eşya Tanımı

Menşe Ülke

Firma Ünvanı

Dampinge Karşı Önlem (CIF %)

9613.80.00.00.11

Ateşleyiciler         (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)

Çin Halk Cumhuriyeti

Tüm firmalar

%24,55

 

Uygulama

MADDE 5- (1) Gümrük idareleri, 4 üncü maddede GTİP'i, eşya tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında karşısında gösterilen oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler.

(2) Bilgilendirme Raporunda soruşturma konusu ürün ve benzer ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya esas olan TGTC'de yer alan GTİP ve 4 üncü maddede yer alan tabloda belirtilen eşya tanımıdır.

(3) Önleme tabi ürünün TGTC'de yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.

(4) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca bu Tebliğ kapsamındaki önlem, yürürlük tarihinden itibaren 5 yıl sonra yürürlükten kalkar.

(5) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin beşinci fıkrası uyarınca bu Tebliğ kapsamındaki önlemin sona erme tarihinden önce bir nihai gözden geçirme soruşturması başlatıldığı takdirde önlem, soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder.

 

Yürürlük

MADDE 6- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 7- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.

 

EK:

2023/37 SAYILI İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN

TEBLİĞE DAİR BİLGİLENDİRME RAPORU

 

1. Genel Bilgi ve İşlemler

1.1.  Kapsam ve yasal dayanak

(1) Bu rapor,14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik(Yönetmelik)hükümleri çerçevesinde Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 9613.80.00.00.11 gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) altında yer alan "ateşleyiciler (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)" ithalatına yönelik yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi ve bulguları içermektedir.

1.2.  Mevcut önlem ve geçmişi

(1) ÇHC menşeli "ateşleyiciler (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)" için 19/6/2018 tarihli ve 30453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/22) uyarınca,CIF bedelin %24,55’i oranında dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.

1.3.  Soruşturma

(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 4/8/2022 tarihli ve 31913 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2022/22) ile mevcut önlemin yürürlükte kalma süresinin sona ereceği tarih ilan edilmiştir. İlgili ürünün yerli üreticileri tarafından mevzuatta öngörülen süreler içinde, önlemin sona ermesinin damping ve zararın devam etmesine veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasını içeren yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.

(2) Bu çerçevede, Ferel Elektronik Sanayi Ticaret Anonim Şirketi (Ferel Elektronik) ÇHC menşeli ürün ithalatına karşı NGGS açılması başvurusunda bulunmuştur. Söz konusu başvuru Erta Elekromekanik İmalat San. ve Tic. A.Ş. (Erta Elektromekanik) ve Termal Elektronik ve Devre Elem. San Tic. A.Ş. (Termal Elektronik) firmaları tarafından da desteklenmiştir.

(3) Başvuru kapsamında sunulan bilgi ve belgeler, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu (Kurul) tarafından değerlendirilmiş ve bir NGGS açılmasını haklı kılacak yeterlilikte delillerin mevcudiyetine kanaat getirilmiştir.

(4) Bu çerçevede, 11/5/2023 tarihli ve 32187 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2023/18) ile ÇHC menşeli "ateşleyiciler (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)" ürünü ithalatına yönelik bir NGGS açılmıştır.

(5) T.C. Ticaret Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülen NGGS tamamlanmıştır.

1.4.  Yerli üretim dalının temsil niteliği

(1)     Yönetmeliğin 18 inci maddesi uyarınca yerli üretim dalını temsil etme niteliğine sahip olan yerli üretici Ferel Elektronik firması tarafından yapılan başvurunun, Yönetmeliğin 20nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Anılan firma, bu raporun ilgili bölümlerinde "yerli üretim dalı" olarak anılacaktır.

1.5.  Soruşturma ve gözden geçirme dönemi

(1) Mevcut önlemin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/2020- 31/12/2022 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi; 1/1/2022-31/12/2022 arasındaki dönem ise soruşturma dönemi (SD) olarak belirlenmiştir.

1.6.  İlgili tarafların bilgilendirilmesi, dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi

(1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından tespit edilen ÇHC’de yerleşik üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca ÇHC’de yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen anılan ülkenin Ankara Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.

(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nereden erişilebileceği hususunda bilgi verilmiştir.

(3) Taraflara görüş bildirme ve soru formlarını yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.

(4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir.

(5) Soruşturma konusu ürününün ÇHC’den ithalatını gerçekleştirdiği tespit edilen ithalatçı firmalara soruşturma açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuş olup söz konusu firmalardan 1 tanesinin işbirliğinde bulunduğu kabul edilmiştir.

(6) Türkiye’ye ÇHC menşeli soruşturma konusu ürünün ihracatını gerçekleştirdiği tespit edilen üretici/ihracatçı firmalara soruşturma açılışına ilişkin bildirim gönderilmiş olup söz konusu firmalardan iş birliğinde bulunan olmamıştır.

(7) Soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai bildirim raporu 2/11/2023 tarihinde yayımlanmıştır.

(8) Tarafların işbu soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu raporun ilgili bölümlerinde yer verilmiştir.

1.7.  Yerinde doğrulama incelemesi

(1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde, yerli üretici Ferel Elektronik firmasının üretim ve idari tesislerinde yerinde doğrulama incelemesi gerçekleştirilmiştir.

2.      Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün

2.1.  Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün

(1) Soruşturma konusu ürün, 9613.80.00.00.11 GTİP’i altında yer alan "ateşleyiciler (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)"dır.

(2)  Soruşturma konusu ürün, elektronik veya manuel kumandalı LPG ve doğalgaz ile çalışan tüm ısıtıcı, pişirici (ev ve endüstriyel tip fırınlar, ocaklar vb.) cihazların brülörlerinin/beklerinin çıkışındaki gazı yakmak için kıvılcım üreten elektronik devre ve bobine sahip elektromanyetik bir kıvılcım üreticisidir. Enjeksiyon makinelerinde ateşleme sistemi kutuları ve sekonder bobin sargıları dökülüp plastik kutu içine devre kartı yerleştirilip epoksi döküm yapılarak üretilmektedir.

(3) Yapılan başvuruda, yerli üretim dalı tarafından üretilen ürün ile başvuru konusu ithal ürün arasında teknik ve fiziki özellikler ile ürünün temel kullanım alanları bakımından bir fark bulunmadığı belirtilmiş, soruşturma süresince ilgili taraflardan aksi yönde herhangi bir görüş de alınmamıştır. Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde esas soruşturmada yapılan başvuru konusu ürün ile yerli üretim dalı tarafından üretilen ürününün benzer ürün olarak kabul edilebileceği tespiti geçerliliğini korumaktadır.

(4) Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün ile ilgili açıklamalar bağlayıcı nitelikte olmayıp genel içerikli ve bilgi amaçlıdır.

2.2.  Ürünün ithalinde uygulanan vergi oranları ve diğer yükümlülükler

(1) Soruşturma konusu ürün için meri İthalat Rejimi Kararı çerçevesinde belirlenen gümrük vergileri aşağıda yer almaktadır.

(2) Buna göre, başvuru konusu ürünün ÇHC menşeli olanları için %2,7 gümrük vergisi, %20 katma değer vergisi uygulanmaktadır. İnceleme dönemi boyunca aynı oranda gümrük vergisi ile %18 oranında katma değer vergisi uygulanmıştır.

GTİP

KDV

GÜMRÜK VERGİSİ ORANI (%)

1

2

3

4

5

GTS ÜLKELERİ

9

6

7

8

9613.80.00.00.11

%20

0

0

0

2,5

2,7

0

0

0

2,7

Kaynak: İthalat Rejimi 2023

1: AB ve STA Ülkeleri, 2: Singapur, 3: Venezuella, 4: BAE, 5: TPS-OIC, 6: En Az Gelişmiş Ülkeler, 7: Özel Teşvik Düzenlemelerinden Yararlanacak Ülkeler, 8:Gelişme Yolundaki Ülkeler, 9: Diğer Ülkeler (ÇHC)

(3) 31/12/2020 tarihli ve 3351sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına İlişkin Karar çerçevesinde başvuru konusu ürüne yönelik olarak %10 ilave gümrük vergisi (İGV) yürürlüğe konulmuştur. 30/8/2023 tarihli ve 7544 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar gereğince ürünün Birleşik Arap Emirlikleri menşeli olanlarına uygulanan ilave gümrük vergisi %9,1 oranına düşürülmüştür.

3.      Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali

3.1.  Genel açıklamalar

(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde, önlemin yürürlükten kalkması halinde soruşturma konusu ülke kaynaklı dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir.

3.2.  Dampingin devam etme ihtimali

(1) Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddeleri çerçevesinde, soruşturma sırasında yeniden bir damping marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır.

(2) Buna göre, İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/22)uyarınca ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün için damping marjı, CIF bedelin %24,55’i oranında hesaplanmıştır.

(3) Mevcut dampinge karşı önlemin hukuki ve idari alt yapısını teşkil eden esas soruşturma esnasında tespit edilen damping marjının, firmaların önlemin yürürlükten kalkması halindeki muhtemel davranışlarını yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığı değerlendirilmektedir.

3.3.  Dampingin yeniden meydana gelmesi ihtimali

(1) İhracatçı firmaların davranışlarını ve yeniden meydana gelmesi muhtemel olan dampingi göstermesi açısından soruşturma konusu ülkenin Türkiye’ye yönlendirebilecek üretim ve ihracat kapasitesi ile fiyatları ve esas soruşturmada hesaplanan damping marjları önem arz etmektedir.

3.3.1.      Soruşturma konusu ülkedeki ihracat kabiliyeti ve ihraç fiyatlarının seyri

(1) Başvuru konusu ülkenin üretim ve ihracat kabiliyetlerinin değerlendirilmesinde, Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC)’nin 9613.80 gümrük tarife pozisyonuna ilişkin 2020-2022 yılları ihracat verileri kullanılmıştır.

(2) ITC verileri incelendiğinde, ÇHC’nin inceleme konusu üründe dünyada ana tedarikçi ülke konumunda olduğu görülmektedir. Buna göre ÇHC’nin tüm dünyaya yapmış olduğu ürün ihracatı değer bazında 2020 yılında 178 milyon ABD doları, 2021 yılında 242 milyon ABD doları ve 2022 yılında 236 milyon ABD doları olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’nin 2020 yılında değer bazında dünya ihracatından aldığı pay %40, 2019 yılında %42, 2020 yılında ise %45 olarak gerçekleşmiştir.

3.3.2.      Diğer ülkeler tarafından uygulanmakta olan önlemler[1]

(1) Başvuru konusu üründe başvuru konusu ülkeye diğer ülkeler tarafından uygulanan önlemler, ihracatçı firmaların davranışlarını ve muhtemel olan dampingli ithalatı göstermesi açısından önem taşımaktadır. Halihazırda ürüne yönelik dampinge karşı önlem uygulayan başka ülke tespit edilememiştir.

3.4.  Dampingin devamı veya tekrarlanma ihtimaline ilişkin değerlendirme

(1) Dampingin devamı ve tekrarlanma ihtimali incelenmiştir. Yapılan inceleme neticesinde,

    i. Önlemin kalkması halinde başvuru konusu ülkenin davranışlarını göstermesi açısından önemli bir gösterge niteliğinde olan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/22)ile tamamlanan esas soruşturmada ÇHC için tespit edilen damping marjının CIF bedelin %24,55’ioranında olduğu,

ii. Başvuru konusu ürün ihracatında dünya lideri olan ÇHC’nin halihazırda Türkiye’ye yönlendirebileceği önemli bir kapasitesinin ve ihracat kabiliyetinin bulunduğu,

iii. Fiyata duyarlı söz konusu ürün ithalatının büyük miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği,

ıv. Türkiye pazarının büyüklüğü ve ithalatçı ile ihracatçıların birbirlerini tanımaları nedeniyle Türkiye pazarının başvuru konusu ülke için çekici bir pazar olduğu,

 değerlendirilmektedir.

(2) Yukarıdaki hususlar birlikte değerlendirildiğinde, yürürlükteki önlemin kalkması halinde dampingli ithalatın devam etmesinin veya tekrar etmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.

4.      Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali

4.1.   Genel açıklamalar

(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde, zararın devam edip etmediği ve önlemlerin yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. Bu kapsamda, ithalatın mutlak ve nispi olarak gelişimi, dampingli ithalatın fiyatları ve bu fiyatların yerli üretim dalının fiyatları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri 1/1/2020-31/12/2022dönemi için analiz edilmiştir

(2) Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı ve başvuru konusu ülkelerden yapılan ithalatın incelenmesinde Bakanlık KÜBİS veri tabanı Özel Ticaret Sistemi (ÖTS) verileri kullanılmıştır.

4.2.   Ürünün genel ithalatının mutlak gelişimi ve fiyatları

(1) Soruşturma konusu ürüne ilişkin genel ithalat istatistiklerine bakıldığında, ürünün 2020 yılında 452.480 kg olan ithalat miktarının, 2021 yılında 609.996 kg, 2022 yılında 522.979 kg olarak gerçekleştiği görülmektedir.

(2) Söz konusu ithalat değerleri sırasıyla, 6 milyon ABD doları, 9 milyon ABD doları ve 8,1 milyon ABD doları seviyelerinde gerçekleşmiştir.

(3) Söz konusu ithalatın ortalama birim fiyatları 2020-2022 yıllarında sırasıyla 13,4 ABD doları/kg, 14,8 ABD doları/kg ve 15,4 ABD doları/kg olmuşur.

4.3.  Soruşturma konusu ülkeden ithalatın mutlak gelişimi ve fiyatları

(1) ÇHC menşeli başvuru konusu ürün ithalatı artan bir seyir izlemekte olup, 2020 yılında   353.510 kg iken, 2021 yılında 479.401 kg seviyesine yükselmiş, 2022 yılında ise 432.206 kg  seviyesinde gerçekleşmiştir.

(2) Söz konusu ithalatın değerleri sırasıyla, 3,3 milyon ABD doları, 4,9 milyon ABD doları ve 4,6 milyon ABD doları olmuştur.

(3) Söz konusu ithalatın birim fiyatları 2020, 2021 ve 2022 yılarında sırasıyla 9,2 ABD doları/kg, 10,3 ABD doları/kg ve 10,7 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

(4) ÇHC menşeli ürün ithalatının toplam ithalat içindeki payı ise 2020 yılında %78 ve 2021 yılında %79 iken, 2022 yılında %83’e yükselmiştir.

4.4.  Diğer ülkelerden ithalatın mutlak gelişimi ve fiyatları

(1) Başvuru konusu ürünün diğer ülkelerden ithalatı, 2020 yılında 98.970 kg iken 2021 yılında 130.595 kg, 2022 yılında ise 90.773 kg seviyesinde gerçekleşmiştir.

(2) Diğer ülkelerden ithalatın değeri ise aynı dönemde sırasıyla 2,8 milyon ABD doları, 4,1 milyon ABD doları ve 3,4 milyon ABD doları olmuştur.

(3) Söz konusu ithalatın ortalama birim fiyatları, incelenen dönem itibarıyla sırasıyla 28,1 ABD doları/kg, 31,6 ABD doları/kg, 37,9 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu ithalatın toplam ithalat içindeki payı 2020-2022 yıllarında sırasıyla %22, %21 ve %17 seviyelerindedir.

4.5.  İthalatın nispi gelişimi

(1) Önlem konusu ürünün Türkiye toplam benzer mal tüketimi içindeki payı hesaplanırken, başvuru sahibi ve başvuruyu destekleyen yerli üreticilerin yurt içi satışları ile genel ithalat miktarı toplanmıştır. Yerli üretim dalının yurt içi satışlarının ve önlem konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın toplam tüketime oranlanmasıyla pazar payları hesaplanmıştır. İncelenen veriler 2020 yılı=100 olacak şekilde endekslenmiştir.

(2) Bu çerçevede, yurt içi tüketim endeksi 2020-2022 yıllarında sırasıyla 100 birim, 132 birim, ve 112 birim olarak gerçekleşmiştir.

(3) ÇHC menşeli ithalatın 2020 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi 2021 yılında 103 birim, 2022 yılında ise 109 birim olarak gerçekleşmiştir.

(4) Diğer ülkeler menşeli ithalatın 2020 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi 2021 ve 2022 yıllarında sırasıyla 100 birim ve 82 birim olmuştur.

(5) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2020-2022 yıllarında sırasıyla 100 birim, 96 birim ve 92 birim olarak gerçekleşmiştir.

4.6.  Fiyat kırılması ve baskısı

4.6.1. Fiyat kırılması

(1) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ilgili hükümleri çerçevesinde, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli üretim dalının satış fiyatları üzerindeki etkisi değerlendirilirken başvuru konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını kırıp kırmadığı incelenmiştir. Fiyat kırılması, ithal ürünün pazara giriş fiyatının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının yurt içi birim satış fiyatının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir.

(2) Fiyat kırılması hesap edilirken, işbirliğine gelen tek ithalatçının soruşturma dönemi içinde yaptığı ithalata ilişkin ibraz ettiği 4 ithalat faturası baz alınmıştır. Bu kapsamda, 4 fatura kapsamı ürünlerin CIF ithal birim fiyatlarının üzerine soruşturma konusu ülkeye yönelik uygulanan gümrük vergisi (%2,7), ilave gümrük vergisi (%10) ve CIF kıymetin %1,5’i tutarındaki diğer ithalat masrafları eklenerek soruşturma konusu ülke menşeli ürünlerin Türkiye piyasasına giriş fiyatları bulunmuştur. Bulunan değerler ile yerli üretim dalının aynı ürün tiplerindeki, ithal fatura tarihleri ile aynı dönemlere tekabül eden yurt içi satış fiyatları karşılaştırılmıştır.

(3) Dampinge karşı önlemlerin söz konusu olmadığı bir ortamda fiyatların hangi düzeyde oluşacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla, anılan fiyatlara dampinge karşı önlemler eklenmemiştir.

(5)     Bu kapsamda, başvuru konusu ülke menşeli ithalatın yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatını kırmadığı anlaşılmıştır.

4.6.2. Fiyat baskısı

(1) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ilgili hükümleri çerçevesinde, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli üretim dalının satış fiyatları üzerindeki etkisi değerlendirilirken soruşturma konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarına baskı yapıp yapmadığı incelenmiştir. Fiyat baskısı, yerli üretim dalının fiyatlarının dampingli olduğu öne sürülen ithalat sebebiyle baskı altında bulunması ve yerli üreticinin fiyatlarını makul kâr elde edecek şekilde belirleyememesi durumunu ifade etmektedir. Bu kapsamda, işbirliğine gelen ithalatçının ibraz ettiği faturalardaki soruşturma konusu ürün Türkiye pazarına giriş fiyatları, yerli üretim dalının makul bir kâr oranı (%X) elde edebilmesi için olması gereken yurt içi birim satış fiyatları ile karşılaştırılmıştır. 

(2) Dampinge karşı önlemlerin söz konusu olmadığı bir ortamda fiyatların hangi düzeyde oluşacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla, anılan fiyatlara dampinge karşı önlemler eklenmemiştir.

(3) Bu çerçevede, gözden geçirme döneminde ÇHC menşeli ithalatın yerli üreticinin fiyatlarını %8<X<%15 aralığında baskıladığı tespit edilmiştir. 

4.7.Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri

(1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri, yerli üretim dalını teşkil eden Ferel Elektronik firmasının 2020-2022 yıllarına ait verileri esas alınarak analiz edilmiştir.

(2) Eğilimin sağlıklı bir şekilde analiz edilebilmesi amacıyla, Türk lirası bazındaki veriler yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılması suretiyle enflasyondan arındırılarak, 2020 yılı 100 birim olacak şekilde endekslenmiştir.

(3) Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesinde, başvuru konusu ürüne ait miktar incelemesinde adet ölçü birimi kullanılmıştır.

a) Üretim, Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO)

(1) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürün için 2020 yılında 100 birim olan üretim miktar endeksi, 2021 yılında 135 birim, 2022 yılında ise 118 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

(2) 2020-2022 yıllarında yerli üretim dalının kapasite endeksi sırasıyla 100 birim, 121 birim  ve 154 birim olarak gerçekleşirken, KKO endeksi ise sırasıyla 100 birim, 112 birim ve 76 birim olarak gerçekleşmiştir.

b) Yurt İçi ve Yurt Dışı Satışlar

(1) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürün için 2020 yılında 100 birim olarak kabul edilen yurt içi satış miktarı endeksi 2021 yılında 126 birim, 2022 yılında ise 103 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

(2) Aynı dönemde, yurt içi satış değeri endeksi sırasıyla 100 birim, 114 birim ve 72 birim olmuştur.

(3) Yerli üretim dalının yurt dışı satış miktar endeksi incelenen dönemde sırasıyla 100 birim, 124 birim ve 96 birim olarak gerçekleşirken, yurt dışı satış değeri endeksi 100 birim, 118 birim ve 74 birim olarak gerçekleşmiştir.

c) Yurt İçi Fiyatlar

(1) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürün için yurt içi birim satış fiyatı endeksi 2020 yılında 100 birim, 2021 yılında 90 birim ve 2022 yılında 71 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

ç) Pazar Payı

(1) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2020-2022 yıllarında sırasıyla 100 birim, 96 birim ve 92 birim olarak gerçekleşmiştir.

d) Maliyetler ve Kârlılık     

(1) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürün için 2020 yılında 100 birim olan birim sınai maliyet endeksi, 2021 yılında 90 birim ve 2022 yılında 80 birim olurken, faaliyet ve finansman giderleri eklenerek hesaplanan birim ticari maliyet endeksi sırasıyla 100 birim, 88 birim ve 77 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

(2) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürün için gerçekleşen ticari maliyetleri ve yurt içi satış fiyatları dikkate alınarak hesaplanan, 2020 yılında 100 birim olan yurt içi satışlardan birim kârlılık endeksi 2021 ve 2022 yıllarında sırasıyla 135 birim ve -44 birim olarak gerçekleşmiştir.

(3) Toplam satışlardan elde edilen birim kârlılık ise gözden geçirme döneminde sırasıyla 100 birim, 169 birim ve 38 birim olarak gerçekleşmiştir.

e) Stoklar      

(1) Yerli üretim dalının dönem sonu stok miktarı endeksi 2020-2022 yıllarında sırasıyla 100 birim, 260 birim ve 1102 birim olarak gerçekleşmiştir.

f) İstihdam

(1) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürün üretiminde çalışan işçi sayısı endeksi aynı dönemde sırasıyla 100 birim, 121 birim ve 128 birim olmuştur.

g) Ücretler    

(1) Başvuru konusu ürün üretiminde çalışan bir işçinin aylık brüt ücretinin endeksi 2020 yılında 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2021 ve 2022 yıllarında sırasıyla 90 birim ve 75 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

ğ) Verimlilik 

(1) Başvuru konusu ürün üretiminde çalışan işçi başına düşen üretim miktarını gösteren verimlilik endeksi 2020 yılında 100 birim, 2021 yılında 112 birim ve 2022 yılında 92 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

h) Nakit Akışı

(1) Yerli üretim dalının başvuru konusu ürüne ilişkin nakit akışı endeksi 2020 yılında 100 birim, 2021 yılında 175 birim ve 2022 yılında 58 birim olarak gerçekleşmiştir.

ı) Büyüme

(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerini kapsayan aktif büyüklüğü 2020 yılında 100 birim, 2021 yılında 140 birim ve 2022 yılında 83 birim olmuştur.

i) Sermaye Arttırma Yeteneği

(1) Yerli üretim dalının öz sermaye endeksi aynı dönemde sırasıyla 100 birim, 70 birim ve 152 birim olarak gerçekleşmiştir.

j) Yatırımları Arttırma Yeteneği

(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine yönelik kapasite artışı için yapılan tevsi yatırımları incelenen dönemde sırasıyla 100 birim, 240 birim ve 68 birim seviyelerinde gerçekleşmiş olup, 2020 yılında 100 birim olan yenileme yatırımları 2021 ve 2022 yıllarında da aynı düzeyde gerçekleşmiştir.

 (2) Yerli üretim dalının yatırımlarının geri dönüş oranı (dönem kârı/öz sermaye) aynı dönemde sırasıyla 100 birim, 293 birim ve 26 birim olmuştur.

4.8.Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi

(1)     Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, üretim ve yurt içi satış miktarı gibi göstergelerinde olumsuz bir seyir bulunmamakla birlikte, 2022 yılı yurtiçi satış kârlılığında maliyetlerden daha yüksek oranda gerçekleşen fiyat düşüşü neticesinde fiili zarar ortaya çıktığı görülmektedir.

(2)     Mevcut verilere göre, yurt dışı satışlardan elde edilen kârlılığın söz konusu gelişim üzerinde etkisinin bulunmadığı; 2022 yılı kârlılık düşüşünde grup içi yurtiçi satışların da etkisi bulunmakla birlikte, fiili zararın tamamının yurt içi bağımsız alıcılara satıştan kaynaklandığı sonucu ortaya çıkmaktadır.

(3)     Kârlılıktaki söz konusu gelişme, 2022 yılındaki nakit akışı ve yatırımların geri dönüşü gibi göstergelerde de etkisini göstermiştir. Yine 2022 yılında yaşanan önemli bir gelişme de stoklardaki ciddi artış ve buna bağlı ortaya çıkan stok çevirim hızındaki kayda değer düşüştür.

4.9.Zararın devamı veya yeniden meydana gelmesi ihtimali

(1) ÇHC soruşturma konusu ürün bağlamında, üretim ve ihracat kabiliyeti bakımından küresel bazda ilk sırada yer almaktadır. Bu kapsamda, büyüklüğü de göz önüne alındığında, Türkiye pazarının, başvuru konusu ülke için önem arz ettiği açıktır.

(2) ÇHC dünya ihracatında ilk sırada gelmekte ve yıllar itibarıyla dünya ihracatındaki payını artırmaktadır. ÇHC’nin ülkemiz ürün ithalatındaki payı da mevcut damping önlemine karşın artmaya devam etmektedir. Anılan ülkede yerleşik ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdığı ve pazara erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadığı sabittir.

(3) Damping vergilerinin olmadığı senaryoda, ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatlarını önemli oranda baskıladığı tespit edilmiştir.

(4) Yerli üretim dalı tarafından sunulan ve yerinde doğrulanan verilere göre, yerli üretim dalı ekonomik göstergelerinde bilhassa 2022 yılında olumsuz bir tablonun ortaya çıktığı, yerli üretim dalının pazar payının düştüğü ve yurt içi satışlardan kârlılığın 2022 yılında fiili zarara döndüğü görülmektedir.

5.      Sonuç

(1) Yürütülen soruşturma esnasında elde edilen bilgi ve bulgular çerçevesinde, önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmiştir.

(2) Bu çerçevede,soruşturma neticesinde ulaşılan tespitleri değerlendiren Kurulun kararı ile 19/6/2018 tarihli ve 30453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/22) ile yürürlükte olan dampinge karşı önlemin, Yönetmeliğin 42 nci maddesi çerçevesinde aşağıdaki tabloda gösterilen biçimde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.

GTİP

Eşya Tanımı

Menşe Ülke

Firma Ünvanı

Dampinge Karşı Önlem (CIF %)

9613.80.00.00.11

Ateşleyiciler         (yalnız gazlı fırın ve ocaklarda ateşleme sistemi olarak kullanılanlar)

Çin Halk Cumhuriyeti

Tüm firmalar

%24,55

______________________________________

[1]http://i-tip.wto.org/goods/Forms/TableViewDetails.aspx?mode=modify

 

----------o----------

E-Bültenimizi İnceleyin