R.Gazete No: 33051
R.G. Tarihi: 18.10.2025
Karar Sayısı: 10501
Karar Tarihi: 17.10.2025
Kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının 2026 yılına ait Genel Yatırım ve Finansman Programının ekli Kararda belirtildiği şekilde tespit edilmesine, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 29 uncu maddesi gereğince karar verilmiştir.
Recep
Tayyip ERDOĞAN
CUMHURBAŞKANI
17/10/2025
TARİHLİ VE 10501 SAYILI CUMHURBAŞKANI KARARININ EKİ
KARAR
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
MADDE 1 -(1) Bu Kararın amacı, 2026 yılında kamu
işletmelerinin ülke kaynaklarını etkin ve verimli kullanmak suretiyle yatırım
ve işletmecilik faaliyetlerini yerine getirmelerini ve kendi değerlerini azami
düzeye çıkarmalarını sağlayacak strateji ve yöntemleri belirlemektir.
(2)
Bu
Karar, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnameye tabi kamu iktisadi teşebbüsleri ile bağlı ortaklıklarını
ve ekli tabloda yer alan 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya
ait olan kuruluşları kapsar.
(3)
Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu ile sermayesinin %50'sinden fazlası doğrudan veya
dolaylı olarak kamuya ait olan, kamu kontrolünde olan veya Sayıştayca
denetlenen ikinci fıkra kapsamı dışındaki diğer işletmeler, bu Kararın yalnızca
23 üncü, 24 üncü, 28 inci ve 29 uncu maddelerinin ilgili hükümlerine tabidir.
Tanımlar
MADDE 2 -(1) Bu Kararda geçen;
a) Bağımsız
denetim kuruluşu: 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kamu Gözetimi, Muhasebe ve
Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname uyarınca bağımsız denetim yapmak üzere Kamu Gözetimi, Muhasebe ve
Denetim Standartları Kurumu tarafından bağımsız denetimle yetkilendirilen
sermaye şirketlerini,
b) Bağlı
ortaklık: 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 58 inci maddesinin üçüncü
fıkrası ile 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun ek 1
inci maddesi kapsamında kurulanlar hariç olmak üzere sermayesinin %50'sinden
fazlası kamu iktisadi teşebbüsüne ait olan işletme veya işletmeler
topluluğundan oluşan anonim şirketleri,
c) Bakanlık:
Hazine ve Maliye Bakanlığını,
ç) Finansal raporlar: Finansal tablolar, yönetim kurulu
faaliyet raporları ve sorumluluk beyanlarından oluşan raporları,
d) Finansal
tablolar: Dipnotlarıyla birlikte finansal durum tablosu, kapsamlı gelir
tablosu, nakit akış tablosu ve özkaynak değişim tablosunu,
e) Kamu
iktisadi teşebbüsü: 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi iktisadi devlet
teşekkülü ile kamu iktisadi kuruluşlarım,
f) Kamu
işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren işletmeleri,
g) Kamu
kontrolü: Sermayenin doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte
yarısından fazlasının ve/veya oy hakkının yarısından fazlasının ve/veya yönetim
kurulu üyelerinin yarısından fazlasının aday gösterme veya atama hakkının
ve/veya işletmelerin mali politikalarının ve faaliyetlerinin yönetilmesi
gücünün doğrudan veya dolaylı olarak devlete ait olmasını,
ğ) Kamu
teşebbüsü: 1 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamına giren işletmeleri,
h) Program:
Ekli tabloda yer alan mali hedefler ile Bakanlıkça kamu teşebbüslerine
gönderilecek 2026 yılma ait Genel Yatırım ve Finansman Programını,
ı) TMS/TFRS: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu tarafından yürürlüğe konulmuş olan Türkiye Muhasebe
Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları ile bunlara ilişkin ek ve
yorumları,
i) Uygulanan
ekonomik politikalar: Kalkınma Planlan, Orta Vadeli Program, Yıllık Program ve
bunlara istinaden hazırlanan belgelerde yer alan politikaları,
ifade eder.
Genel ilkeler
MADDE 3 -(1) Kamu teşebbüsleri, 2026 yılı
faaliyetlerini, uygulanan ekonomik politikalar ile Program çerçevesinde aşağıda
belirtilen ilkelere ve tabi olduklan mevzuata uygun olarak yürüteceklerdir:
a) Kurumsal
yönetim ilkeleri çerçevesinde şeffaflık, hesap verebilirlik ve sorumluluk
esaslarını önceleyen bir yaklaşımla faaliyet gösterilecektir.
b) Tüm
işletmecilik faaliyetlerinde verimliliği ve kârlılığı artıracak tedbirler
alınacaktır.
c) Etkin
bir insan kaynakları politikası izlenecektir.
ç) İşletme politikaları çerçevesinde etkin stok yönetimi
yapılacaktır.
d) Atıl
durumda olan gayrimenkuller, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla
satış, kiralama veya bedelli devir gibi usullerle, rayiç bedel esas alınarak
değerlendirilecektir.
e) Üretilecek
mal ve hizmetlere yönelik tedarik edilecek hammadde miktarı ve fiyatı ile
üretilen ve/veya satılacak mal ve hizmetlerin miktar ve fiyatları, Programda
yer alan hedefleri sağlayacak şekilde tespit edilecektir.
f)
Faaliyet
alanlarını ilgilendiren konularda AR-GE ve inovasyon çalışmalarına gereken önem
verilecektir.
g)
Piyasa
koşullarında daha kaliteli ve düşük maliyetli mal ve hizmet üretmek amacıyla,
üretim teknolojisindeki gelişmeler takip edilecek, bilgi ve iletişim alt yapısı
ile organizasyon yapıları gözden geçirilecektir.
ğ) Kamu teşebbüsleri, ticari kredi kullanımlarını ve mali
yükümlülüklerini, Programda belirlenen hedefler çerçevesinde asgari düzeyde
tutmak ve yönetmekle yükümlüdür.
h)
Yerli
ve yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlanan üretim azami düzeye
çıkarılacak, teşebbüslerin enerji tüketimleri ve maliyetlerinin azaltılması
amacıyla enerji yönetimi faaliyetlerinin ve enerji verimliliği önlemlerinin
uygulanmasına azami özen gösterilecektir.
ı) işletme faaliyetlerinde etkin risk yönetimi yapılacak ve
finansal risklere karşı tedbir alınacaktır.
i) Faaliyetlerin
gerçekleştirilmesinde tasarruf odaklı bir yaklaşım gösterilecektir.
İKİNCİ BÖLÜM
İstihdam ve Hizmet Alımları
Açıktan ve naklen atama
MADDE 4 -(1) Teşebbüs içi personel nakli
suretiyle personel ihtiyacının karşılanmasının mümkün olmadığı hallerde, kamu
teşebbüslerinde;
a)
2025
yılında ayrılan personel sayısının (askerlik nedeniyle ayrılanlar, 4046 sayılı
Kanunun 22 nci maddesi çerçevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler,
17/10/2024 tarihli ve 9043 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı kapsamında işe almanlar
ile geçici işçilerden ayrılanlar hariç) en fazla %100'ü kadar personelin
açıktan ve/veya naklen atanması,
b)
2025
yılında ayrılan personel sayısının (askerlik nedeniyle ayrılanlar, 4046 sayılı
Kanunun 22 nci maddesi çerçevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler, 9043
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı kapsamında işe almanlar ile geçici işçilerden
ayrılanlar hariç) en fazla %10'u kadar personelin de, özelleştirme uygulamaları
nedeniyle Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirilen nakle tabi
personelden atanması,
hususlarında kamu teşebbüsünün yönetim kurulu
yetkilidir.
(2)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının birinci fıkra kapsamındaki
personel atama işlemleri Bakanlığın uygun görüşüne bağlıdır.
(3)
3
sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer
alan kadro, pozisyon ve görevlere yapılan atamalar, özel kanunlarda
belirtilenler ve sivil havacılık sektöründe faaliyet gösteren kamu
teşebbüslerinde istihdam edilecek uçucu personel hariç, 2026 yılında emekli
yeni personel istihdamı yapılmayacaktır.
(4)
Kamu
teşebbüslerince, 2024 ve 2025 yıllarında ilgili yıl genel yatırım ve finansman
programı kararları kapsamında yönetim kurullarının yetkisi kullanılarak ya da
ilgisine göre Bakanlıktan veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığından uygun görüş
alınarak atama işlemlerine yönelik olarak ÖSYM Başkanlığı veya Türkiye İş
Kurumu veya Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı veya Cumhurbaşkanlığı Genel
Sekreterliği nezdinde gerekli işlemlere başlandığı halde sonuçlandırılamayan
personel atama izinleri, söz konusu işlemlerin tamamlanması şartıyla 2026
yılında ilave bir izne ihtiyaç bulunmaksızın kullanılabilecektir. Ataması
yapıldığı halde herhangi bir nedenle görevine başlamayan kişiler için verilen
atama izinleri de bu kapsamda değerlendirilecektir.
(5)
2025
ve 2026 yıllarında açıktan atama yoluyla ilk defa işe alman personele ait
kadroların ölüm, istifa, kamu görevinden çıkarılma, sözleşmenin feshi ve naklen
atama sebepleriyle personelin işe başlama tarihinden itibaren bir yıl içinde
boşalması halinde, kamu teşebbüslerinin 2026 yılında herhangi bir izne ihtiyaç
duymaksızın bu personel yerine yeni personel alma hakkı saklıdır.
(6)
Üçüncü
fıkra kapsamında yapılacak emekli personel atamaları (3 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro, pozisyon ve
görevlere yapılan atamalar hariç), birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen
sınırlamalara tabidir. Dördüncü ve beşinci fıkralar kapsamında yapılacak
atamalar ise birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen sınırlamaların dışındadır.
İlave atamalar
MADDE 5 -(1) Personel ihtiyacının 4 üncü
maddenin birinci fıkrası kapsamında karşılanamaması durumunda; uluslararası
standartlar çerçevesinde istihdamına gerek görülen özel niteliklere sahip
personel, yeni üretim tesisi, işletme birimi kurulması veya devir alınması veya
yeni hizmet birimlerinin faaliyete geçmesi halinde bu tesisler için gerekli
personel, kamu teşebbüslerinin mal veya hizmet üretiminde artış görülmesi veya
faaliyet alanının genişlemesi durumunda ihtiyaç duyulan personel ile AR-GE
faaliyetleri için istihdamına gerek duyulan personele yönelik talepler ve diğer
nedenlerle kamu teşebbüsünce ortaya konulan personel ihtiyacına ilişkin
talepler ilave atamalar kapsamında değerlendirilebilir. Kamu teşebbüsleri söz
konusu ihtiyaçlarına ilişkin detaylı analiz ve gerekçeleri ilgisine göre
Bakanlığa veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirir. Bakanlığın veya
Özelleştirme İdaresi Başkanlığının uygun görüşü üzerine, bu talepler, kamu
teşebbüsünün ilgili olduğu Bakanlık tarafından statü ve ünvan belirtilerek
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğine gönderilir. Söz konusu atama izinlerine
ilişkin talepler Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğince sonuçlandırılır. Bu
fıkra kapsamında ilaveten atanacak personel sayısı, 2025 yılında ayrılan
personel sayısının (askerlik nedeniyle ayrılanlar, 4046 sayılı Kanunun 22 nci
maddesi çerçevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler, 9043 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı kapsamında işe almanlar ile geçici işçilerden ayrılanlar
hariç) %75'ini geçemez.
(2)
İlgili
mevzuatı uyarınca uygun görülen yatırımlar kapsamında kurulan ve personel
ihtiyacı 4 üncü madde ile bu maddenin birinci fıkrası kapsamında karşılanamayan
yeni tesis ve işletme birimlerine ilişkin personel talepleri, Bakanlık veya
ilgisine göre Özelleştirme idaresi Başkanlığının uygun görüşü üzerine, kamu
teşebbüsünün ilgili olduğu Bakanlık tarafından gönderilen talepler
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğince sonuçlandırılır.
(3)
Kamu
teşebbüslerinin, istihdam maliyetleri kısmen veya tamamen uluslararası
kuruluşlar tarafından karşılanan personele ilişkin atamalarına, uluslararası
standartlarla belirlenen asgari istihdam sayısı koşullarının karşılanması
amacıyla yapılacak olan ARFF memuru (hava alanı kurtarma ve yangınla mücadele
memuru), kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri ile gemi trafik hizmetleri
sisteminde görev yapacak kılavuz kaptan, gemi adamı, deniz trafik operatörü
atamalarına yönelik talepleri ile özelleştirme kapsam ve programında bulunan
kuruluşların personele yönelik nakil talepleri söz konusu personelin sadece
talep edilen ilgili alanda istihdam edilmesi kaydıyla, 4 üncü maddenin birinci
fıkrası ile bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen sınırlamalara tabi
olmaksızın ilgisine göre Bakanlığın veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığının
uygun görüşüne tabidir.
Zorunlu istihdam
MADDE 6 -(1) Aşağıda belirtilen atamalar, 4
üncü maddenin birinci fıkrası ile 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
sınırlamaların dışındadır. Bu kapsama giren personel, herhangi bir izne tabi
olmaksızın, boş kadro/pozisyon dâhilinde göreve başlatılabilir.
a)
İlgili
yıl içinde asgari sınırlara göre kontenjan açığı doğması kaydıyla, özel
kanunlar ve ilgili mevzuat gereği çalıştırılması zorunlu olan personele ilişkin
atamalar.
b)
3
sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer
alan kadro, pozisyon ve görevlere yapılan atamalar.
c)
ilgili
mevzuat hükümleri gereğince, kamu teşebbüsü tarafından gönderildiği eğitim veya
görevlendirmeler kapsamında teşebbüse karşı mecburi hizmet ile yükümlü bulunan
personele ilişkin atamalar.
ç) Askerlik hizmeti sonrasında kamu teşebbüsündeki
görevine geri dönen personele ilişkin atamalar.
d)
Profesyonel
sendikacı olarak görev yapmasının ardından kamu teşebbüsüne geri dönen
personele ilişkin atamalar.
(2)
Mahkeme
kararları nedeniyle göreve başlatılması gereken personele ilişkin açıktan
atamalar öncelikle 4 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan
kontenjandan, bunun yeterli olmaması halinde ise izleyen yıllar
kontenjanlarından mahsuben gerçekleştirilir.
(3)
Engelli
personel istihdamında, kamu teşebbüsünün işçisi iken engelli olmuş olanlara
öncelik tanınır.
Sınavlar
MADDE 7 -(1) İlk defa açıktan atama ile
personel alımı, 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri
Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı
Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin eki
(I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro ve pozisyonlar için Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelikte; işçi statüsü için ise Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İşçi
Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte belirlenen usul
ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(2)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar, Bakanlık uygun görüşünü alarak
çıkaracakları Yönetmelikle, faaliyet alanı itibarıyla özel niteliği haiz
pozisyonlara, birinci fıkra kapsamı dışında kurumsal sınav ile atama yapabilir.
Bu kapsamda yapılan atamalarda en geç 30 gün içerisinde Bakanlığa yazılı olarak
bilgi sunulur. Sınav konulan, sınavın şekli ve sınav komisyonunun teşkili ile
sınava ilişkin diğer hususlar da bu Yönetmelikle düzenlenir. Kamu iktisadi
teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları Yönetmelik kapsamında belirlenen
pozisyonlara atama yapmak için yürürlükteki mevzuata uygun olarak açıktan atama
izni alınmış pozisyonların sayısı ve ünvanı ile ilgili mevzuattaki koşulları,
Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) taban puanım, Resmi Gazete ile kendi kurumsal
internet adreslerinde ilan vermek suretiyle adaylara duyurur. 70 puandan az
olmamak üzere KPSS puan sırası dikkate alınarak belirlenen adaylardan, açıktan
atama izni alınmış pozisyon kontenjanının 10 katından fazla olmamak üzere
ilgili teşebbüs tarafından belirlenen sayıda aday yazılı sınava çağrılır.
Yazılı sınav sonucunda en yüksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda
belirtilen kadronun üç katma kadar aday sözlü/uygulamalı sınava çağrılır.
Adayların nihai başarı puanı
KPSS, yazılı ve sözlü/uygulamalı sınav notlarının aritmetik
ortalaması alınarak bulunur. Hâlihazırda yürürlükte olan yönetmelik
hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
(3)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları, 2026-2028 döneminde, öncesinde
Bakanlık uygun görüşünün alınması kaydıyla, Türkiye İş Kurumu ve kamu
teşebbüsünün karşılıklı mutabakatı olması halinde, Türkiye İş Kurumu tarafından
düzenlenecek istihdam garantili eğitimler vasıtasıyla personel temin edebilir.
Bu şekilde yapılacak atamalar öncelikle 4 üncü maddenin birinci fıkrası ile 5
inci maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan kontenjandan, bunun yeterli olmaması
halinde ise izleyen yıllar kontenjanlarından mahsuben gerçekleştirilir.
(4)
1/1/2026
tarihinden sonra sözleşmeli personel pozisyonlarına atananlar işe başlama
tarihinden itibaren 3 yıl geçmedikçe; mesleğe özel yarışma sınavıyla yardımcı
olarak atanan kadrolar ile bulunulan pozisyondan farklı ve öğrenim durumu
itibarıyla ihraz ettikleri ünvanlı kadro ve pozisyonlara yapılacak atamalar
hariç olmak üzere halen görev yaptıkları kuruluşlara veya diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına atanamaz. Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak
Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik kapsamında merkezi yerleştirme işlemlerine
ve bu maddenin ikinci fıkrası kapsamında yapılacak ilanlara başvuramaz,
yerleştirilseler dahi atama işlemleri yapılmaz.
Hizmet alımı yoluyla çalıştırılan
personelin sürekli işçi kadrolarında istihdamı
MADDE 8 -(1) Kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı
ortaklıklarında, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri
kapsamında yükleniciler tarafından çalıştırılmakta olanlardan, 4/12/2017 tarihi
itibarıyla en az iki yıl kesintisiz (yıllık izin, doğum izni, askerlik ve
toplamda 30 günü geçmeyen kesintiler hariç olmak üzere) olarak ilgili teşebbüs
ve bağlı ortaklıklarda çalışmış ve halen çalışmaya devam edenler, aşağıda
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılacak sınavda başarı göstermeleri
halinde halihazırda görev yaptıkları teşebbüs ve bağlı ortaklıklarında işçi
statüsünde istihdam edilebilir.
(2)
Bu
maddenin uygulanmasında, kişilerde aranacak şartların tespiti ve personel
çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmesinin kapsamının belirlenmesi
açısından, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 23 üncü maddesi
hükümleri esas alınır.
(3)
Bu
madde uyarınca yapılacak atamalar 4 üncü maddenin birinci fıkrası ile 5 inci
maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan kontenjandan, teşebbüslerin talepleri
doğrultusunda her bir kamu iktisadi teşebbüsü ve bağlı ortaklığı için Bakanlık
tarafından belirlenecek sayıyı aşmayacak şekilde karşılanır. Bu şekilde
yapılacak atamalarda 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen usul
uygulanmaz.
(4)
Teşebbüs
ve bağlı ortaklıklar yılı içerisinde yazılı ve/veya sözlü ya da uygulamalı
sınav yapar. Bu kapsamda yapılacak sınava ilişkin usul ve esaslar ile gerekli
nitelikleri tespit etmeye yönetim kurulları yetkilidir.
(5)
Bu
madde kapsamında yapılacak işlemler sebebiyle oluşacak şartlara uyum sağlanması
amacıyla hizmet alım sözleşmelerinde değişiklik yapmaya 5/1/2002 tarihli ve
4735 sayılı Kamu îhale Sözleşmeleri Kanunu ile 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı
Türk Borçlar Kanunu hükümleri çerçevesinde yönetim kurulları yetkilidir.
(6)
Bu
madde kapsamında oluşacak tereddütleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
(7)
Bu
madde kapsamında yapılan yerleştirmeler, hizmet türü, ünvanı, sayısı ve benzeri
bilgileri içerecek şekilde 15 gün içerisinde Bakanlığa bildirilir. Bu
kapsamdaki yerleştirmeler kaynaklı hizmet alımı tutarlarında eksilme oluşması
halinde bu tutar, ilgili yıl Genel Yatırım ve Finansman Programı Hakkında Karar
uyarınca belirlenen hizmet alım tavanından düşülür.
Geçici işçiler
MADDE 9 -(1) Kamu teşebbüsleri, 4/4/2007
tarihli ve 5620 sayılı Kanun çerçevesinde sadece mevsimlik işlerde ve/veya
kampanya işlerinde geçici işçi çalıştırabilir. Söz konusu geçici işçilerle
yapılacak sözleşmelerde işçinin mevsimlik ve/veya kampanya işçisi olduğu
belirtilir.
(2)
2026
yılında geçici işçilerin çalıştırılacakları toplam adam/ay süresi, 25 inci
maddenin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan tavanı aşmayacak şekilde,
yıl içinde askerden dönecekler de dikkate alınarak, Cumhurbaşkanlığı Genel
Sekreterliğine vize ettirilir.
(3)
Vize
edilen cetvellerin bir örneği, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğince ilgili
kamu teşebbüsüne, Sayıştay Başkanlığına, Bakanlığa ve ilgisine göre
Özelleştirme İdaresi Başkanlığına gönderilir. Bu vize işlemi yapılmaksızın
ilgili personele ödeme yapılamaz.
(4)
Mevsimlik
ve kampanya işleriyle ilgili faaliyetlerde artış görülmesi veya diğer
sebeplerle ikinci fıkradaki tavanın yeterli olmaması durumunda oluşan ilave
geçici personel talebi Bakanlık veya ilgisine göre Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı tarafından karara bağlanır ve bu Karar Cumhurbaşkanlığı Genel
Sekreterliğine gönderilir.
Fazla çalışma
MADDE 10 -(1) Kamu teşebbüsleri, 2026
yılında, 25 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan tavanı
aşmayacak şekilde ilgili mevzuat çerçevesinde fazla çalışma yaptırabilir.
(2)
Fazla
çalışma tavanının yeterli olmaması halinde, birinci fıkrada belirtilen tavanı
%10'una kadar artırmaya kamu teşebbüsü yönetim kurulu yetkilidir.
(3)
Ürün
alım kampanya faaliyetleri rekolteye bağlı olarak değişiklik gösteren, yeni mal
veya hizmet üretim birimleri faaliyete geçen veya tesis veya birimleri başka
bir kamu işletmesine devredilen, özelleştirilen veya başka bir kamu
işletmesinin tesis veya birimlerini devralan, mal veya hizmet üretiminde artış
görülen, rehabilitasyon ve bakım onarım faaliyetleri yürüten ve eneği arz
güvenliğinin sağlanması amacıyla faaliyet gösteren kamu teşebbüsleri ile
üretiminin yarısından fazlasını ihraç eden ve diğer fazla çalışmayı
gerektirecek durumların ortaya çıktığı kamu teşebbüslerinde fazla çalışma
tavanı ilgisine göre Bakanlık veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından
yeniden belirlenebilir.
(4)
Kamu
teşebbüsleri, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa tabi olarak
çalıştırılan personel için aynı Kanunun 41 inci maddesinde yer alan fazla
çalışmaya ilişkin sürelerin aşılmaması hususunda gereken tedbirleri almakla
sorumludur.
Pozisyon iptali ve iş akdi feshi
MADDE 11 -(1) Maaş ve ücret ödemeleri
Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca karşılanan kuruluşlarda, 2025 yılı içinde
emeklilik veya iş akdi feshi nedeniyle ayrılan işçilerin pozisyonlarının tamamı
30/6/2026 tarihine kadar yönetim kurulu kararı ile iptal edilecek ve Özelleştirme
İdaresi Başkanlığına bilgi verilecektir.
(2)
Kamu
işletmeleri iş akdi feshi gerektiren bir hususun ortaya çıkması durumunda,
fesih sürecini kamuya en az mali yük getirecek şekilde yürütmekle yükümlüdür.
Diğer istihdam şekilleri
MADDE 12 -(1) Kamu
teşebbüsleri, bu Kararda yer verilmeyen her türlü personel alımından önce
ilgisine göre Bakanlıktan veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığından izin almak
zorundadır.
Hizmet alımı
MADDE 13 -(1) Kamu ihale
mevzuatında tanımı yapılan hizmetler, 2026 yılında; 4734 sayılı Kanun, 4857
sayılı Kanun, teşebbüs ana statüsü ve ilgili diğer mevzuat hükümleri
çerçevesinde temin edilebilir. Bu Kararın yayımı tarihinden itibaren, kamu
teşebbüsleri, ilgili mevzuattaki gerekleri yerine getirmek şartıyla, 2026 yılı
için hizmet alım sürecini başlatabilir.
(3)
Kamu
teşebbüsleri, maliyetlerin düşürülmesi ve sağlanan faydanın artırılması
amacıyla, Program kapsamında işletme bütçelerini 2026-2028 dönemini kapsayacak
şekilde yaparak çok yıllı hizmet alımlarına çıkabilir.
(4)
Özel
niteliği nedeniyle 2028 yılı sonrasını kapsayan dönem için de sözleşme
yapılmasına ihtiyaç duyulan çok yıllı hizmet atımlarının yapılıp
yapılmayacağına ilişkin karar, ilgili Bakanlığın görüşünün alınmasını müteakip
Bakanlık tarafından verilir.
(5)
Program
hedefleri ve işletme bütçesi kısıtlan dâhilinde, 2026 yılında alımı yapılacak
hizmetlerin tutarı ve personele dayalı hizmet alımlarında çalıştırılacak
personel sayısı, 25 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan
tavanları aşamaz. 2025 yılında yüklenici firma aracılığıyla sağlanan
hizmetlerin 2026 yılında teşebbüs personeli eliyle yapılması veya bu hizmetlere
ihtiyaç kalmaması durumunda, anılan hizmet alımları için ayrılan hizmet alımı
tutarı, 2026 yılı tavanından düşürülür. 2027 yılı ve sonrasına ilişkin hizmet
alımı tavanları, bu Karar kapsamında bildirilen tavanın her yıl için %10'ar
artırılması yoluyla hesaplanır.
(6)
Kamu
teşebbüsünün ve çalışanlarının kurmuş olduğu vakıf, demek, birlik, sandık gibi
kuruluşlar ile bu kuruluşların kurmuş olduğu veya iştirak ettiği şirketler,
doğrudan veya dolaylı olarak hizmet alımına iştirak edemez ve bunlardan
herhangi bir şekilde hizmet alımı yapılamaz.
(7)
Kamu
teşebbüsleri yaptırdıkları hizmet alımlarına ilişkin olarak, Sayıştay
Başkanlığına, Bakanlığa ve ilgisine göre Özelleştirme İdaresi Başkanlığına Mart
ayı sonuna kadar sunulmak üzere rapor hazırlar. Söz konusu raporda, her bir
alım bazında hizmet alımlarının niteliği, önem derecesi, hizmetin dışarıdan
alım yoluyla yaptırılmasının gerekçesi, hizmet alımı kapsamında kaç kişi
çalıştırıldığı, maliyeti, ileriki yıllarda devam edip etmeyeceği, süresi ve
sözleşmelerin yenilenmesi sırasında sağlanabilecek tasarruf konularında detaylı
bilgiler bulunur.
(8)
Bu
Karar kapsamında gerçekleştirilecek hizmet alımlarına ilişkin iş ve ihalelerin;
4734 sayılı Kanun, 4857 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuata uygun bir şekilde
yapılmasından ve hizmet alımlarının kamu teşebbüsüne en az mali yük getirecek
şekilde yürütülmesini sağlayacak tedbirlerin alınmasından kamu teşebbüsü
yönetim kurulu sorumludur.
İlave hizmet alımları
MADDE 14 -(1) Yeni üretim tesisi, işletme birimi
kurulması veya devir alınması, yeni hizmet birimlerinin faaliyete geçmesi, kamu
teşebbüslerinin mal veya hizmet üretiminde artış görülmesi veya faaliyet
alanının genişlemesi durumunda ilave hizmet alımı talepleri ile diğer
nedenlerle kamu teşebbüsünce ortaya konulan hizmet alımı ihtiyacına ilişkin
talepler ayrıca değerlendirilir. Bu hususta karar almaya, söz konusu taleplere
ilişkin bedellerin 13 üncü maddede belirtilen hizmet alımı tavanında;
a)
%15'i
kadar bir artışı gerektirmesi halinde, kamu teşebbüsü yönetim kurulu,
b)
%15'in
üzerinde bir artışı gerektirmesi halinde, ilgisine göre Bakanlık veya
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı,
yetkilidir.
(2)
2026
yılı ve sonrasına ilişkin personele dayalı hizmet alımlarında çalıştırılacak
personel sayısı tavanının değiştirilmesi Bakanlığın uygun görüşüne tabidir.
(3)
Olağanüstü
koşullardan (yangın, deprem, sel, heyelan gibi) kaynaklanan geçici süreli
hizmet alımlarına yönelik harcamalar bu Karar kapsamındaki sınırlamalara tabi
değildir.
(4)
İhracat
yapan kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının yapacakları ihracat
kapsamında dışarıdan alacakları iç ve dış navlun hizmetlerine ilişkin bedeller
ile enerji alanında faaliyette bulunan kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı
ortaklıklarınca sistem arz güvenliğinin sağlanması açısından hayati önem
taşıyan acil durumlarda, ilgili Bakanlığın değerlendirme ve yazılı talimatları
çerçevesinde yapılması zorunluluk arz eden hizmet alımlarına ilişkin bedeller
hizmet alımı tavam sınırlamalarının dışındadır. Bu kapsamda yapılan hizmet alım
tutarları ve hizmet almalarının mahiyeti Bakanlığa bildirilir.
(5)
13
üncü ve 14 üncü maddeler uyarınca, hizmet alımlarına ilişkin olarak verilen
izinler, 4734 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesi kapsamında verilmesi gereken
uygun görüşü kapsar.
Kamu teşebbüsü ile yüklenici firma ilişkisi
MADDE 15 -(1) Hizmet alımlarında, yüklenici
firmanın istihdam ettiği işçilerin kamu teşebbüsü ile olan ilişkilerinde
8/2/2015 tarihli ve 29261 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kamu İhale Kanununa
Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında
İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik
hükümleri ile diğer ilgili mevzuat hükümleri dikkate alınacaktır. Yüklenici
firma tarafından istihdam edilen işçilerin kamu teşebbüsü ile olan
ilişkilerinde, iş hukukuna göre devamlılık arz edebilecek hükümlere ve
uygulamalara sözleşmelerde yer verilmeyecektir.
(2)
Kamu
teşebbüsleri, hizmet alımı yaptıkları yüklenici firmalarda çalışan personelin
ücretleri ile sosyal güvenlik ve işsizlik sigortası primlerinin düzenli
yatırılıp yatırılmadığını takip etmekle yükümlüdür. Hizmet alımı ihale şartname
ve sözleşmelerine, yüklenici firmanın çalıştırdığı personelin ücretleri ile
sosyal güvenlik ve işsizlik sigortası primlerini tam, zamanında ve düzenli
olarak yatırmaması veya uygulamada işçilere bordrolarında yer alan net
ücretlerinden daha az ücret ödendiğinin tespit edilmesi durumlarında
sözleşmenin feshedileceğine yönelik hüküm konulacaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler
İşletme bütçesi
MADDE 16 -(1) Bakanlık 1/11/2025 tarihine
kadar Programı kamu teşebbüslerine gönderir. Kamu teşebbüsleri, 2026 yılma dair
işletme bütçelerini Program hedeflerini esas alarak hazırlar ve 31/12/2025
tarihine kadar, ilgisine göre Bakanlığa veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığına
bildirir.
(3)
İşletme
bütçesinde asgari olarak faiz dışı fazla tablosuna, gelir tablosuna, bilançoya,
detaylı yatırım harcamalarına, nakit akım tablolarına ve kullanılması öngörülen
kredi bilgilerine ilişkin tablolara yer verilir.
(4)
Gerek
duyulması halinde işletme bütçelerinde, programda ve performans hedeflerinde
değişiklik yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu
kapsamda kamu teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıkları, faiz dışı fazla
tablosunda yer alan ve işletme bütçesine esas teşkil eden faaliyet veya dönem
kârında %5'i aşan bir azalma ya da faaliyet veya dönem zararında %5'i aşan bir
artış veya borçlanma gereğinde %5'i aşan bir artış olmasının beklenmesi
durumunda işletme bütçesi değişiklik taleplerini detaylı gerekçe ve mali
büyüklükleri içerecek şekilde ilgisine göre Bakanlığa veya Özelleştirme İdaresi
Başkanlığına iletir. Bu durumlar dışında kalan değişikliklerde işletme
bütçesinde değişiklik yapmaya kamu teşebbüsü yönetim kurulu yetkilidir.
(5)
İşletme
bütçesinde yapılan değişiklikler kamu teşebbüslerince beş iş günü içerisinde
ilgisine göre Bakanlığa veya Özelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirilir.
(6)
Bakanlıkça
taahhüt edilen sermayeye mahsuben yapılan ödemeler, görevlendirme ödemeleri ve
uygulamaları, yatırım tavanının değişmesi, gerçekleşen kambiyo zararı, bu Karar
kapsamında verilen izinler ile yönetim kurulu kararma bırakılan yetkiler
ve/veya temettü aktarımı kaynaklı değişiklikler nedeniyle işletme bütçelerinde
değişiklik yapmaya kamu teşebbüsü yönetim kurulları yetkilidir. Bunlardan
yatırım tavanının değişmesi halinde kamu teşebbüslerince ilgisine göre
Bakanlığa veya Özelleştirme idaresi Başkanlığına beş iş günü içerisinde bilgi
verilir.
Alım ve satımlarda fiyat ve miktar
uygulamaları
MADDE 17 -(1) Kamu teşebbüsleri, ilgili
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ürettikleri ve/veya sattıkları mal ve
hizmetlerin fiyat ve tarifelerini belirlemekte serbesttir. Satış fiyatları ve
tarifeler; uygulanan ekonomik programda yer alan ilke ve politikalar,
programdaki mali hedefler ve teşebbüsün finansman ihtiyacı dikkate alınarak
belirlenecektir.
(2)
Fiyat
ve tarife düzenlemelerinde, ilgili düzenleyici ve denetleyici üst kurulun
uygulamaları ile gerekli koordinasyon sağlanır. Kamu teşebbüsleri, düzenleyici
ve denetleyici üst kurullara yapacakları tarife ayarlama başvurularının bir
örneğini bilgi için, Bakanlığa ve ilgisine göre Özelleştirme İdaresi
Başkanlığına eş zamanlı olarak gönderir.
(3)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları alım fiyatı açıklayarak temin
ettikleri tarım ürünlerinin alım miktar ve fiyatını Bakanlığın görüşünü alarak
belirler. Görüş talebi gerekli değerlendirmenin yapılmasını teminen fiyat
ilanından makul bir süre önce Bakanlığa iletilir, Bakanlığın görüşü alınmadan
alım fiyatı açıklanmaz. Alım miktar ve fiyatları, uygulanan ekonomik
politikalar, mali hedefler, teşebbüsün finansman ihtiyacı ve piyasa koşulları
da dikkate alınarak belirlenir.
Borç ve alacaklar
MADDE 18 -(1) Kamu
teşebbüsleri, kamu ve özel sektör ayrımı yapmaksızın, tüm borçlarım zamanında
ödemek ve temettü dâhil alacaklarım zamanında tahsil etmek için gerekli
tedbirleri almak zorundadır.
Kamu iktisadi teşebbüsleri arası faiz uygulaması
MADDE 19 -(1) Kamu iktisadi teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıklar, kendi aralarındaki ticari ilişkiler dolayısıyla oluşan veya
oluşacak borç ve alacaklara uygulayacakları faizi, kendi aralarında yapılacak
bir protokol ile belirler ve hesaplarını uzlaşılan faiz oranları üzerinden
tutar. Yapılan protokolün bir örneği, en geç protokol tarihini takip eden 15 iş
günü içinde Bakanlığa gönderilir.
(2)
Taraflar
arasında uygulanacak faiz konusunda uzlaşmaya varılamadığı takdirde, Bakanlık
genel faiz oranlarını dikkate alarak, uygulanacak faiz oranını belirlemeye
yetkilidir.
Finansal korunma
MADDE 20 -(1) Kamu iktisadi teşebbüsleri,
finansal piyasalarda mevcut olan araçları yalnızca ana faaliyetleri kapsamında
gerçekleştirdikleri veya gerçekleştirecekleri kesin olan ticari veya finansal
işlemlerden doğan risklerden korunmak amacıyla kullanabilir. Teşebbüslerde bu
tür finansal araçların kullanılmasında ve bu amaç doğrultusunda yapılacak
işlemlere ilişkin usul ve esasların belirlenmesinde teşebbüs yönetim kurulları
yetkilidir.
(3)
Bu
kapsamda yapılacak işlemlerin türü, boyutu ve süresi teşebbüsün korunmak
istediği risk ölçümlemeleri ile uyumlu olmalıdır.
(4)
Teşebbüsler
kendi risk yönetim sistemi ile iç denetim birimi, fon hizmet birimi ile gerekli
diğer birimleri kurar. Finansal ve emtia risklerinin yönetilmesi, piyasaların
değerlendirilmesi ve sair amaçlarla alanlarında uzmanlaşmış gerçek veya tüzel
kişilerin sahip olduğu bilgi ve becerilerinden istifade etmek amacıyla ilgili
alt birim tarafından yeterli uzmanlık düzeyi sağlanıncaya kadar onaylanmış
bütçe sınırları içerisinde kalmak kaydı ile danışmanlık hizmeti alınabilir.
(5)
Finansal
araçları kullanacak kamu iktisadi teşebbüsleri, kuruluşun finansal risklerinin
ve emtia risklerinin saptanması ve ölçülmesi, sonrasında alınacak aksiyonların
belirlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesinden sorumlu riskin erken
saptanması komitesi ve finansal risk yönetimi komisyonu kurar.
(6)
Bu
madde kapsamında işlem yapılması halinde takip eden ayın ilk beş iş günü
içerisinde bir önceki aya ilişkin yapılan işlemin adı, amacı, tutarı, vadesi,
niteliği gibi işleme ilişkin bilgiler teşebbüslerce Bakanlığa iletilir. Ayrıca
bu işlemi yıl içerisinde gerçekleştiren teşebbüsler, takip eden yılın Ocak
ayının son iş gününe kadar bir önceki yıla ilişkin yapılan tüm işlem ve
sonuçlarını rapor olarak Bakanlığa iletir.
Temettü ödemesi ve tahsilatı
MADDE 21 -(1)
Teşebbüsler, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı ve 37 nci
maddelerinde yer alan hükümler çerçevesinde Hazineye aktarılmak üzere yapılan
temettü hesaplamalarında 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
kapsamında hazırlanan finansal tabloları dikkate alır.
Finansman fazlasının Hazineye
devri
MADDE 22 -(1) 233 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 37 nci maddesinin beşinci fıkrası uyarınca Hazineye
devredilecek finansman fazlası tutarını Hazine ve Maliye Bakanı belirler.
Konuyla ilgili iş ve işlemler, Hazine ve Maliye Bakanının belirlediği usule
göre yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İzleme ve Şeffaflık
İzleme
MADDE 23 -(1) Şeffaflık ve hesap
verebilirliğin artırılmasını teminen, Bakanlık, izleme kapsamına alınacak kamu
işletmelerini belirlemeye yetkilidir.
(2)
Kamu
işletmeleri, istenilen bilgi ve belgeler ile içeriği Bakanlıkça belirlenecek
mali ve mali olmayan verileri talep edilen şekilde ve belirlenen sürede
Bakanlığa göndermek zorundadır.
(3)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının 2025 yılma ait Genel Yatırım ve
Finansman Programının tespit edilmesine ilişkin 17/10/2024 tarihli ve 9043
sayılı Cumhurbaşkanı Kararının 22 nci maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında
Bakanlıkça uygun görülen verimlilik göstergeleri çerçevesinde kamu iktisadi
teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları tarafından iş birimlerinin verimliliklerinin
değerlendirildiği detaylı bir rapor hazırlanarak 30/6/2026 tarihine kadar
Bakanlığa iletilir. Söz konusu raporda, iş birimlerinin verimliliğini
arttırmaya yönelik alınacak tedbirlere ve iş planlarına da yer verilir.
Bilgi sistemleri
MADDE 24 -(1) Kamu işletmeleri, mali ve mali
olmayan verilerini sağlıklı ve sürekli bir şekilde üretecek bilgi sistem alt
yapısını kuracak veya kurmuş oldukları bilgi sistem alt yapısını
geliştireceklerdir.
(2)
Kamu
işletmeleri, izleme kapsamında yeterli miktarda ekipman ve insan kaynağı tahsis
eder.
(3)
23
üncü madde uyarınca izlemeye alman kamu işletmelerinin bu kapsamda yaptıkları
veya yapacakları harcamalar tasarruf tedbirleri dışındadır.
Hedef tespiti ve takibi
MADDE 25 -(1) Bakanlık, Program kapsamında
ve kamu teşebbüsü bazında, 20262028 dönemine ilişkin hedefler ve tavanlar
belirler ve bunları ilgili kamu teşebbüsüne gönderir.
(2)
Kamu
teşebbüsleri; Mart, Haziran, Eylül ve Aralık ayları sonu itibarıyla, birinci
fıkra kapsamında kendileri için belirlenen hedeflere ulaşılıp
ulaşılamayacağını, sapma beklenmesi durumunda buna ilişkin gerekçeleri ve
alınacak tedbirleri, takip eden ayın sonuna kadar Bakanlığa iletir.
(3)
Bakanlık,
kamu teşebbüslerinin 2026 yılı faaliyetlerini takip etmek, belirlenen hedefler
kapsamında değerlendirme yapmak ve teşebbüs faaliyetlerinin bu Karar
hükümlerine uygunluğunu takip etmek amacıyla, denetim yapmaya ve rapor
hazırlamaya yetkilidir.
(4)
Üçüncü
fıkra kapsamında yapılacak denetimler esnasında, kamu teşebbüsleri, istenilen
bilgi ve belgeleri temin etmek ve denetimi yapan yetkili personele vermek
zorundadır. İletilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan ve tutarlılığından, kamu
teşebbüsünün ilgili birim yöneticisi, ilgili personel ile birlikte sorumludur.
(5)
Bakanlık,
üçüncü fıkra kapsamında denetim yapılacak kamu teşebbüslerini ve buna ilişkin
usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Stratejik planlar
MADDE 26 -(1) Stratejik planları Bakanlık olumlu görüşü
ile Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından uygun görülen kamu iktisadi
teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar, söz konusu planlarda yer alan vizyon,
stratejik amaç, hedef ve performans göstergelerine bu planlar kapsamında
öngörülen maliyet ve ödenekler çerçevesinde ulaşmak için gerekli tedbirleri
alır.
(2)
Stratejik
planları Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından onaylanmamış veya mevcut
stratejik plan dönemleri 2025 yılı sonunda bitecek olan kamu iktisadi
teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar, Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından
Bakanlığın görüşleri dikkate alınarak belirlenen stratejik planlara ilişkin
usul ve esaslar çerçevesinde, stratejik planlarını hazırlar ve 15/10/2025
tarihine kadar Strateji ve Bütçe Başkanlığına gönderir.
(3)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar, yıllık yatırım ve finansman
programlarını stratejik planlarında yer alan amaç ve hedeflere uygun olarak
hazırlamak zorundadır.
(4)
Strateji
ve Bütçe Başkanlığı tarafından hazırlanmış olan Kamu İktisadi Teşebbüslerinin
Stratejik Planlarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi ile Performanslarının
Ölçülmesine Dair Usul ve Esaslar çerçevesinde, kamu iktisadi teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıkların stratejik planları izlenip değerlendirilecek ve
performansları ölçülecektir.
(5)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkların stratejik planlarına ilişkin
olarak;
a)
2025
yılma ilişkin performans değerlendirme raporları kamu iktisadi teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıklar tarafından 1/4/2026 tarihine kadar Bakanlığa, Strateji ve
Bütçe Başkanlığına ve ilgili Bakanlığa gönderilir.
b)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar tarafından hazırlanacak 2026 yılına
ilişkin performans programı en geç 1/12/2025 tarihine kadar Bakanlığa, Strateji
ve Bütçe Başkanlığına ve ilgili bakanlığa gönderilir ve 1/1/2026 tarihi
itibarıyla yürürlüğe girer.
İç kontrol sisteminin oluşturulması
MADDE 27 -(1) Kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı
ortaklıkların yönetim kurulları ile görev ve yetkileri çerçevesinde her
düzeydeki yöneticileri;
a)
Faaliyetlerin,
görev, yetki ve sorumlulukların belirlendiği uygun bir kurumsal yapı
içerisinde, etik değerleri benimsemiş, yeterli ve yetkin personel tarafından
etkin, etkili ve ekonomik bir şekilde yürütülmesini,
b)
Amaç
ve hedeflerin gerçekleşmesini etkileyebilecek risklerin belirlenmesini ve bu
riskleri yönetmek için uygun kontrol yöntemlerinin geliştirilmesini ve
uygulanmasını,
c)
Zamanında
ve doğru karar alınmasını, personelin görevini doğru bir şekilde yerine
getirmesini, ilgililerin ve kamuoyunun zamanında ve doğru bilgiye erişmesini
sağlamak üzere etkin bir bilgi ve iletişim sisteminin tüm faaliyetleri
destekleyecek yeterlikte kurulması ve işletilmesini,
ç) Yılda en az bir kez kontrol öz değerlendirme
yapılmasını,
d)
Tüm
bu faaliyetlerin sürekli ve sistemli bir şekilde izlenmesi ve geliştirilmesini,
sağlamak üzere iç kontrol sisteminin oluşturulmasından sorumludur.
(2)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar, kurumsal yönetim ilkelerini dikkate
alarak, denetim faaliyetlerini yürütecek doğrudan genel müdüre bağlı
organizasyonları oluşturmak ve yeterli sayıda iç denetçi istihdam etmekle
yükümlüdür.
(3)
İç
denetçi olarak atanacaklarda,
a)
Kamu
İç Denetçi Sertifikası,
b)
CIA
(Certified Intemal Auditor),
c)
CISA
(Certified Information System Auditor),
ç) CCSA (Certification in Control Self-Assessment),
d)
CGAP
(Certified Government Auditing Professional),
e)
CFSA
(Certified Financial Services Auditor),
f)
CRMA
(Certification in Risk Management Assurance),
sertifikalarından birine sahip olma şartları aramr.
İç denetim birim başkanı, iç denetçiler için aranan şartları haiz olan;
tercihen ilgili kamu iktisadi teşebbüsü ve bağlı ortaklıkta çalışanlar
arasından; kıdem, bilgi ve tecrübe düzeyi dikkate alınarak ilgili kamu iktisadi
teşebbüsü ve bağlı ortaklık genel müdürünün teklifi üzerine yönetim kurulu
tarafından görevlendirilir.
(4)
Üçüncü
fıkrada sayılan sertifika şartları ile 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
ek 4 üncü maddesinde sayılan şartlar asgari olarak belirlenmiş olup, kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklar iç denetimin öncelikli liyakat ve
ihtisas alanlarını, öğrenim, hizmet ve yeterlilikle ilgili diğer hususları da
dikkate alarak iç denetçi olarak atanacaklarda aranan şartlara kendi
ihtiyaçlarına göre ilave kıstaslar getirebilir. Personelin asgari şartları
taşıması iç denetçi olarak atanması için yeterli olmayıp, nihai aşamada atamaya
ilişkin yetki ve sorumluluk kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkların
yönetim kurullarına aittir.
Kurumsal verilerin yayımlanması
MADDE 28 -(1) Kamu işletmeleri, yönetim
bilişim sistemlerinin geliştirilmesi amacıyla gerekli tedbirleri alır. Bu
kapsamda, bilgi ve iletişim teknolojilerinin alt yapısını, kurumsal kaynak
planlamasının gerektirdiği yazılım ve sistemlerini, intranet ve internet sitelerini
geliştirir. Yayımlanan bilgilerin devamlı güncellenmesi sağlanır.
(2)
Internet
sitelerindeki bilgiler, kurumsal yönetim ilkelerinde belirtilen esaslar
çerçevesinde, asgari içeriği 27/1/2007 tarihli ve 26416 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan Kamu Kurumlan Internet Sitesi Kılavuzu ile ilgili 2007/4 sayılı
Başbakanlık Genelgesine uyumlu olacak biçimde ve en güncel haliyle yer alır.
(3)
Kamu
işletmeleri, kurumsal yönetim ilkeleri ile 28/8/2012 tarihli ve 28395 sayılı
Resmî Gazete'de yayımlanan Şirketlerin Yıllık Faaliyet Raporunun Asgari
İçeriğinin Belirlenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
hazırladıkları 2025 yılma ait faaliyet raporlarını, 31/5/2026 tarihine kadar
internet sitelerinde yayımlar.
(4)
Bakanlık,
izleme kapsamına aldığı kamu işletmelerinin toplu verilerini ve analizlerini
içeren 2025 yılma ait Kamu işletmeleri Raporunu, 31/10/2026 tarihine kadar
internet sayfasında yayımlar.
Yazışma süreleri, kanalları ve yöntemi
MADDE 29 -(1) Bu Karar
kapsamında yapılacak her türlü yazışmaya ilişkin cevaplandırma süreleri
hususunda, 29/6/2009 tarihli ve 2009/15169 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara
ilişkin Yönetmelikte belirtilen süreler dikkate alınır.
(2)
Bu
Karar kapsamında Bakanlığa iletilecek talepler ilgili Bakanlıklar üzerinden
değil, doğrudan kuruluşlar tarafından yapılır.
(3)
Kamu
işletmelerinin Bakanlık ve ilgili kuruluşlarla yapacakları yazışmalarda,
işletmeyi temsile yetkili oldukları hususu yönetim kurulunca tescil edilmek
üzere, ticaret sicil memurluğuna bildirilen, işletmede üst seviyede yetkiyi
haiz iki yöneticinin imzasının bulunması zorunludur. Bakanlık ile yapılacak
yazışmalarda yöneticilerden birisinin Genel Müdür olması zorunludur.
Yurt dışı bağlı ortaklıklar, iştirakler ve
yatırımlar
MADDE 30 -(1) Kamu teşebbüsleri;
kendilerinin, yurt dışında kurulmuş ve yerleşik olduğu ülkenin mevzuatına tabi
faaliyet gösteren bağlı ortaklıklarının ve bunların iştirakleri ile 4646 sayılı
Kanunun ek 1 inci maddesine göre kurulmuş şirketlerin yurt içinde ve dışında
yapmış oldukları yatırımlara ilişkin her türlü bilgi ve belgeyi talep edilmesi
durumunda Bakanlığa iletir.
(2)
233
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 58 inci maddesinin üçüncü fıkrasına göre
kurulan veya kurulacak olan bağlı ortaklık ve iştirakler ile 4646 sayılı
Kanunun ek 1 inci maddesine göre kurulmuş şirketlerin sermaye değişimlerine
ilişkin olarak yapılacak her türlü işlemde Bakanlığın uygun görüşü aranır.
Sorumluluk
MADDE 31 -(1) Kamu
teşebbüslerinin ilgili mevzuat ve bu Kararda belirtilen ilkeler çerçevesinde
faaliyet göstermesinden, kamu teşebbüsleri tarafından iletilen taleplerin
mevzuata ve teşebbüsün ana statüsüne uygunluğundan ve Bakanlık, Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı, Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve Cumhurbaşkanlığı Genel
Sekreterliği tarafından kamu teşebbüslerine verilen izinler ile Bakanlık
bütçesinin "05 - Cari Transferler" ve "08 - Borç Verme" tertiplerinden yapılan
ödemelere konu işlemlerin ilgili mevzuata ve amacına uygun olarak kullanılması
ve gerçekleştirilmesinden yönetim kurulu sorumludur.
Bağımsız denetim ve finansal raporlar
MADDE 32 -(1) 29/11/2022 tarihli ve 6434
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Bağımsız Denetime Tabi
Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar uyarınca bağımsız denetime tabi olan kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları, bu konuda gerekli tedbirleri alır
ve 13/1/2012 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun geçici 1 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi çerçevesinde Türkiye Muhasebe
Standartları ile uyumlu finansal rapor hazırlama hususunda gerekli kurumsal
altyapıyı oluşturur.
(3)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkların yönetim kurulları, bağımsız
denetim kuruluşunu seçmeye, kuruluşla bağımsız denetim sözleşmesi imzalamaya ve
konuyla ilgili diğer hususların yerine getirilmesine yetkilidir. Bağımsız
denetim kuruluşu seçimi sürecinde kaliteli bir bağımsız denetimi güvence altına
alacak her türlü tedbiri almak ve satın alma sürecini bunu mümkün kılacak
şekilde yürütmek yönetim kurullarının sorumluluğundadır.
(4)
Bağımsız
denetim seçimine esas ihale şartnameleri veya doğrudan alımlarda teknik
şartnameler süreç başlatılmadan en az bir ay öncesinde Bakanlık görüşüne
sunulur. Gerekli görülmesi halinde, Bakanlıkça bağımsız denetim hizmeti satın
alma süreci ile bağımsız denetime ilişkin imzalanan "Bağımsız Denetim Hizmeti
Sözleşmesi" hükümleri kapsamında bağımsız denetim çalışmaları denetlenebilir.
(5)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları, münferit ve/veya konsolide finansal
tablolarının hazırlanmasında ve sunumunda Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu tarafından yayımlanan TMS/TFRS'yi esas alır.
(6)
Finansal
rapor hazırlamaya ilişkin ilke, usul ve esasların, açık ve anlaşılabilir hale
gelmesini veya uygulama birliğinin sağlanmasını teminen, TMS/TFRS'nin
uygulanmasında yönetim kurullarının tercihine bırakılan konularda, gerekli
görülmesi halinde Bakanlıkça kararlar alınabilir.
(7)
Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları, bağımsız denetim raporlarını ve
eklerini yönetim kuruluna sunulmasından sonra bir ay içerisinde Bakanlığa ve
Sayıştay Başkanlığına elektronik ortamda gönderir.
Kurumsal yönetim
MADDE 33 -(1) Kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının uyması gereken Kurumsal Yönetim
İlkeleri Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Usul ve esaslar tebliği
MADDE 34 -(1) Bu Kararda belirtilen
hükümlerin uygulanması amacıyla izlenecek usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.
Yetki
MADDE 35 -(1) Bakanlık,
bu Kararın uygulanmasını teminen gerekli gördüğü her türlü tedbiri almaya,
Kararda öngörülen haller dışında kalan özel durumları inceleyip sonuçlandırmaya
ve Kararın uygulanması esnasında oluşabilecek tereddütleri gidermeye
yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 36 -(1) Bu Kararın;
a) 1
inci, 2 nci, 4 üncü, 13 üncü, 16 ncı, 21 inci, 31 inci, 33 üncü, 34 üncü, 35
inci, 36 ncı ve 37 nci maddeleri yayımı tarihinde,
b) Diğer
hükümleri 1/1/2026 tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37 -(1) Bu Karar hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
KAMU TEŞEBBÜSLERİNİN 2026 YILI MALİ HEDEFLERİ (Bin TL)
Kamu
Teşebbüsleri |
Yatırım |
Borçlanma Gereği(1) |
Faiz Dışı Fazla |
233
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye Tabi Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Bağlı
Ortaklıklar |
|
||
1-Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. (TŞFAŞ) |
2.577.000 |
13.036.728 |
24.239.366 |
2-Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü (ETİ MADEN) |
13.000.000 |
5.859.336 |
-10.519.605 |
3-Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) |
1.150.000 |
27.367.522 |
62.528 |
4-Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu (TKİ) |
309.531 |
15.661.975 |
3.783.971 |
5-Elektrik Üretim A.Ş. (EÜAŞ) |
10.639.000 |
225.452.247 |
53.547.753 |
6-Türkiye Elektrik İletim A.Ş. (TEİAŞ) |
60.180.000 |
10.752.434 |
-10.847.541 |
7-Türkiye Petrolleri A.O. (TPAO) |
332.555.000 |
209.617.084 |
-204.070.978 |
8-Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) |
67.834.000 |
271.842.063 |
-161.261.574 |
9-Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) |
842.000 |
18.128.944 |
-12.959.858 |
10-Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü (ÇAYKUR) |
99.200 |
7.559.396 |
2.629.138 |
11-Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü (TİGEM) |
1.420.000 |
1.170.791 |
2.967.018 |
12-Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü (ESK) |
650.000 |
-2.157.821 |
724.130 |
13-Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü (DMO) |
311.500 |
585.678 |
-4.838.856 |
14-T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü (TCDD) |
113.085.000 |
197.973.483 |
20.383.574 |
15-TCDD Taşımacılık A.Ş. |
38.000.000 |
55.108.491 |
1.106.015 |
16-Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii A.Ş. (TÜRASAŞ) |
11.090.000 |
14.399.088 |
4.743.667 |
17-Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (DHMİ) |
21.000.000 |
-7.814.004 |
2.703.257 |
18-Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü (KEGM) |
3.580.000 |
-360.048 |
-2.732.952 |
19-Türkiye Elektromekanik Sanayi A.Ş. (TEMSAN) |
72.655 |
526.986 |
479.550 |
20-Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) |
857.600 |
-1.136.506 |
79.782 |
4046
sayılı Kanuna Tabi Olup Sermayesinin Yarıdan Fazlası Kamuya Ait Olan
Kuruluşlar |
|
||
1-Sümer Holding A.Ş. |
2.000 |
332.864 |
63.736 |
2-Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. (TDİ) |
150.000 |
38.545 |
-57.704 |
----------o----------